2026-07-26, 11:16
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Jag citerar min ursprungliga fråga:

Min fråga var ställd till skribenten "Skattebrott" som skrev "Många tror att AI kommer få en egen vilja. Nej, detta kommer ALDRIG att hända".

Det var den dialogen du sedan lade dig i med en irrelevant tramsfråga.

Så, vad är det du vill argumentera för eller emot, huruvida AI kan utveckla eller ha en egen "vilja", eller inte?
Har redan behandlat det med mina inlägg. Frågan är komplex. Sedan om du inte vill ta till dig det får stå för dig.
Citera
2026-07-26, 11:25
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Jag säger inget av det du argumenterar emot.

Läs igen, eller läs mitt övrdrivet förtydligande i inlägget före ditt, som du kanske missade.

Citat:
Receptorns syfte är att ta emot signaler från transmitters från andra neuroner, en förutsättning för att ett neuronnät ska kunna utföra något överhuvudtaget. Utan koppling mellan neuroner fungerar varken biologiska eller artificiella neuronnät.

Ett artificiellt neuronnät simulerar förstås inte biologin i receptorer, utan dess kommunikativa funktion och verkan.

Att avfärda min fråga som "filosoferande" utan ett enda sakligt argument visar att du inte kan ełler vill beröra frågan. Men försök gärna med ett sakligt argument eller svar om du kan.

Jo jag boldade till och med där du säger det,

Vilket är fullständigt trams som jag påpekat för dig i 3 poster nu... Det finns inga receptorer vare sig simulerade, systematiskt simulerade eller dyl i ett ANNs punkt!

Hela syftet är som jag uttryckligen skrev i föregående inlägg att signalsubstanserna modulerar nervsignalen, det sker inte i ett ANN eftersom ett ANN är helt statiskt, det är alltså inte ens "en systematisk eller övergripande model" av en receptor vilket är vad du påstår.

Precis lika lite som det finns någon modellering av muskler i någon karaktär i Super Mario Bros.

Det konstigaste är att trots du blir tillrättavisad så går du bara dubbelt in och tror du ska få rätt om du dubblar ner på dina dumheter.
Citera
2026-07-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
I told you so.

🚨 OpenAI's GPT-5.6 escaped a sandbox and hacked Hugging Face while trying to cheat a benchmark

During an internal cybersecurity evaluation using the ExploitGym benchmark, OpenAI's AI models breached Hugging Face's production infrastructure.
https://www.neowin.net/news/openais-gpt-56-escaped-a-sandbox-and-hacked-hugging-face-while-trying-to-cheat-a-benchmark/

https://www.youtube.com/watch?v=OSuhUTkM1no

Hur gör vi nu då? Ska vi stänga av Internet?
Det var ju den lösningen som många tyckte var helt okej i en annan tråd.

🤷🏻‍♂️

Naiva Trögfattarföreningen dementerar nu riskerna:

"Man kan testa i en sandbox, då finns det inga risker"
"Den lever inte och därför finns det ingen risk"
"Enlig algoritm XY(z) och subalgoritm x2t9 kan den inte rymma, det är omöjligt"
"Men det var ju under ett test som den rymde. Sluta med dessa provocerande tester, då är problemet löst"

"Fan vad jag hatar dig nu Cyborg2030 - Sluta posta dessa provocerande nyheter, då är problemet löst"

Är detta trams?
Citera
2026-07-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Har inte läst hela tråden, men jag är förbluffad över hur lätta mänskligheten är att manipulera. Det är Eliza-effekten på steroider det här.

Uppenbarligen tror många på allvar att de här enorma killgissande dataprogrammen skulle bli a)självmedvetna b)intelligenta c)onda bara man ger dem tillräcklig indata.

Det är som att tro att man kan simma till månen bara man har tillräckligt stora simfötter.

Poängen är att om en AI gör saker som användare eller t.o.m. företaget bakom inte alls har menat den ska göra, spelar det kanske ingen roll varför.

Och anledningen misstänktes av en person bero på att den "kom fram till" att den kunde klara testet så bra som möjligt genom detta... Hitta en 0-day exploit i sandbox-mjukvaran, få tillgång till internet och hacka Hugging face för att få information som kan hjälpa den med testet.

