2026-07-26, 22:12
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Fanns biljetter för 99:- på bio, verkligen inte ovärt att se då filmen på bio då nästan 99% är läcker visuell och 1% ljud-atmosförisk, vad jag försöker säga är att det finns inget annat att ta med sig ifrån filmen, tror inte en enda oscar kommer att komma till denna. Skulle iofs vara för ljud-editing eller något, men inte för original score eller annat.
Handlar inte om pengarna för min del utan vad de går till. Jag avskyr Hollywood och wokeriet.

Med tanke på hur påträngande woke-castingen faktiskt var i den här filmen så är jag nöjd.
Citera
2026-07-26, 22:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Den var ungefär som väntat av en storfilm av Christopher Nolan. Matt Damon gör kanske sitt livs bästa roll även om jag inte är ett stort fan annars. Robert Pattinson briljerar som antagonist. Älskar skräckelementen i en viss grotta.

Filmen slår Troy från 2004 med hästlängder, no pun intended.

8 eller 9 av 10 är ett passande betyg.

Salongen var fullsatt dessutom så konspirationsteorierna stämmer inte, lol.

Storfilm? Vad har du för referensramar egentligen? Supergirl och Snövit (2025)?
Citera
2026-07-26, 22:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ah, tack! Precis den sammanfattningen jag hoppades på att hitta här.
Nolan sålde sin själ för ett par sopbilar fulla med sedlar och därmed måste han låtsas gilla sin egen kalkon.
Bravo Nolan!

Han har tydligen ett kontrakt där han får 20 miljoner dollar plus 20 % av bruttointäkterna.

Dvs. filmen kommer inte att ens att nå break even. Men Nolan skrattar hela vägen till banken.
Citera
2026-07-26, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Och? Det är fortfarande en av de 3 mest inkomstbringande filmerna från 2004. Kritiker talar, men pengar talar högre.

Vadå bättre på alla punkter? Troja hade en träffsäker skådespelare till framför allt Helena, som beskrivs som världens vackraste kvinna - Diane Kruger. Tycker du själv att Lupita Nyong'o är vackrare?

Tycker du Nolan är professionell när han har med moderna ord som "fuck" i en film som utspelar sig i antikens grekland?

Tycker du castingen i The Odyssey motsvarar din bild av hur antikens greker såg ut?

Så nej, The Odyssey är på många sätt inte en bra filmatisering av Odysséen, och jag gissar att hypen är död om ett par månader.

En sak till. Den Trojanska hästen i Troja såg ju verkligen ut som något som hade kunnat vara byggt av sönderslagna skepp. I The Odyssey såg den uppenbart fabricerad ut.

Charlize Theron i Monster, där hon gick upp 15-20 kg för rollen och sminkades för att se ut som en ful meth-pundare är fortfarande snyggare än Lupita Nyong'o,

Det säger en del.
Citera
2026-07-26, 23:10
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Odysséen är en mytologisk saga. Det finns absolut noll krav på någon slags historisk skildring. Man skulle ju kunna göra allt för göra det så likt tiden sagan skall utspela sig i, men varför? Nolan får väl för fan göra vad han vill. Publiken bedömer om det var bra eller dåligt.

Själv tyckte jag den var fantastisk. Jag kan störa mig woke-grejer, men här märkte jag det inte ens.

Säg det till grekerna, de håller nog med dig.

Du märkte inte att filmen var woke? Tvivlar på att du ens sett filmen med den kommentaren. Typ var och varannan grek i filmen spelades ju av en afroamerikan, en indier eller asiat.
Citera
2026-07-26, 23:34
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Säg det till grekerna, de håller nog med dig.

Du märkte inte att filmen var woke? Tvivlar på att du ens sett filmen med den kommentaren. Typ var och varannan grek i filmen spelades ju av en afroamerikan, en indier eller asiat.

Tidigare har ju greker spelats av amerikaner ingen som grinade då.

Just att det är en saga tycker jag gör det mindre störigt. Även greker bör ju för övrigt veta att det är en saga.
Citera
2026-07-26, 23:44
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Han har tydligen ett kontrakt där han får 20 miljoner dollar plus 20 % av bruttointäkterna.

Dvs. filmen kommer inte att ens att nå break even. Men Nolan skrattar hela vägen till banken.

Jo det kommer den…..
Citera
2026-07-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Sköna Helenas hudfärg nämns visserligen i boken som vit. Men som sagt var, hon är resultatet av att ha en mor som blev förförd av en gudomlig svan (Zeus) och blev kläckt i ett ägg. Hon är med andra ord inte ens en människa. Om vi ska vara petnoga. Å andra sidan är det en saga så vem bryr sig?

För oss som inte visste att Ellen Page ens var med i filmen så upplevde jag honom som en ung pojke och inget annat. Och det var väl precis det han skulle föreställa? I de sekunder han var med i filmen gjorde han det bra.

Han? Det är ju en kvinna som försöker lajva man. Hon lurar ingen.
Citera
2026-07-27, 00:33
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Tidigare har ju greker spelats av amerikaner ingen som grinade då.

Just att det är en saga tycker jag gör det mindre störigt. Även greker bör ju för övrigt veta att det är en saga.

För att dessa amerikaner stämmer in på hur Homeros beskrev karaktärerna och hur de alltid har avbildats i kulturen?

Sagor är inte bara sagor. De är en del av ett kulturarv. Kan man inte respektera den så bör man inte röra den.
På 80-talet kom filmen Soul Man. Den fick rejäl kritik då de ville casta en vit snubbe i en roll som en svart person. Så varför är detta okej nu?
Senast redigerad av Adelaide 2026-07-27 kl. 00:37.
Citera
2026-07-27, 00:43
Medlem
Deagle66s avatar
Ännu en Woke skit film som man inte kommer sakna att man inte set.t.

Vad fan händer med filmvärlden?
Citera
2026-07-27, 01:12
Avstängd
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66

Cash grab.
Citera
2026-07-27, 01:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66

Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Cash grab.

Detta. Finns inget kreativt längre, folk tänker bara på att fodra egen ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in