2026-07-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jo det är som det är. Fnys inte ut deras utbildning, den är gedigen, men efter kontroll av leg så kan ett efterblivet sprutluder räcka över medicinen eftersom apotekarens åsikt och kunskap om någonting inte är av relevans för någonting, någonsin, så som systemet fungerar.
Och trots den gedigna utbildningen talar många av de usel svenska. Borde inte vara möjligt.
Citera
2026-07-23, 23:17
Medlem
Man blir tokig på denna helvetes institution!

Jag har samma jävla recept förnyat i flera år, och ändå ska den jävla kapuschongen sitta och stirra i skärmen en kvart, som om hon samtidigt är trafikplanerare i Islamabad.
Sen kommer standardfrågan, som det vore uppläst av google translate - kan du tänka dig ett annat fabrikat?
I guess. Hur fan skall jag veta?

När detta har hänt för 14e gången och jag aldrig fått vad som står i receptet, frågar jag just om det. Då handlar det om pris! Mina fina "gräddkola" kan tydligen ersättas med "skolkrita" som fan inte går att svälja utan en tunna vatten.

Men var hamnar förtjänsten?
Det handlar alltså om ett enkelt blodtryckreglerande. 100 tbl - 1/dag. Dvs en hundring vs två i kvartalet! Mindre än det...
Sitter pakistanierna och pressar piller i källaren under, eller varför denna överdrivna 'servicemindness' att prångla ut skit?
Presentera alternativen och get on with it!

Innan nån skriver i onödan, jag har bytt apotek. 2ggr.
Men möjligen behöver jag öka dosen efter det här
Citera
2026-07-23, 23:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Man blir tokig på denna helvetes institution!

Jag har samma jävla recept förnyat i flera år, och ändå ska den jävla kapuschongen sitta och stirra i skärmen en kvart, som om hon samtidigt är trafikplanerare i Islamabad.
Sen kommer standardfrågan, som det vore uppläst av google translate - kan du tänka dig ett annat fabrikat?
I guess. Hur fan skall jag veta?

När detta har hänt för 14e gången och jag aldrig fått vad som står i receptet, frågar jag just om det. Då handlar det om pris! Mina fina "gräddkola" kan tydligen ersättas med "skolkrita" som fan inte går att svälja utan en tunna vatten.

Men var hamnar förtjänsten?
Det handlar alltså om ett enkelt blodtryckreglerande. 100 tbl - 1/dag. Dvs en hundring vs två i kvartalet! Mindre än det...
Sitter pakistanierna och pressar piller i källaren under, eller varför denna överdrivna 'servicemindness' att prångla ut skit?
Presentera alternativen och get on with it!

Innan nån skriver i onödan, jag har bytt apotek. 2ggr.
Men möjligen behöver jag öka dosen efter det här

Har stenkoll på vilka fabrikat jag vill ha. Är snabb på att berätta detta. Jag köper inte billigaste om det inte är likvärdigt. Finns en medicin jag då får betala fullpris på utanför högkostnadsskyddet, klart värt för kvalitet.

De får inte säga att medicinerna är helt likvärdiga för det är de inte. Däremot säger de att det är samma substans, vilket är sant. Sedan är det ju upp till dig som kund att ha koll. Har du reagerat dåligt på ett märke så lägger man det på minnet och sedan tar man ett vettigare märke nästa gång.

Helst undvika mediciner från Indien. Fattar inte vi får ha sådana i Sverige. Men det är för att företagen är reggade i EU. Då får man importera vilken skit som helst.
Citera
2026-07-23, 23:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Det värsta är frågor av typen "funkar medicinen?". Ungefär som att "nej, mirta suger precis som för alla andra, jag vill ha imovane" skulle ge gehör i vårdkedjan öht. Allt känns bara som ett skådespel

Jag är skitsnabb med att slå ned de frågor de kan ställa. "Har du haft..." "Ja jag har haft den länge." "Vet du om att..." "... dessa två har en interaktion, ja de är doserade med det i tanke." De brukar inte fråga om den funkar. Sådant skriver jag istället på 1177 när jag förnyar.

De är ofta grymt långsamma och köerna kan vara stora. Det är ingen annan som säljer som är så slöa. Men det är värt det om det innebär att det alltid blir rätt. Stressar man och det blir fel kan folk dö.

Själv har jag tröttnat. Jag köper via nätet, sedan kommer medicinerna med bud. Det funkar om man är hemma mycket då man måste skriva under.
Citera
2026-07-23, 23:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
EDIT: Bland det dummaste jag sett är Apoteket Hjärtats reklam om att du kan beställa dina läkemedel och hämta ut dem i butik - och de kallar det "smidigt". Det blir ju ett extra moment med beställning PLUS att du ska ta dig dit och köa ändå. Ett sätt att berättiga sin existens som fysiska apotek...

