2026-07-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är inte säkert att hon var Carolina Klüft-blond, men vi kan konstatera att hon var ljushårig.

Dvs. väldigt, väldigt långt från Lupita Nyong'o.

Vit och blond står det genomgående.

Tolka därefter tack.

Skalan är ovesäntlig. Men det är fullkomligt tydligt i eposen hur hon ser ut.
Citera
2026-07-25, 12:15
Medlem
Hur stort kätteri begår man om man kollar utan imax eller ens storskärm? den går på min lokala bio men de har inte världens största skärm och jag orkar inte ta mig till en annan stad för den.
Citera
2026-07-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
För inte föreningen som hyrde ut båten ersättning från Hollywood kommer jag att avstå. Vad kan det rör sig om för sunna? 100 000-200;000 kr? Det är inga pengar från denna produktionsbolag.

Det handlar om 60 000 kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hyrde-ut-vikingaskepp-till-storfilmen-filmbolaget-har-inte-betalat-for-skadorna
Citera
2026-07-25, 13:52
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrassDrag
Hur stort kätteri begår man om man kollar utan imax eller ens storskärm?
Man tager vad man haver. Jag läser tråden för att se om filmen ens är värd att ladda ned.
Citera
2026-07-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det handlar om 60 000 kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hyrde-ut-vikingaskepp-till-storfilmen-filmbolaget-har-inte-betalat-for-skadorna

Ja. Fan i mig motsvarighet för dessa i Hollywood som att köpa en burk cola på Circle K.
Citera
2026-07-25, 16:16
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Greker är inte samma som greker under antiken.

https://x.com/i/status/2080406314652450898

Den påminner mig om några i den här tråden. För de som inte har X. De var alltså närmare besläktade med kelter, germaner och vikingar än folk från östra medelhavet. Innan Osmanska riket styrde Grekland under 400 år. På samma sätt som romarna under romarriket var närmare fransmän från södra Frankrike än dagens Italienare i södra och mellersta Italien.

Sssh, högerincels bryr sig inte om fakta, bara att saker och ting dom inte förstår sig på kuvas!
Citera
2026-07-25, 16:30
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ge dom inga idéer.

Skämt åsido, det är såklart underförstått att hon inte är kolsvart, eftersom det då hade beskrivits i boken... men beskrivs hon som ljushyad?

Det gör hon, på Homers sätt att beskriva aristokrater som inte blir solbrända för dom är inomhus. Samtidigt beskrivs Gandalf som att hans ögonbryn når ut till hans hattbrätte, men högerincels är ok med Ian McKellan eftersom han är vit (dock bög, så man kan ju tycka att dom borde kissa på sig av den anledningen). Och Pipps apa är en markatta i böckerna men en Dödskalleapa i filmatiseringen, men dåligt med ramaskri över det.

Finns massor i filmen som inte stämmer överens med myten/Homers texter, men som högerincel så kan man bara hänga upp sig på att det är en mörkhyad som får spela en roll. Att lotusätarna inte blev representerade alls är helt ointressant, men att en icke-vit fick vara med i två minuter i filmen, helt otänkbart!!
Citera
2026-07-25, 19:34
Medlem
findatas avatar
Inte sett rullen men Dr Phoxotic gjorde en AI rap battle mellan Nolan och Homer som man skulle kunna se som ett passande inlägg i debatten.

Bra och kul gjord, det tas upp lite av det som nämnts här innan. Helen of Congo, och trojanska hästar m.m. "In a greek movie you casted only blacks and gays. Let´s see how brave you are when casting Planet of the Apes"

www.youtube.com/watch?v=uhMsQWH4Cqc
Citera
2026-07-25, 20:57
Medlem
Överhypeat. Näe den hade man kunna hoppa.
Citera
2026-07-25, 21:00
Medlem
Sämst. 2/5
Citera
2026-07-25, 22:59
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Sämst. 2/5

Jag har inte sett en hollywood-film på många år, men är sugen på bio då det också var längesedan. Innehåller den jobbig identitetspolitik förutom valet av skådespelare?
Citera
2026-07-26, 00:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Har inte sett den själv men har en kompis som har enligt mig bra bedömning av filmer och han och hans fru såg den nyss. De sa att den var ok men inte mer än så. Det var en film som man minns ungefär 30 min efter filmen och att det är möjligtvis en film som filmkrönikörer gillar men allmänheten skulle ge den en 6/10 i betyg. Sevärd men inte värt att gå på bio för

Edit: bättre än nya he-man men sämre än troja och gladiator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in