2025-02-17, 23:40
Medlem
peterZiipens avatar
Nolans kommande mastodontprojekt är en filmatisering av Homeros episka dikt "Odysséen". Filmen beräknas ha premiär under sommaren 2026.

Kort sammanfattning av storyn:
Berättelsen följer kung Odysseus och hans tio år långa resa hem till ön Ithaka efter det trojanska kriget, där han möter olika mytologiska varelser och övervinner många prövningar. För att slutligen återvända till sin fru Penelope.

Skådisar:
Matt Damon kommer spela Odysseus. Idag släpptes en första bild på honom. Andra skådisar som kommer vara med är
bl.a Anne Hathaway, Tom Holland, Zendaya, Robert Pattinson, Charlize Theron och Jon Bernthal.

https://www.imdb.com/title/tt33764258/

Ska bli väldigt spännande att se hur Nolan hanterar alla monster, som cykloper och havsmonster med sex huvuden, då han inte direkt är känd för att använda CGI, utan föredrar practical effects.

Vad tror ni? Har Nolan tagit sig vatten över huvudet, eller blir det ytterligare en succé?
Citera
2025-02-17, 23:58
Medlem
MrDoomsdays avatar
Synd med Matt Damon i huvudrollen, känns som det hade varit bättre med ett nytt ansikte för en sådan storfilm, annars kommer man inte kunna ta den lika seriöst, med samma gubbe man sett på andra ställen redan.
Citera
2025-02-18, 00:48
Medlem
Är det inte typ en universell sanning att man inte kan filmatisera Homeros epos?

Camerini försökte på 50-talet i en film på typ 1:50 h och efter det blev nog alla bortskrämda.

Cohen-bröderna använde en del referenser i 'O brother, where art thou?' men storyn var ju helt annorlunda.

Det säkra valet rent artistiskt hade nog varit en miniserie. Men vi vet redan att Nolan kommer tjäna pengar som satan här då folk kommer köpa snacket om någon super-IMAX vi aldrig sett förr. Upp till bevis, då!
Citera
2025-02-18, 00:53
Medlem
Europes avatar
Jag brukar sällan se ny film längre, speciellt från Hollywood, men blir ändå lite sugen på att se den rullen. Jag har tyckt om de grekiska klassikerna och den grekisk-romerska mytologin sedan tidiga barndomen. Jag läste dessutom Odysséen (och Iliaden) i svensk översättning för senast ett par år sedan, först i en pocket med översättning på hexameter, samt sedan dessutom en illustrerad inbunden bok med berättelsen omarbetad till prosaform, eftersom jag råkade även ha det hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Synd med Matt Damon i huvudrollen, känns som det hade varit bättre med ett nytt ansikte för en sådan storfilm, annars kommer man inte kunna ta den lika seriöst, med samma gubbe man sett på andra ställen redan.

Låt dig tröstas av att AI mycket väl kan göra att vi inom kort kan få nya ansikten i varje ny film. Möjligtvis kommer filmstjärnesystemet överleva ett litet tag parallellt med det, om filmbolagen anser att filmstjärnorna drar tittare, men dels är det ju stjärnornas astronomiska arvoden dyra, dels har väl hela grejen med filmstjärnor redan tappat en stor del av sin glans tack vare att många kända skådisar med hjälp av sociala medier kunde kringgå det filter som filmbolagens PR-personal och managers utgjorde, så att folk kunde direkt erfara hur pass narcissistiska och tomma i huvudet de faktiskt är. Kanske inte just Matt Damon, men många av hans kollegor.
Citera
2025-02-18, 02:07
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Är det inte typ en universell sanning att man inte kan filmatisera Homeros epos?

Camerini försökte på 50-talet i en film på typ 1:50 h och efter det blev nog alla bortskrämda.

Cohen-bröderna använde en del referenser i 'O brother, where art thou?' men storyn var ju helt annorlunda.

Det säkra valet rent artistiskt hade nog varit en miniserie. Men vi vet redan att Nolan kommer tjäna pengar som satan här då folk kommer köpa snacket om någon super-IMAX vi aldrig sett förr. Upp till bevis, då!

Illiaden är en av mina favoritböcker och jag tycker faktiskt att Troy var relativt bra gjord då den fångade andan i boken.
Citera
2025-02-18, 02:10
Medlem
Zendaya !!.

I övrigt låter det som ett intressant projekt.
Episkt soundtrack är nästan garanterat och att Nolan undviker att marinera sina filmer i för mycket CGI gör att vi slipper oroa oss för Gods of Egypten 2 med Matt Damon åtminstone.
Har han hittat några japanska nördar att göra stopmotion cyklop som kan tävla med Ray Harryhausen ??
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-02-18 kl. 02:22. Anledning: Stevefel
Citera
2025-02-18, 03:25
Medlem
Matt Damon, herregud. Kunde inte ha hittat en tråkigare skådis. Nästan vem som helst hade varit bättre.
Citera
2025-02-18, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Zendaya !!.

I övrigt låter det som ett intressant projekt.
Episkt soundtrack är nästan garanterat och att Nolan undviker att marinera sina filmer i för mycket CGI gör att vi slipper oroa oss för Gods of Egypten 2 med Matt Damon åtminstone.
Har han hittat några japanska nördar att göra stopmotion cyklop som kan tävla med Ray Harryhausen ??
Zendaya är överreklamerad DEI-skit. Hon är som ett virus.
Citera
2025-02-18, 04:45
Medlem
Autobahn76s avatar
Ballt! Jag ber till gud att den är befriad ifrån woke-smörja. Nolan är väl inte känd för att hålla på med sådant? Tror och hoppas att det är över hans värdighet.
Citera
2025-02-18, 07:12
Medlem
Anne hathaway.
Nej tack
Citera
2025-02-18, 07:39
Medlem
OneTaps avatar
de låter ju inte så värst intressesant. scorpion king 2.0 :P kanske orkar slö titta om den sänds på kanal 6 nån gång :P
Citera
2025-02-18, 08:12
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Såg du Oppenheimer på riktig IMAX-biograf, med riktig film-projektor? Nä, tänkte väl det. Det gjorde jag. 5ggr. Absolut ingen konstlad hype du försöker få det till.

Jag gläder mig mycket till denna nya film!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in