Mitt apotek menade först att man skulle köa för detta. Numera har de fattat att det som förbeställts inte behöver gå genom receptkassan, de har en annan kassa öppet för detta där man får hjälp direkt. Det var ett alternativ ett tag om man ändå skulle åt det hållet. Och det var inte lika enkelt få det hem. Men nu är det det enklaste och något jag väljer. Förr så var det helt up in the air hur lång tid det skulle ta, nu får man veta vid beställningen redan och det brukar gå mycket snabbare. Innan kunde man få vänta 10 dagar på beställd medicin, nu kanske 2 dagar.
Citera
2026-07-23, 23:36
Medlem
Tropicalss avatar
Den du möter i kassan är i ungefär noll procent av fallen apotekare utan antingen apotekstekniker eller receptarie. En apotekare arbetar generellt på ett läkemedelsbolag eller i undantagsfall är de chef på ditt apotek.
Citera
2026-07-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har stenkoll på vilka fabrikat jag vill ha. Är snabb på att berätta detta. Jag köper inte billigaste om det inte är likvärdigt. Finns en medicin jag då får betala fullpris på utanför högkostnadsskyddet, klart värt för kvalitet.

De får inte säga att medicinerna är helt likvärdiga för det är de inte. Däremot säger de att det är samma substans, vilket är sant. Sedan är det ju upp till dig som kund att ha koll. Har du reagerat dåligt på ett märke så lägger man det på minnet och sedan tar man ett vettigare märke nästa gång.

Helst undvika mediciner från Indien. Fattar inte vi får ha sådana i Sverige. Men det är för att företagen är reggade i EU. Då får man importera vilken skit som helst.
Jag har det inte. Eller ja, jag börjar ju bli bestämd nu och har lagt på minnet vilka som är bra och inte. Men det har tagit sin tid.

Den verksamma substansen är ju som att läsa tvättlappen i en tisha, är ju ganska enkelt för de flesta.
Men hur fan ska man ha koll på det? Inte ens den förskrivna medicinen blev ju ens utprovad. Dom bara prackar på nåt skit dom har på hyllan, där dom tydligen har profit.

Ska jag börja urspungskontrollera nu med?

Jag får väl kalla mig lyckligt lottad än. Har inga negativa reaktioner av de dåliga. Jag vill mest ha en bekväm medicinering. Lättsvalda piller. Och då får jag väl bråka men's jag kan.
Citera
2026-07-23, 23:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Jag har det inte. Eller ja, jag börjar ju bli bestämd nu och har lagt på minnet vilka som är bra och inte. Men det har tagit sin tid.

Den verksamma substansen är ju som att läsa tvättlappen i en tisha, är ju ganska enkelt för de flesta.
Men hur fan ska man ha koll på det? Inte ens den förskrivna medicinen blev ju ens utprovad. Dom bara prackar på nåt skit dom har på hyllan, där dom tydligen har profit.

Ska jag börja urspungskontrollera nu med?

Jag får väl kalla mig lyckligt lottad än. Har inga negativa reaktioner av de dåliga. Jag vill mest ha en bekväm medicinering. Lättsvalda piller. Och då får jag väl bråka men's jag kan.

Tyvärr måste man uppleva de dåliga innan man kan se till att inte få dem mer. En gång hade jag någon skitmedicin, ringde till min läkare och sa att duuu, du MÅSTE skriva ett nytt recept så jag kan hämta ett annat märke. Kan lämna in den gamla om det krävs. Han skrev ut. Han fattade.
Citera
2026-07-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Den du möter i kassan är i ungefär noll procent av fallen apotekare utan antingen apotekstekniker eller receptarie. En apotekare arbetar generellt på ett läkemedelsbolag eller i undantagsfall är de chef på ditt apotek.
Gäller det de där ute som säljer klövervasilin och plåster, eller även de som har hand om folks livsavgörande hälsa via recept?
Citera
2026-07-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tyvärr måste man uppleva de dåliga innan man kan se till att inte få dem mer. En gång hade jag någon skitmedicin, ringde till min läkare och sa att duuu, du MÅSTE skriva ett nytt recept så jag kan hämta ett annat märke. Kan lämna in den gamla om det krävs. Han skrev ut. Han fattade.
Det verkar ju uppenbarligen så!

Men asså vafan. Man söker vård när det börjar strula i kroppen, eller lite efter....
Man får en kur. Ska man sen behöva bråka för att få sin kur som man blivit förskriven?

Det är inte så länge sen jag fyllde 50, men det gäller att vässa armågarna nu, märker jag.
Citera
2026-07-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

EDIT: Bland det dummaste jag sett är Apoteket Hjärtats reklam om att du kan beställa dina läkemedel och hämta ut dem i butik - och de kallar det "smidigt". Det blir ju ett extra moment med beställning PLUS att du ska ta dig dit och köa ändå. Ett sätt att berättiga sin existens som fysiska apotek...
Det är som sagt en annan kö, till den vanliga kassan, inte till den där de expedierar recept.

Det är click & collect, du beställer online, men i stället för att vänta några dagar på posten, så kan du hämta på ditt apotek inom några timmar.

Du kan betala senare via Klarna etc, kanske en fördel för vissa.

Du får webbpris i stället för butikspris, antar att du numera märkt att exakt samma förpackning med alvedon och ipren kostar 12-13 spänn på nätet men 50 spänn i butik.
Citera
2026-07-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?
Det är en herrans massa lagar och regler kring apoteksverksamhet. Syftet är att uppnå säker läkemedelsanvändning på samhälls- och individnivå. Bland annat så måste alla apotek ha en apotekare. Denne är ansvarig och sköter hela verksamheten med beställning, hantering, rapportering, information etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in