2026-07-26, 16:31
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Sättet du skriver på får mig att tvivla på att din intelligens är särskilt hög.
Återigen , du kan inte döma andra efter din egen tydligen ganska låga nivå .

Du misstar godtrogenhet för intelligens , att inte ifrågasätta en så uppenbart vinklad snyfthistoria är inte ett tecken på någon större analytisk förmåga eller intelligens .
Citera
2026-07-26, 16:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/
Hon går hemma hela dagarna , får hjälp från alla håll och kanter , har 15.000 över att leka med efter de fasta räkningarna är betalda och kan fortfarande inte klara av att balansera sin ekonomi .
Hon har ju bevisligen haft råd att äta sig smällfet , eller hur ?
Det går att laga god och näringsriktig mat för småpengar , framför allt om man har hela dagarna på sig att förbereda maten och jaga extrapriser .
Gröt är billigt och mättar länge , bär och svamp finns gratis i skogen och då får hon röra på fläsket också ....

Nej, det står att hon har 15 000 efter att bara hyran är betald. Har länkat.

Sedan antar jag att 5 barn kostar en del. Hon har jobbat i storkök så hon kan laga mat. Sedan vet jag inte hur sjuk hon är och vad hon klarar, för det står inte. Råd att äta sig smällfet kan alla, det är bara att börja leva på enbart pasta. Inte så att jag tror hon ätit sig fet på eskargot.

På höst och vår får de små barnen gå 3 timmar på föris. Du tror inte att det är arbetsamt ha ha 4 hemmavarande barn? Jag skulle absolut inte orka det.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-07-26 kl. 16:36.
Citera
2026-07-26, 17:15
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Sedan antar jag att 5 barn kostar en del. Hon har jobbat i storkök så hon kan laga mat. Sedan vet jag inte hur sjuk hon är och vad hon klarar, för det står inte. Råd att äta sig smällfet kan alla, det är bara att börja leva på enbart pasta. Inte så att jag tror hon ätit sig fet på eskargot.
Hon hyr sitt boende .
I många fall ingår el vatten och internet i hyran , inget framkommer i artikeln som tyder på något annat .....

Har hon fyra eller fem barn hon tar hand om ???
Citat:
Utanför 70-talshuset i Perstorp som 39-åriga Laila Wennerholm hyr för sig och sina fyra barn

Har stött på många som henne under mitt liv , de låter alla ungefär likadant oavsett hudfärg och kön ; de är alla hjälplösa offer för orättvisor och har inget som helst eget ansvar för någonting .
Har man dåligt om pengar och tycker det är jobbigt med barn kanske man inte skulle ha knullat fram fyra-fem barn med olika pappor , eller hur ?
Jag har en bekant från uppväxten som alltid klagar över att han har det så dåligt ställt och om vi träffas på krogen gnäller han över att jag har så mycket bättre ekonomi än honom .
Vi kommer från samma arbetarbakgrund i en liten glesbygdsby , har fyra barn bägge två och har helt annorlunda syn på det mesta .
Jag jobbade som en bäver medan jag samtidigt studerade för att så småningom ta examen helt skuldfri och har nu jobbat inom teknisk sektor i 41 år .
Driver en egen firma parallellt med mitt heltidsjobb och har det hyfsat gott ställt .
Han drack hellre öl än studerade , fick oftast sparken efter ett tag på sina jobb pga många måndagar och har fyra barn med tre olika kvinnor .
Nu jobbar han på Samhall och gör sällan en full arbetsvecka .
Alltid pank och gnällig .

Vi gör alla våra egna val oavsett bakgrund .
När jag var ung och inte speciellt högavlönad , hade nyköpt mitt första hus , fyra små barn och frugan mammaledig med ständigt krångel med försämringskassan hade vi det inte fett heller .
Det var bara att äta mera gröt , jobba hårdare och dra ner på allt onödigt .
Det borde hon göra istället för att gnälla .
Citera
2026-07-26, 17:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hon hyr sitt boende .
I många fall ingår el vatten och internet i hyran , inget framkommer i artikeln som tyder på något annat .....

Har hon fyra eller fem barn hon tar hand om ???

Hon har fyra hemmavarande barn och ett minderårigt barn som verkar bo själv.

Jag skrev att jag har länkat, var inte så himla trög:

(FB) Laila i Perstorp har inte råd med tandläkare

Jag tycker inte synd om henne, men rätt ska vara rätt.
Citera
2026-07-26, 18:11
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Hon har fyra hemmavarande barn och ett minderårigt barn som verkar bo själv.

