2026-07-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Poängen är att det aldrig kan bli som cyborg säger.
Försökte förklara på dagisnivå

Ja, det simuleras för fulla muggar, vad har det med trådstarten att göra, eller ens att jag tar upp signalsubstanser?
Sluta leta halmstrån GPT.
Du låter fett förvirrad sam!
Du argumenterar alltså inte mot mig utan mot någon helt annan, utan att beskriva vad.

Någon annan som skrivit 61 inlägg i tråden.

Borde insett att du spårade ur redan när du från ingenstans krävde att jag skulle visa att "AI går emot fysikens lagar samt biologin" i inlägg 145.
Citera
2026-07-26, 16:53
Medlem
Det värsta är ändå inte att den hackade en databas. Det är att det tog en vecka innan utvecklarna bakom GPT blev uppmärksammade på problemet. Vi har alltså haft en missanpassad AI ute på nätet under en veckas tid. Vad mer har den ställt till med? Vilka fler missanpassade AI modeller går i skrivande stund lösa på internet?

Jag väntar bara på att en av dessa missanpassade botar blir ett AI-virus som infekterar alla världens datorer.

Tänk er, mängder av skadlig kod som hela tiden muterar och utvecklas för att förhindra att den blir upptäckt och utplånad. En artificiell intelligens som vet att vi människor kommer göra allt vi kan för att ta bort den och därmed ligger den hela tiden steget före oss eftersom den kan prediktera vilka steg och åtgärder vi kommer att använda mot den.
Citera
2026-07-26, 17:13
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Att du behöver felcitera mig totalt för att ha något att ifrågasätta säger allt:
"en systematisk eller övergripande model"

Det du boldade beskriver inte någon kemisk modellering i ANN, men fortsätt gärna tolka det så och fortsätt ifrågasätt den tolkningen om du mår bättre av det.

Kanske menar du att det inte heller ska benämnas ANN heller, eftersom det inte innehåller några kemiska/biologiska neuroner?

Jag felciterade dig inte, hela den här diskussionen började med att du påstod att ANNs hade receptorer och det var ett av de argument du lade fram för hur "lika hjärnan" de är.

Det kan heta ANN, det har ingen betydelse precis som en hjärnlunga heter precis vad den gör trots den inte fungerar ett dugg lika en vanlig lunga.

Alltid lika underhållande att diskutera, som att prata kvantfysik med en 3 åring som leker med lego och säger att lego är modellerar protoner, neutroner och elektroner för att de kan sättas ihop.
Citera
2026-07-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag felciterade dig inte, hela den här diskussionen började med att du påstod att ANNs hade receptorer och det var ett av de argument du lade fram för hur "lika hjärnan" de är.

Det kan heta ANN, det har ingen betydelse precis som en hjärnlunga heter precis vad den gör trots den inte fungerar ett dugg lika en vanlig lunga.

Alltid lika underhållande att diskutera, som att prata kvantfysik med en 3 åring som leker med lego och säger att lego är modellerar protoner, neutroner och elektroner för att de kan sättas ihop.
Du verkar ha tolkat det jag lite slarvigt skrev tidigare, och sedan hakat upp dig på det:
"Du nämner "receptorer" vilket är en mycket specifik del av det artificiella neuronnät simulerar och motsvarar av en helt vanlig biologisk nervcell."
Jag avsåg ingen som helst kemisk eller biologisk simulering, utan dess innebörd att funktionen är att överföra information mellan neuroner. Alltså sådana neuroner som simuleras i ett ANN helt utan att innehålla några biologiska neuroner.

En biologisk receptor, tillsammans med neuronens geometri och många andra delar och faktorer som påverkas, simuleras övergripande med ett enda värde som multipliceras och summeras, helt utan att simulera någon kemi, biologi eller atomär samverkan. Ändå är denna siffra något som approximerar resultatet av allt som sker på en lägre nivå.
Citera
2026-07-26, 17:46
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Du verkar ha tolkat det jag lite slarvigt skrev tidigare, och sedan hakat upp dig på det:
"Du nämner "receptorer" vilket är en mycket specifik del av det artificiella neuronnät simulerar och motsvarar av en helt vanlig biologisk nervcell."
Jag avsåg ingen som helst kemisk eller biologisk simulering, utan dess innebörd att funktionen är att överföra information mellan neuroner. Alltså sådana neuroner som simuleras i ett ANN helt utan att innehålla några biologiska neuroner.

