Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag utgår från Jesus och profeterna och kan konstatera att jag inte ser i vilken tid Jesus såg Satan falla från himlen.
Och de sjuttiotvå kommo tillbaka, uppfyllda av glädje, och sade: »Herre, också de onda andarna äro oss underdåniga genom ditt namn.» Då sade han till dem: »Jag såg Satan falla ned från himmelen såsom en ljungeld. Se, jag har givit eder makt att trampa på ormar och skorpioner och att förtrampa all ovännens härsmakt, och han skall icke kunna göra eder någon skada. — Lukas 10:17-19
Inte heller ser jag att det står att det var därför som de 72 hade fått makt över demoner.
Du fortsätter tyvärr att selektivt hoppa över det som inte passar. Du förkastar apostlarna när du säger att du 'utgår från Jesus och profeterna'. För att slippa bemöta 2 Petrusbrevet 2:4 och Judas v.6, ställer du Bibeln mot sig själv. Jesus utvalde sina apostlar och utlovade att Anden skulle leda dem till hela sanningen (Joh 16:13). Om du förkastar Petrus och Judas vittnesbörd om de fallna änglarna utgår du inte från Skriften - du plockar ut de bitar som passar din egna teori.
Lärjungarna kommer tillbaka och jublar över sin makt över demonerna. Jesus svarar lärjungarna direkt: 'Jag såg Satan falla....... Se, jag har givit er makt.......'. Att påstå att Jesu svar helt saknar koppling till lärjungarnas rapport gör texten obegriplig. Jesus förklarar varför demonerna måste vika och det är för att Satans maktposition redan är bruten.
Grammatiken ljuger inte. På grekiska står verbet i dåtid (etheoroun). Hade Jesus syftat på en avlägsen framtid hade han använt futurum. Nya Testamentet från Jesus till apostlarna vittnar samstämmigt om änglarnas och Satans fall som en teologisk verklighet i dåtid. Varför är det så svårt att bara acceptera vad texten faktiskt säger?
Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jesus sa att djävulen var världens furste långt innan han berättade om fallet.
Skriften allena säger du? Trots det blir det inte mycket rätt.
Påståendet att Jesus kallade djävulen för världens furste 'långt innan han berättade om fallet' är felaktigt och gripet ur luften. Det är bara att öppna den Skrift som du påstår dig hålla som högsta auktoritet.
Jesus talar om Satans fall i Lukas 10:18 - detta är i början av Hans offentliga tjänst. Benämningen 'denna världens furste' använder Han först i Johannesevangeliet (12:31, 14:30) under stilla veckan, i slutet av sin tjänst. Du har alldeles uppenbart vänt upp och ner på hela evangeliets tidslinje.
Hur tänker du dig att en varelse kan fungera som en upprorisk furste i en fallen värld mot Guds vilja utan att först ha fallit? Att vara fallen är ju själva förutsättningen för hans roll. Det är märkligt att du hävdar att du 'bara utgår från Skriften' när du varken har koll på evangeliets kronologi, grekisk grammatik, logik eller vad Petrus och Judas faktiskt skriver.