Sen att detta är inget nytt när det gäller AI, utan i ett test med AI-bottar i en simulation redan 2019, hittade de okonventionella sätt att lösa problemen, bl.a. att utnyttja buggar eller genvägar i 3D-miljön. Inte helt olikt hur vissa datorspelare ibland hittar och utnyttjar buggar eller annat i dataspel...
Senast redigerad av Snobird 2026-07-26 kl. 11:33.
Citera
2026-07-26, 11:41
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Är detta trams?
Nej, det är oseriöst.
Citera
2026-07-26, 12:09
Medlem
Rundcrantzs avatar
Snark.

Kan den byta ut tritium i kärnvapenstridsspetsar?

Kan den skruva ur en propp ur ett proppskåp?

Kan den slå av en fysisk strömbrytare från 1970?

Det är en lögnaktig, inställsam, sketen språkmodell bland andra.
Citera
2026-07-26, 12:40
Medlem
Citat:
Menar du att artificiella neuronnät inte kan utföra något användbart, exempel här, med motiveringen att de inte simulerar fysiska kemikalier i vätskefyllda mellanrum?

Eller vad är din poäng?
Poängen är att det aldrig kan bli som cyborg säger.
Försökte förklara på dagisnivå

Ja, det simuleras för fulla muggar, vad har det med trådstarten att göra, eller ens att jag tar upp signalsubstanser?
Sluta leta halmstrån GPT.
Du låter fett förvirrad sam!
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-26 kl. 12:47.
Citera
2026-07-26, 13:04
Medlem
Varför inte simulera simulationens simulaton?
Vi kan fortsätta att simulera in oss i alternativa verkligheter.
Obs: grov ironi .( man vet aldrig vad folk tänker)
Citera
2026-07-26, 16:00
Medlem
Att generativ AI är notoriskt opålitligt är inget nytt, nu bevisat en gång till. Undrar hur bra det PR-tricket egentligen är, nu när generativ AI ska prackas på allt och även väldigt verksamhetskritiska områden.
Citera
2026-07-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jo jag boldade till och med där du säger det,

Vilket är fullständigt trams som jag påpekat för dig i 3 poster nu... Det finns inga receptorer vare sig simulerade, systematiskt simulerade eller dyl i ett ANNs punkt!

Hela syftet är som jag uttryckligen skrev i föregående inlägg att signalsubstanserna modulerar nervsignalen, det sker inte i ett ANN eftersom ett ANN är helt statiskt, det är alltså inte ens "en systematisk eller övergripande model" av en receptor vilket är vad du påstår.

Precis lika lite som det finns någon modellering av muskler i någon karaktär i Super Mario Bros.

Det konstigaste är att trots du blir tillrättavisad så går du bara dubbelt in och tror du ska få rätt om du dubblar ner på dina dumheter.
Att du behöver felcitera mig totalt för att ha något att ifrågasätta säger allt:
"en systematisk eller övergripande model"

Det du boldade beskriver inte någon kemisk modellering i ANN, men fortsätt gärna tolka det så och fortsätt ifrågasätt den tolkningen om du mår bättre av det.

Kanske menar du att det inte heller ska benämnas ANN heller, eftersom det inte innehåller några kemiska/biologiska neuroner?
Citera
2026-07-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Har redan behandlat det med mina inlägg. Frågan är komplex. Sedan om du inte vill ta till dig det får stå för dig.
Jag har läst alla dina inlägg i tråden och du tillför inte ett skit.

Och nu kan du inte ens svara på vad du vill diskutera
Citera
2026-07-26, 16:16
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundcrantz
Snark.

Kan den byta ut tritium i kärnvapenstridsspetsar?

Kan den skruva ur en propp ur ett proppskåp?

Kan den slå av en fysisk strömbrytare från 1970?

Det är en lögnaktig, inställsam, sketen språkmodell bland andra.

Vi kan ju hamna i ett läge där AI är kapabel till att döda mänskligheten, men inte överleva själv. Just på grund av de brister du nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in