2026-07-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Ja, detta!

Det brukar heta att "om man har rent mjöl i påsen".
Många har rent mjöl i påsen men vill gärna undvika andras smutsiga fingrar i mjölet.

Så... Ni som nyttjar dessa tjänster, har ni rena fingrar nog att tåla om era sökningar blir offentliga, är frågan?

Jag har kollat upp en del gängkriminella samt folk jag känner. Mest för att jag är alldeles för nyfiken och tycker det är intressant läsning! Borde jag vara orolig?
Citera
2026-07-20, 23:16
Medlem
SDUs avatar
Hela den här GDPR skiten är judisk byråkrati ändå, sedan har vi offentlighetsprincipen, om vi nu tar oss ur GDPR och det längre inte gäller, så är vi tillbaka på ruta ett då vi har offentlighetsprincip i detta korkade landet, precis lika korkat som allemansrätten som inga utlänningar förstår sig på. Sverige borde ta sig ut det judiska elit EU samt totalt göra om offentlighetsprincipen. Det är den totala lösningen på alla dessa problemen.
Citera
2026-07-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
C-199/24
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:62024CJ0199

C-154/21
https://infocuria.curia.europa.eu/tabs/document/C/2021/C-0154-21-00000000RP-01-P-01/ARR_COMM/270724-SV-1-html

Efter EU-domstolens dom i Lexbase-målet den 9e juli 2026 i mål C-199/24 blir EU-domstolens dom i C-154/21 (Österreichische Post), 12 januari 2023 direkt tillämplig. C-154/21 gör att man kan få ut exakta identiteten och inte enbart breda kategorier av användare när man åberopar artikel 15.1c i GDPR.

Det innebär att utgivningsbevis, som skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen, i praktiken inte längre kan användas som ett sätt att runda GDPR, C-199/24 ställer nu mycket höga krav på det journalistiska undantaget. I C199/24 finns nu ett fyrstegstest för vad som klassificeras som journalistik.

a) dissemineringssyfte,
(b) redaktionell bearbetning,
(c) pressetik/redaktionell linje,
(d) faktagranskning

I praktiken så dömer EU-domstolen ut i Lexbase målet C-199/24 att man kan masspublicera domar om okända människor, då det saknas ett allmänt intresse. Det krävs i princip att man måste vara en kändis för att det ska bli relevant, och att man följer en redaktionell linje med pressetik och en noggrann avvägning mellan integritet och samhällsintresse innan publicering, i enlighet med a, b, c och d.

Med andra ord kan man inte publicera masspublicera domar om slumpmässiga Svenssons, då det saknar nyhetsvärde.

Av detta följer en logisk slutsats rörande Ratsit, som också har utgivningsbevis, rörande vad allmänintresset är att man, mot betalning över Internet, till i princip hela Sveriges vuxna befolkning ger tillgång till individuella deklarationer av folks deklarerade löner och kapitalinkomster.

Det finns i princip inget allmänintresse att bedriva "journalistisk verksamhet" genom att man ska kunna köpa tillgång till en medelsvenssons finansiella personuppgifter. Det innebär att integritetsintresset väger tyngre.

Ratsit erbjuder visserligen möjligheten att man kan ta bort sig själv därifrån, men det ska nu gå att åberopa artikel 15.1C i GDPR efter C199/24 samt C-154/21, retroaktivt, och få tillgång till identiteten hos privatpersoner samt bolag som köpt "lönekollar" på en, samt klockslag, datum när detta skett.

Även vilka databaser som är uppkopplade till Ratsit där ens finansiella personuppgifter finns.

I praktiken, kan samma argumentation nu tillämpas mot många aktörer med utgivningsbevis, vilket innebär att det är adjö för tjänster med utgivningsbevis där man marknadsför det med att man kan få tillgång till folks personuppgifter "anonymt".

I praktiken innebär det sedan att, när man väl få ut identiteten på köparna av lönekollar, att man även kan rikta skadeståndskrav mot dem för att de, utan ditt samtyckte, inhämtat personuppgifter om dig från Ratsit.

Ifall Ratsit vägrar, då begår de lagbrott, och man får klaga hos IMY alternativt gå direkt via domstol.

Vad har folk för tankar kring detta?
Är detta teoretiskt eller har någon lyckats få ut denna information?
Citera
2026-07-21, 06:23
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En bra uppgift att få om man tänkt lämna kredit eller ge ett lån.

En privatperson som tänkt ge dig kredit eller lån?
Citera
2026-07-21, 07:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Eller så har hen ett argument för löneökning om ni utför samma uppgifter och har liknande kompetens. Är bara arbetsgivaren som tjänar på en tystnadskultur runt lönerna på företaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
folk med hög lön ljuger oftast om sin lön. Om jag tjänar 5 tusen mer än min kollega så kommer hen sacka efter och lassa över arbetsuppgifter på mig, lite osynligt och diskret.
Senast redigerad av Tranquility Bas 2026-07-21 kl. 07:44.
Citera
2026-07-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
En privatperson som tänkt ge dig kredit eller lån?
Det är väl oftast företag som ger lån och krediter. Och de är naturligtvis intresserade av vad gäldenären har för inkomster.
Citera
2026-07-21, 07:58
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är väl oftast företag som ger lån och krediter. Och de är naturligtvis intresserade av vad gäldenären har för inkomster.

De använder sig inte av ratsit och det vet du. Det här är endast en övergiven relik av det avundsjuke samhälle som sossarna har älskat och älskar att bygga.
Återigen, jag som privatperson har inte ett skit att göra med vad någon annan tjänar eller inte tjänar.
Senast redigerad av CarlosEstevez 2026-07-21 kl. 08:01.
Citera
2026-07-21, 12:00
Medlem
Är det någon mer än jag som begärt registerutdrag från Ratsit, vad har ni i så fall fått för svar från Ratsit?
Citera
2026-07-21, 12:08
Medlem
Så... funkar detta då? Är det någon som har kontaktat Ratsit och stämt av gällande vilka det är som har begärt ut lönekollar om en?
Citera
2026-07-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Så... funkar detta då? Är det någon som har kontaktat Ratsit och stämt av gällande vilka det är som har begärt ut lönekollar om en?

Jag har, som jag skrev i mitt förra inlägg, skickat en formell begäran om att få ta del av deras registerutdrag där det framgår vem/vilka som gjort en(olovlig)lönekoll på mig. Först fick jag ett nej, men nu verkar dom ändrat sig och skulle återkoppla inom de närmsta dagarna. Jag återkopplar här så snart jag fått mitt svar.
Citera
2026-07-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Eller så har hen ett argument för löneökning om ni utför samma uppgifter och har liknande kompetens. Är bara arbetsgivaren som tjänar på en tystnadskultur runt lönerna på företaget.

Ja därför är ratsit och mr koll så viktigt. Folk i utlandet utan dessa tjänster kniper käft om sin lön.
Citera
2026-07-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Jag har, som jag skrev i mitt förra inlägg, skickat en formell begäran om att få ta del av deras registerutdrag där det framgår vem/vilka som gjort en(olovlig)lönekoll på mig. Först fick jag ett nej, men nu verkar dom ändrat sig och skulle återkoppla inom de närmsta dagarna. Jag återkopplar här så snart jag fått mitt svar.
Gör så. Kommer bli intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in