En biologisk receptor, tillsammans med neuronens geometri och många andra delar och faktorer som påverkas, simuleras övergripande med ett enda värde som multipliceras och summeras, helt utan att simulera någon kemi, biologi eller atomär samverkan. Ändå är denna siffra något som approximerar resultatet av allt som sker på en lägre nivå.

Okej, det var väl bra att du iallafall erkänner att du uttryckte dig slarvigt.

Fast din nya förklaring haltar tyvärr lika mycket... Att påstå att en statisk multiplikation (x⋅w) "approximerar resultatet av allt som sker med receptorer och geometri" är ungefär som att påstå att ett pris på en prislapp "simulerar hela fabriken och transportkedjan" bara för att priset är slutresultatet.

Vikten w i ett ANN är en matematisk parameter för synaptisk styrka.

Den modellerar överhuvudtaget inte receptorns tids eller tillståndsbaserade dynamik (mättning, refraktärperioder eller kemisk modulering).
Att kalla en total avsaknad av underliggande mekanismer för en "övergripande simulering" gör ordet simulering helt poänglöst.

Men vi kanske ska hoppa de biologiska likheterna helt nu nu och hålla oss till vad ANNs faktiskt är, matrisberäkningar och linjär algebra?

Annars kan vi ju dra det i långbänk och säga att backpropagation simulerar att dunka en bok i huvudet på en student 100 000 gånger tills hjärnan råkar formas om och informationen sitter där.
Slutresultatet är ju att "kunskap överfördes", så då är det väl en "övergripande simulering av pedagogik" gissar jag.
Citera
2026-07-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Okej, det var väl bra att du iallafall erkänner att du uttryckte dig slarvigt.

Fast din nya förklaring haltar tyvärr lika mycket... Att påstå att en statisk multiplikation (x⋅w) "approximerar resultatet av allt som sker med receptorer och geometri" är ungefär som att påstå att ett pris på en prislapp "simulerar hela fabriken och transportkedjan" bara för att priset är slutresultatet.

Vikten w i ett ANN är en matematisk parameter för synaptisk styrka.

Den modellerar överhuvudtaget inte receptorns tids eller tillståndsbaserade dynamik (mättning, refraktärperioder eller kemisk modulering).
Att kalla en total avsaknad av underliggande mekanismer för en "övergripande simulering" gör ordet simulering helt poänglöst.

Men vi kanske ska hoppa de biologiska likheterna helt nu nu och hålla oss till vad ANNs faktiskt är, matrisberäkningar och linjär algebra?

Annars kan vi ju dra det i långbänk och säga att backpropagation simulerar att dunka en bok i huvudet på en student 100 000 gånger tills hjärnan råkar formas om och informationen sitter där.
Slutresultatet är ju att "kunskap överfördes", så då är det väl en "övergripande simulering av pedagogik" gissar jag.
Priset på en prislapp är slutresultatet av hela fabriken och transportkedjan.

Priset på en vara kan uppskattas (simuleras) utan att veta varje underliggande detalj.

Vi använder nog begreppet simulering lite olika.
Begreppet "simulering" används ofta i sammanhanget artificiella neuronnät, även om de inte simulerar biologi och kemi i de biologiska nätverk som man frpn början använde som modell för ANN.

Och jag har aldrig hävdat att ett ANN är något mer än matrisberäkningar, så om du kan sluta dilla om kemi och biologi i detta sammanhang så är vi helt överens.
Citera
2026-07-26, 18:14
Medlem
Citat:
Du argumenterar alltså inte mot mig utan mot någon helt annan, utan att beskriva vad.

Någon annan som skrivit 61 inlägg i tråden.

