2026-07-26, 11:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Varför är det bara muslimska receptarier som arbetar på apoteken? Fick de utbildningen på köpet när de invandrade? Många har dessutom kraftig brytning.

Inom alla yrken som till någon del finansieras av våra skattepengar och vänder sig till allmänheten - som sjukvård, apotek, polisen, skolan, Soc, Migrationsverket etc - SKA självklart inga symboler för religiösa preferenser, politiska ställningstaganden eller aktivism förekomma.
Det borde vara en självklarhet!

Alla kunder, patienter, elever och klienter ska bemötas neutralt av någon i neutrala kläder utan symboler för den anställdes personliga inställning. Vad den anställde har på sig eller pysslar med på sin fritid är dennes ensak. På jobbet är rollen yrkesmässig.

Därför ska inte personalen inom dessa, med skattepengar finansierade verksamheter, gå omkring på jobbet med religiösa klädesplagg, stora synliga religiösa eller politiska smycken eller taggar och skyltar med politiska budskap.
Neutralt och lika välkomnande bemötande av alla borde självklart vara ledorden.

Det ska inte framgå vad den anställde har för religionsåskådning, politiska eller sexuella preferenser. Som ju annars riskerar att försvåra, ge obehag och vara stötande för kunder, patienter och elever med en annan åskådning.
Eftersom det hela redan finansieras via skattsedeln finns ju inga enkla alternativ att gå någon annanstans.

Därför ska även religösa klädesplagg som muslimsk hijab absolut inte heller bäras av personal på Apotek. Du ska som kund helt enkelt inte kunna/behöva se att den personal som betjänar dig när du hämtar ut skattesubventionerad medicin är muslim och inte kristen, ateist, jude eller buddist. Vars symboler inte heller hör hemma i apoteksverksamheten.

Vad de har på sig eller pysslar med om de bedriver en egen kiosk utan att skattefinansiering är inblandad, är deras ensak. Dit är ju inte skattebetalarna tvungna att gå.
Att språkkunskapen ibland är undermålig borde inte heller kunna förekomma om de har ett giltigt i Sverige godkänt utbildningsbevis. Det borde de bara tilldelats vid godkända språkkunskaper.
Senast redigerad av coli 2026-07-26 kl. 11:45.
Citera
2026-07-26, 13:27
Medlem
För den som faktiskt vill lära sig något och inte bara vräka ur sig sin okunskap länkar jag GUs programinnehåll på Apotekarprogrammet https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/programoversikt-for-apotekarprogrammet

Farmakologi- läran om hur läkemedel påverkar kroppen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Farmakologi

För att förstå farmakologi behöver man naturligtvis kunskap om fysiologi, celler och sjukdomar. Därför läser farmaceuter även sånt.

Men ffa läkare motarbetar att farmaceuter ska kunna nyttja sin kunskap mer och bättre i Sverige.

Att svenskar inte utbildar sig är mycket synd, men så är det ju. Få vill göra jobbet för att få det som man vill. Det är roligare och lättare att gnälla.
Citera
2026-07-26, 13:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
För den som faktiskt vill lära sig något och inte bara vräka ur sig sin okunskap länkar jag GUs programinnehåll på Apotekarprogrammet https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/programoversikt-for-apotekarprogrammet

Farmakologi- läran om hur läkemedel påverkar kroppen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Farmakologi

För att förstå farmakologi behöver man naturligtvis kunskap om fysiologi, celler och sjukdomar. Därför läser farmaceuter även sånt.

Men ffa läkare motarbetar att farmaceuter ska kunna nyttja sin kunskap mer och bättre i Sverige.

Att svenskar inte utbildar sig är mycket synd, men så är det ju. Få vill göra jobbet för att få det som man vill. Det är roligare och lättare att gnälla.

Du vet om att läkare har en lång intensiv farmakologikurs under termin 5-6 i läkarutbildningen?
Citera
2026-07-26, 13:38
Medlem
Jag tror att apotekare lever efter "varannan principen" en karamell till kund och en karamell till mig.

Det är därför det går så smärtsamt långsamt på våra apotek.
Citera
2026-07-26, 15:19
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Jag tror att apotekare lever efter "varannan principen" en karamell till kund och en karamell till mig.

Det är därför det går så smärtsamt långsamt på våra apotek.

Det går oftast långsamt när dom äldre ska hämta ut massor av mediciner och ställa femtioelva frågor om varenda en också. När yngre hämtar ut går det snabbt har jag märkt
Citera
2026-07-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du vet om att läkare har en lång intensiv farmakologikurs under termin 5-6 i läkarutbildningen?
Och även läser organisk kemi, läkemedelskemi, farmakokinetik? Varför är det så svårt att acceptera att yrken har olika specialiteter?

Försöker du påstå att läkare kan själva farmakologi och farmakokinetik bättre än en farmaceut? Vars utbildning faktiskt går ut på just det?

Jag har inte stött på en enda farmaceut som anser sig ha bättre kunskap om VAD som ska förskrivas än läkare, MEN det finns otaliga sjuksyrror och ett antal läkare som inte VILL respektera att farmaceuten har bättre kunskap om HUR läkemedel fungerar i kroppen eller att farmaceuten är den sista kontrollpunkten.

