2026-07-26, 01:58
Medlem
Pedris avatar
https://soapy.to/movies/the-odyssey-2026-s7f41ty

Filmen ligger ute i bra cam-kvalitet. Mycket nöje.
Citera
2026-07-26, 08:46
Medlem
Pussykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Jag har inte sett en hollywood-film på många år, men är sugen på bio då det också var längesedan. Innehåller den jobbig identitetspolitik förutom valet av skådespelare?

Budskapet i filmen är att vi ska öppna våra hjärtan och visa gästfrihet, men om gästfriheten missbrukas ska vi slå ihjäl dom och driva dom ut ur landet.
Citera
2026-07-26, 09:17
Medlem
Hirvis avatar
Filmen var 7/10. Riktigt välgjord och woke-delarna störde mig 0. Tyckte han gjorde Helen of Troy till en riktigt välfungerande roll och den skrevs om riktigt smart och bra.

Flera imponerande scener. Snygg. Men själlös. Tråkiga karaktärer förutom Helen of Troy och Robert Pattissons. Lite av en besvikelse. Precis som Oppenheimer.

Elliot page var rätt irrelevant. Men fungerade.
Citera
2026-07-26, 10:36
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Ogillar filmer där de trycker in "kändisar" Skådisar som Tom Holland ska hålla sig till sin Spiderman han kan inte spela en karaktär om han ser precis ut som han gör i Spiderman filmerna. Tycker han Robin Patterson kan för hans utseende har förändrats mycket sen Twilight.

Dagens filmer budget går ju mest för att trycka in kändisar.

Så varje film ska ha nya oprövade skådespelare? Det skulle helt klart bli billigare för studion, men färre skulle så klart se filmer med helt okända personer så skulle nog inte löna sig i andra änden ändå. Också ganska oattraktivt att vara skådespelare och bara få spela i en film och sen är man körd liksom.
Citera
2026-07-26, 12:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Filmen var 7/10. Riktigt välgjord och woke-delarna störde mig 0. Tyckte han gjorde Helen of Troy till en riktigt välfungerande roll och den skrevs om riktigt smart och bra.

Flera imponerande scener. Snygg. Men själlös. Tråkiga karaktärer förutom Helen of Troy och Robert Pattissons. Lite av en besvikelse. Precis som Oppenheimer.

Elliot page var rätt irrelevant. Men fungerade.

Instämmer. Tyckte väl inte att den hade nån woke-del alls förutom valet av skådisar i några mindre roller.
I övrigt lite blandad kompott. Vissa partier bättre än andra, men rätt träiga skådisar överlag. Christopher Nolan är verkligen en rätt överskattad regissör som aldrig får liv i dialog och skådisar. På det stora hela en sevärd och snygg film, men som du skrev - själlös.

6,5/10
Citera
2026-07-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Såg du Oppenheimer på riktig IMAX-biograf, med riktig film-projektor? Nä, tänkte väl det. Det gjorde jag. 5ggr. Absolut ingen konstlad hype du försöker få det till.

Jag gläder mig mycket till denna nya film!
Det gjorde du nog inte... Den visades aldrig som imax i svierge.
Du blandar ihop kopiorna som var 70 mm - men Imax som är LIGGANDE 65...
Visades på två biografer i UK, en i Australien och en i Tyskland - alla andra biografer finns i USA.

Många filmer spelas i ett format men visas i helt andra.
En del filmar i 70 men alla kopior är 35. En del spelades in i 35 - men man gjorde blow-ups till 70 för visning.
Senast redigerad av martinator 2026-07-26 kl. 13:24.
Citera
2026-07-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har inte sett den själv men har en kompis som har enligt mig bra bedömning av filmer och han och hans fru såg den nyss. De sa att den var ok men inte mer än så. Det var en film som man minns ungefär 30 min efter filmen och att det är möjligtvis en film som filmkrönikörer gillar men allmänheten skulle ge den en 6/10 i betyg. Sevärd men inte värt att gå på bio för

Edit: bättre än nya he-man men sämre än troja och gladiator

De snackar skit. Och vadå sämre än Troja? Hur kommer det sig att alla helt plötsligt hyllar Troja nu när absolut ingen gillade den, varken kritiker eller audience när den släpptes?
Senast redigerad av 0xNONE 2026-07-26 kl. 14:52.
Citera
2026-07-26, 15:11
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
De snackar skit. Och vadå sämre än Troja? Hur kommer det sig att alla helt plötsligt hyllar Troja nu när absolut ingen gillade den, varken kritiker eller audience när den släpptes?
Så är det med många äldre filmer märker man. I konkurrensen som var då så var det svårt att sticka ut. Efter Braveheart, Gladiator, The last samurai så var det inte lätt. Patrioten från år 2000 är en annan film, förutom Troja, som fått ett bättre rykte senaste åren. Master and Commander en tredje.

Jämför man de filmerna med exempelvis den nya Napoleon eller Gladiator 2 så är de mästerverk.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-26 kl. 15:49.
Citera
2026-07-26, 15:30
Medlem
Pedris avatar
Sett filmen på piratstream nu. Jag tyckte att den var överraskande bra, och jag gillade det minimalistiska i naturscenerna, palatset med mera. Kändes drömmigt och suggestivt istället för bara grått som jag var rädd för.

Castingen var däremot så dålig att nästan är som att Nolan försöker förklara för oss vad han behöver stå ut med, vad "de" tvingar honom till. Helen of Troy var inte ens sminkad vid middagsbordet, hon såg närmast ut att ha malaria. Tvillingsystern (spelad av samma Lupita) såg ut som ett monster. Varför gjorde de det så överlydligt? Ellen Page som pojke med rynkor var helt och hållet parodimässigt och stack ut på ett övertydligt sätt. Förutom de kända exemplen så var Odysseus högra hand en riktigt lökig indier som var med mycket och vid ett tillfälle skrek "Vi är greker!" Det var också en östasiat med från Fast and the furious. Stundtals så kändes filmen som en Fast and the furious-film i nutida Los Angeles , jag var rädd att någon skulle börja prata om La familia.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-26 kl. 15:42.
Citera
2026-07-26, 15:37
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Jag har inte sett en hollywood-film på många år, men är sugen på bio då det också var längesedan. Innehåller den jobbig identitetspolitik förutom valet av skådespelare?
Nej, men skådespelarna sticker ut på ett negativt sätt. Mer än vad jag trodde.
Citera
2026-07-26, 15:40
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Så varje film ska ha nya oprövade skådespelare? Det skulle helt klart bli billigare för studion, men färre skulle så klart se filmer med helt okända personer så skulle nog inte löna sig i andra änden ändå. Också ganska oattraktivt att vara skådespelare och bara få spela i en film och sen är man körd liksom.
Jag tycker att det är en bra ide. Skådespelare kan vara med i max tre olika filmer eller filmserier, sen får de spela teater eller göra något annat.
Citera
2026-07-26, 16:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE

Den är ju grym. Vadå snackar skit? Det var vad kompisen sa och han har väl samma rätt som alla andra att gilla eller ogillar filmer. Bara för att du gillar Odyssey så behöver inte alla göra det.

Jag tycker exempelvis att inception är en riktig skitfilm men många andra gillar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in