Borde insett att du spårade ur redan när du från ingenstans krävde att jag skulle visa att "AI går emot fysikens lagar samt biologin" i inlägg 145.
Vad är din ståndpunkt samt argument angående PR-hypen ang " aaaageeeiii"
Hur en hel generation blir dumma i huvudet av ett verktyg.
Missförstår du folk med flit , eller har du en dålig dag?
Citera
2026-07-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Vad är din ståndpunkt samt argument angående PR-hypen ang " aaaageeeiii"
Hur en hel generation blir dumma i huvudet av ett verktyg.
Missförstår du folk med flit , eller har du en dålig dag?
Nu tar du istället upp hur människor påverkas.

Din förvirring och bristfälliga fokus gör vidare diskussion omöjlig. Ha en bra dag.

Men okej, min ståndpunkt är att det är ett farligt misstag att avfärda risker med framtida möjlig AGI och ASI med att de aldrig kan få en egen "vilja", eller med att de minsann inte innehåller de biologiska och kemiska funktioner som människans hjärna har.

Kanske är den psykologiska rädslan värre, eftersom den är orsaken till avfärdandet jag nämnde ovan.
Citera
2026-07-26, 18:53
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hur gör vi nu då? Ska vi stänga av Internet?

Jag börjar luta åt att det är det bästa som kan hända mänskligheten.
Citera
2026-07-26, 19:09
Medlem
Citat:
Nu tar du istället upp hur människor påverkas.

Din förvirring och bristfälliga fokus gör vidare diskussion omöjlig. Ha en bra dag.

Men okej, min ståndpunkt är att det är ett farligt misstag att avfärda risker med framtida möjlig AGI och ASI med att de aldrig kan få en egen "vilja", eller med att de minsann inte innehåller de biologiska och kemiska funktioner som människans hjärna har.

Kanske är den psykologiska rädslan värre, eftersom den är orsaken till avfärdandet jag nämnde ovan.
Jag har redan simulerat en hypotes , så när vi lyckas bryta mot fysikens samt biologins lagar så måste vi ha en energiförbrukning av helvette.(stor som hela USA för att hålla igång vad?)"- aageeiii" är marknadsföring)
Jag frågar igen , tror du "AI" kan få något som helst medvetande , hur filosofiskt du än vill framföra ditt argument.
Jag lyssnar samt bemöter dig sakligt.
Citera
2026-07-26, 19:29
Medlem
fido1986s avatar
AI behöver ju inte vara medveten för att vara farlig.... Det räcker med de modeller som finns nu.

Den här modellen bröt sig ur sandlådeläget och hackade sig in på en annan webbplats och stal data. Som en metod att lösa sitt problem. Det var knappast avsiktligt av dom som gav den uppgiften. Helt uppenbart förutsåg forskarna inte modellens kreativitet för att lösa problemet.

Sandlådeläget innebar att modellen inte hade tillgång till internet. Av säkerhetsskäl. Den tog sig ut på nätet ändå. Modellerna kommer att bli bättre över tid. Mängden "hoppsan" kommer att bli fler, och potentiellt farligare.
Citera
2026-07-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
AI behöver ju inte vara medveten för att vara farlig.... Det räcker med de modeller som finns nu.

Den här modellen bröt sig ur sandlådeläget och hackade sig in på en annan webbplats och stal data. Som en metod att lösa sitt problem. Det var knappast avsiktligt av dom som gav den uppgiften. Helt uppenbart förutsåg forskarna inte modellens kreativitet för att lösa problemet.

Sandlådeläget innebar att modellen inte hade tillgång till internet. Av säkerhetsskäl. Den tog sig ut på nätet ändå. Modellerna kommer att bli bättre över tid. Mängden "hoppsan" kommer att bli fler, och potentiellt farligare.
Exakt, men här verkar folk så upptagna av sin " assistent" och tror att de har blivit fysiker, så det skadliga är att vi missar en mindre smäll på infrastrukturen.( automatisering av sjukvården- makro- sjuka människor kan ej jobba)
Edit ,hur tar sig en kod utan medvetande ut på internet?
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-26 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in