Väldigt sköra egon i svenska sjukvården.
Senast redigerad av Tjikko 2026-07-26 kl. 16:25.
Citera
2026-07-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Farmaceuter jobbar med service. Men det förstår de inte själva.

Sällan är de trevliga, säger knappt hej, tar sin goda tid att hämta medicinerna, scanna in dem, sätta lilla lappen på o.s.v.

Jag tror de blir bittra över att en femårig utbildning leder till att de, i princip, jobbar som kassabiträden med jobbiga kunder och måste upprepa frasen "undvik grapefrukt med denna" till var och varannan jävel.

Som tur är finns ju numer möjlighet att få receptbelagd medicin hemskickad, tack gode gud.

EDIT: Bland det dummaste jag sett är Apoteket Hjärtats reklam om att du kan beställa dina läkemedel och hämta ut dem i butik - och de kallar det "smidigt". Det blir ju ett extra moment med beställning PLUS att du ska ta dig dit och köa ändå. Ett sätt att berättiga sin existens som fysiska apotek...

Ja, faktiskt jättedumt.
Kanske ett sätt att få folk att köpa fler varor (solprodukter, smink, plåster, Läkerol m.m. när du ändå är inne i butiken) och på samma gång försöka verka digitaliserade och up-to-date.
Citera
2026-07-26, 16:54
Medlem
Citat:
‐--------
Annars kommer väl som sagt kommande generationer helt och hållet beställa sina recept direkt på nätet, alternativt förändras proceduren så läkarmottagningar expedierar och lämnar ut medicinerna direkt.

Väldigt smidigt att kunna hämta ut medicinen på sin läkarmottagning/vc.

Det kunde man göra hos min tidigare läkare (i USA) och ofta fick man medicinen direkt i handen av läkaren. Detta föranledde inga högre kostnader men eliminerade några steg för en kanske svag patient.
Citera
2026-07-26, 17:38
Medlem
Citat:
Det apotekspersonalen då alltför ofta försöker göra - med vit rock lekande ”nästan-läkare” - är väldigt ofta ett onödigt, tidskrävande och integritetskränkande pekpinne-beteende som alla kunde vara utan.

Det är väl min bild att de gör. Tar en receptbelagd medicin dagligen sedan drygt 10 år. Jag lämnar fram leg, säger vad jag ska ha, de knappar lite på datorn, går och hämtar, frågar om jag vet hur den fungerar, jag svarar ja, betalar och det är klart.

Vad är det för integritetskränkande saker du blir tillfrågad?
Citera
2026-07-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Varför är det bara muslimska receptarier som arbetar på apoteken? Fick de utbildningen på köpet när de invandrade? Många har dessutom kraftig brytning.
Det är ett jobb som Imamen har godkänt som accepterat för muslimska kvinnor att jobba med.

Det har säkert högre status än barnskötare. Kan tänka mig att i den muslimska världen uppfattas dessa apotekare som några som besitter en högt värderad kunskap.
Citera
2026-07-26, 19:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Och även läser organisk kemi, läkemedelskemi, farmakokinetik? Varför är det så svårt att acceptera att yrken har olika specialiteter?

Försöker du påstå att läkare kan själva farmakologi och farmakokinetik bättre än en farmaceut? Vars utbildning faktiskt går ut på just det?

Jag har inte stött på en enda farmaceut som anser sig ha bättre kunskap om VAD som ska förskrivas än läkare, MEN det finns otaliga sjuksyrror och ett antal läkare som inte VILL respektera att farmaceuten har bättre kunskap om HUR läkemedel fungerar i kroppen eller att farmaceuten är den sista kontrollpunkten.

Väldigt sköra egon i svenska sjukvården.

Naturligtvis ingår kemi mm som kurser under den prekliniska läkarutbildningen.
Och självklart torde en farmaceut eller Apotekare ha betydligt större kunskaper om farmakologi än läkare. Det är ju därför de ofta anställs av läkemedelsbolagen.

Däremot har de inte en medicinsk utbildning och har ingen anledning att fiska efter information eller lägga sig i de recept som ansvarig läkare utfärdat, när patienten ska hämta ut sin medicin på ett fysiskt Apotek.

Vid nätexpidiering görs aldrig något sådant för det är helt onödig och irriterande tidsspillan. Som därtill är integritetskränkande.
Citera
2026-07-26, 19:31
Medlem
Citat:
Naturligtvis ingår kemi mm som kurser under den prekliniska läkarutbildningen.
Och självklart torde en farmaceut eller Apotekare ha betydligt större kunskaper om farmakologi än läkare. Det är ju därför de ofta anställs av läkemedelsbolagen.

Däremot har de inte en medicinsk utbildning och har ingen anledning att fiska efter information eller lägga sig i de recept som ansvarig läkare utfärdat, när patienten ska hämta ut sin medicin på ett fysiskt Apotek.

Vid nätexpidiering görs aldrig något sådant för det är helt onödig och irriterande tidsspillan. Som därtill är integritetskränkande.
Ja.

” Det var en kaliumdos som flera gånger översteg den som gavs när hon var inneliggande på medicinavdelningen”

” Den höga dosen ifrågasattes både av en sjuksköterska på avdelningen och en farmaceut”

https://lakartidningen.se/nyheter/overlakare-doms-for-vallande-till-annans-dod/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in