2026-07-22, 23:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Så i länder utan dessa tjänster håller man tyst om sin lön och i Sverige håller man tyst även när dessa tjänster finns?
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Ja därför är ratsit och mr koll så viktigt. Folk i utlandet utan dessa tjänster kniper käft om sin lön.
Citera
2026-07-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Gör så. Kommer bli intressant.

Jag har nu fått ett svar från Ratsits kundtjänst att dom kommer skicka ett utdrag ur sitt register till min folkbokföringsadress.

Så länge jag inte har brevet rent fysiskt i min hand vågar jag inte säga för mycket, men om det nu dyker upp ett brev med det jag efterfrågat så måste ju detta vara början på slutet för Ratsit, eller hur ser ni på detta?
Citera
2026-07-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Jag har nu fått ett svar från Ratsits kundtjänst att dom kommer skicka ett utdrag ur sitt register till min folkbokföringsadress.
Spännande att du fick ut det. Du lär väl få utdraget i början på nästa vecka. Kanske redan på måndag ifall det är utdelningsdag i ditt område. Jag kan bara föreställa mig hur creepy det kommer vara att läsa igenom det. Namn på folk du träffat och kanske till och med glömt bort under 10-talet och framåt.
Citera
2026-07-26, 14:09
Medlem
Citat:
Betyder inte det här att man kommer att kunna beställa ut ett beställningsregister även från Lexbase?
Citera
2026-07-27, 09:38
Medlem
Citat:
Betyder inte det här att man kommer att kunna beställa ut ett beställningsregister även från Lexbase?

-Jo, om jag tolkar det korrekt så gäller samma sak när det kommer till Lexbase och deras register.
Citera
2026-07-27, 17:42
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om man arbetar på en arbetsplats där det råder sådan tystnadskultur är det nog dags att söka sig ett nytt jobb, känns inte som någon trevlig arbetsmiljö. Vilka andra ämnen har arbetsgivaren skrämt er till tystnad om?

Det är knappast någon som skrämt någon till tystnad men folk (och kanske svenskar i synnerhet) brukar inte vara speciellt sugna på att prata med andra om sin privatekonomi och arbetsgivare brukar i sin tur inte bjuda på vad andra kollegor tjänar. Visst kan man bolla sådant med personer man känner väl men då är det mycket enklare att helt enkelt stämma av vilken inkomst ens arbetskamrater taxerar.
Citera
2026-07-29, 14:49
Medlem
Citat:
-Jo, om jag tolkar det korrekt så gäller samma sak när det kommer till Lexbase och deras register.
Hur har det gått? Har du fått ut utdraget nu?
Citera
2026-07-30, 08:03
Medlem
Citat:
Hur har det gått? Har du fått ut utdraget nu?

Ja, det har jag fått!
Citera
2026-07-30, 08:37
Medlem
Enkelt sätt att göra detta?
Har inte skummat hela tråden.

Tack.
Citera
2026-07-30, 09:17
Medlem
finkelvoltens avatar
Jag valde att gå direkt till källan och frågade Ratsit om det nu är möjligt att få ut uppgifter avseende vem som kollat ens inkomstuppgifter. Jag fick precis följande svar:

Citat:

Hej,

Vi är väl insatta i EU-domstolens förhandsbesked i mål C-199/24 och har följt med i den utvecklingen under flera år.
Rent generellt gäller att de uppgifter som presenteras på Ratsit.se kommer från en redaktionellt framtagen databas som Ratsit AB driver med stöd av Yttrandefrihetsgrundlagen och med ett av Mediemyndigheten tilldelat utgivningsbevis.

Behandlingen av personuppgifter sker för journalistiska ändamål. All information i tjänsten samlas in, bearbetas och sammanställs av vår redaktion innan den publiceras i enlighet med en redaktionell linje. Påståenden om fakta och omständigheter i materialet granskas före publicering. Av Lag med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (2018:218) följer därmed att Artiklarna 5–30 och 35–50 i GDPR samt kapitel 2–5 i denna lag inte ska tillämpas vid vår behandling av personuppgifter, helt i enlighet med GDPR Artikel 85.

Vi vill också påpeka det generaladvokaten i EU-domstolen skrivit i det förarbete som ligger till grund för EU-domstolens förhandsbesked i mål C-199/24. I hans punkt 41 står: "Den verksamhet som består i att systematiskt samla in och offentliggöra omfattande förteckningar över skatteuppgifter av personlig karaktär, som hämtats från offentliga register och därefter publicerats, kan dessutom kvalificeras som 'journalistisk verksamhet', om den syftar till att sprida information, åsikter eller idéer till allmänheten, oavsett vilket medium som används för att sprida informationen, åsikterna eller idéerna."

Vi kommer inte utge vilka personer som köpt en lönekoll om en sådan begäran skulle inkomma.

Med vänlig hälsning
Citera
2026-07-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ja, det har jag fått!
Vad var det du skrev till Ratsit för att de skulle gå med på detta? Såhär svarade man ju finkelvolten:

Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Jag valde att gå direkt till källan och frågade Ratsit om det nu är möjligt att få ut uppgifter avseende vem som kollat ens inkomstuppgifter. Jag fick precis följande svar:

Vi kommer inte utge vilka personer som köpt en lönekoll om en sådan begäran skulle inkomma.

Citera
2026-07-30, 18:19
Medlem
Citat:
Vad var det du skrev till Ratsit för att de skulle gå med på detta? Såhär svarade man ju finkelvolten:

Jag skrev följande:

"Jag begär härmed ett registerutdrag enligt artikel 15 i GDPR. Jag vill få information om vilka personuppgifter ni behandlar om mig samt om det finns loggar eller andra uppgifter kopplade till Lönekollen eller andra sökningar där jag är den registrerade. Om sådana uppgifter finns önskar jag ta del av dem i den utsträckning lagstiftningen medger"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in