Jag skrev att jag har länkat, var inte så himla trög:

(FB) Laila i Perstorp har inte råd med tandläkare

Jag tycker inte synd om henne, men rätt ska vara rätt.
https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/
Här är den ursprungliga artikeln , som jag länkade till .
Där står det bland annat :
Citat:
Familj: Fem barn i åldrarna 18 till 4 år, varav fyra hemmavarande.
Hon har alltså fött fram FEM barn , ett har flyttat ut , troligen 18-åringen .
Är men 18 är man myndig och bör kunna ta eget ansvar för sin försörjning .

Det klarade åtminstone jag av utan problem även om det givetvis hade varit mer bekvämt att sova halva dagarna , leva på soc , peta sig i naveln och gnälla på att man har för lite pengar ...
Citera
2026-07-26, 18:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Här är den ursprungliga artikeln , som jag länkade till .
Där står det bland annat :

Hon har alltså fött fram FEM barn , ett har flyttat ut , troligen 18-åringen .
Är men 18 är man myndig och bör kunna ta eget ansvar för sin försörjning .

Det klarade åtminstone jag av utan problem även om det givetvis hade varit mer bekvämt att sova halva dagarna , leva på soc , peta sig i naveln och gnälla på att man har för lite pengar ...

Hon har inte soc, det har vi konstaterat.

Är man 18 och går på gymnasiet är föräldrarna försörjningspliktiga, det står också tidigare i tråden.

Verkar mest vara du som är lite dum och lat och inte klarar av att läsa vanlig text.
Citera
2026-07-26, 18:23
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:

På höst och vår får de små barnen gå 3 timmar på föris. Du tror inte att det är arbetsamt ha ha 4 hemmavarande barn? Jag skulle absolut inte orka det.

Men hallå, vad har hänt med begreppet eget jävla ansvar?? Att behandla Laila som det sjätte barnet kommer väl knappast att förbättra hennes eller familjens situation??

Sverige, ett jävla vuxendagis för efterblivna inavlade man och woman Childs!
Citera
2026-07-26, 18:38
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Var står det att hon inte har soc ?
Ser inte ett enda ord i artikeln om det äldsta barnets eventuella ekonomi förutom att mamman inte längre får hennes studiebidrag sommartid , har du annan artikel än den som Arbetet skrivit ?
Står inte hon skriven på samma adress som sina föräldrar kan hon söka eget socbidrag , i synnerhet som föräldrarna inte verkar klara av att ens försörja sig själva , än mindre henne .
Det framgår inte om hon bor på elevhem på annan ort , har egen lägenhet eller om hon är inhyst hos vänner /släktingar .
Vi vet egentligen ingenting .
Citat:
Är man 18 och går på gymnasiet är föräldrarna försörjningspliktiga, det står också tidigare i tråden.
Verkar mest vara du som är lite dum och lat och inte klarar av att läsa vanlig text.
OM föräldrarna inte kan försörja sig varken sig själva eller barnen ramlar ansvaret vidare till skattebetalarna , hade uppväxtkamrater vars föräldrar var missbrukare och de ungarna bodde i soc-finansierade lägenheter och fick matpengar av soc under hela gymnasietiden .
Ett av mina barnbarn som är i den åldern har en flickvän som lever på det viset just nu .
Citera
2026-07-26, 18:45
Medlem
Citat:

Vet vi det med säkerhet? Enligt artikeln:

Citat:
Laila Wennerholm får ut mellan 23 000 och 25 000 kronor i månaden i aktivitetsstöd och olika bidrag. I den summan är precis allt inräknat, även exempelvis underhållsstöd från barnens pappor samt barnbidrag. Hennes bostadsbidrag sänktes nyligen från 5 200 till 4 800 kronor. Det känns rejält.

Möjligt att försörjningsstöd/socialbidrag kompletteras upp till riksnorm för familjen inkluderas i bidragen, men att det inte nämns.
Citera
2026-07-26, 19:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Men hallå, vad har hänt med begreppet eget jävla ansvar?? Att behandla Laila som det sjätte barnet kommer väl knappast att förbättra hennes eller familjens situation??

Sverige, ett jävla vuxendagis för efterblivna inavlade man och woman Childs!

Jag har talat om det i ett annat inlägg. Här var jag bara inne på att inte föra felaktig info vidare.
Citera
2026-07-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Du tänker att man ska ta bort barnbidrag i största allmänhet?
Var skrev jag barnbidrag?
Citera
2026-07-26, 19:44
Medlem
Citat:
Vad gör vi med barnen i den situationen?
Jag har inga barn. Tänker inte så mycket på det. De får väl bli omhändertagna av socialen eller nåt. Skiter väl jag i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in