Citat:
Ursprungligen postat av
ziggehej
Du verkar ha tolkat det jag lite slarvigt skrev tidigare, och sedan hakat upp dig på det:
"Du nämner "receptorer" vilket är en mycket specifik del av det artificiella neuronnät simulerar och motsvarar av en helt vanlig biologisk nervcell."
Jag avsåg ingen som helst kemisk eller biologisk simulering, utan dess innebörd att funktionen är att överföra information mellan neuroner. Alltså sådana neuroner som simuleras i ett ANN helt utan att innehålla några biologiska neuroner.
En biologisk receptor, tillsammans med neuronens geometri och många andra delar och faktorer som påverkas, simuleras övergripande med ett enda värde som multipliceras och summeras, helt utan att simulera någon kemi, biologi eller atomär samverkan. Ändå är denna siffra något som approximerar resultatet av allt som sker på en lägre nivå.
Okej, det var väl bra att du iallafall erkänner att du uttryckte dig slarvigt.
Fast din nya förklaring haltar tyvärr lika mycket... Att påstå att en statisk multiplikation (x⋅w) "approximerar resultatet av allt som sker med receptorer och geometri" är ungefär som att påstå att ett pris på en prislapp "simulerar hela fabriken och transportkedjan" bara för att priset är slutresultatet.
Vikten w i ett ANN är en matematisk parameter för synaptisk styrka.
Den modellerar överhuvudtaget inte receptorns tids eller tillståndsbaserade dynamik (mättning, refraktärperioder eller kemisk modulering).
Att kalla en total avsaknad av underliggande mekanismer för en "övergripande simulering" gör ordet simulering helt poänglöst.
Men vi kanske ska hoppa de biologiska likheterna helt nu nu och hålla oss till vad ANNs faktiskt är, matrisberäkningar och linjär algebra?
Annars kan vi ju dra det i långbänk och säga att backpropagation simulerar att dunka en bok i huvudet på en student 100 000 gånger tills hjärnan råkar formas om och informationen sitter där.
Slutresultatet är ju att "kunskap överfördes", så då är det väl en "övergripande simulering av pedagogik" gissar jag.