2026-07-26, 11:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Du gick från att påstå att 'Jesus skriver att Han är rädd för Satan' till att försöka övertolka änglarnas matservering i öknen som att Gud behövde livvakter. Texten visar Kristi auktoritet, inte Hans rädsla.

Låt mig förklara för dig - det grekiska ordet för att änglarna 'betjänade' Honom i Markus 1:13 är 'diakoneo'. Det betyder att passa upp på, ge mat och omsorg (efter 40 dagars fasta) och inte för att fungera som livvakter mot vilda djur. De vilda djuren i patristisk kontext visar att Jesus lever i fred bland de vilda djuren, att Han är den 'andre Adam' som återställer friden från Eden. Djuren framställs inte som ett hot som kräver änglavakter. Om Markus insinuerade att Satan var ett hot, varför skriker demonerna i samma kapitel (1:24) av skräck när de ser Jesus och säger: "Har du kommit för att förgöra oss?".

Det är ju definitivt inte den tolkningen som Mel Gibson visar i "Passion of the Christ".
Citera
2026-07-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ju definitivt inte den tolkningen som Mel Gibson visar i "Passion of the Christ".

När bibeltexten och det grekiska grundspråket inte stödjer din tes blir Mel Gibsons filmisk frihet ditt sista argument. Gibson är en filmregissör, inte en evangelist från det första århundradet. Och även om vi skulle använda filmen som teologisk källa: i Getsemanescenen krossar Jesus ormens huvud med sin häl. Det är seger och auktoritet, inte rädsla.

Frågan kvarstår alltså: Var i de bibliska grundtexterna står det att Jesus var rädd för Satan?
Citera
2026-07-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Berättelserna om de fallna änglarna som korrumperade mänskligheten är tankar från människor som inte visste bättre. Med Jesus kom Guds ord till oss och vi kan ersätta folkloren.

Satan är världens furste och har som människor en egen vilja. Hans vilja och människors vilja formar den värld som snart får sitt slut. Gud sände profeter som berättade vilken väg man ska gå för att få fortsatt liv i Guds rike.

Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas. — Johannes 12:31

Du tillhör pingstkyrkan - en rörelse som historiskt hållit Sola Scriptura extremt högt. Hur kommer det sig att det du skriver inte är förankrat i Bibeln? För det där stämmer inte med vad Jesus själv lär ut.

I Matteusevangeliet 25:41 talar Jesus uttryckligen om 'den eviga elden som är förberedd åt djävulen och hans änglar', och i Lukasevangeliet 10:18 säger Han att Han såg Satan falla från himlen. Både Petrus (2 Pet 2:4) och Judas (v. 6) bekräftar också att änglar syndade och föll.

Om detta bara var 'människors tankar och folklore', varför bekräftade Jesus och Hans apostlar det då som en teologisk verklighet?
Citera
2026-07-26, 12:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du tillhör pingstkyrkan - en rörelse som historiskt hållit Sola Scriptura extremt högt. Hur kommer det sig att det du skriver inte är förankrat i Bibeln? För det där stämmer inte med vad Jesus själv lär ut.

I Matteusevangeliet 25:41 talar Jesus uttryckligen om 'den eviga elden som är förberedd åt djävulen och hans änglar', och i Lukasevangeliet 10:18 säger Han att Han såg Satan falla från himlen. Både Petrus (2 Pet 2:4) och Judas (v. 6) bekräftar också att änglar syndade och föll.

Om detta bara var 'människors tankar och folklore', varför bekräftade Jesus och Hans apostlar det då som en teologisk verklighet?
Jag har bara skriften att utgå ifrån och står utanför traditionerna, även pingstkyrkans traditioner, och anser att det jag skriver är förankrat i denna skrift.

Den eviga elden är för djävulen och hans änglar men jag ser inte att det står att djävulens bana som världens furste inleddes med att han föll från himlen.

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. Om du alltså tillbeder inför mig, så skall den hel och hållen höra dig till.» — Lukas 4:5-7

Jesus syn kan ha handlat om de svåra tider som nu närmar sig och i vars slut djävulen förlorar sin maktposition.
Citera
2026-07-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har bara skriften att utgå ifrån och står utanför traditionerna, även pingstkyrkans traditioner, och anser att det jag skriver är förankrat i denna skrift.

Den eviga elden är för djävulen och hans änglar men jag ser inte att det står att djävulens bana som världens furste inleddes med att han föll från himlen.

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. Om du alltså tillbeder inför mig, så skall den hel och hållen höra dig till.» — Lukas 4:5-7

Jesus syn kan ha handlat om de svåra tider som nu närmar sig och i vars slut djävulen förlorar sin maktposition.

Du säger att du står utanför alla traditioner och bara utgår från Skriften, men när Skriften talar tydligt väljer du att omtolka grundtextens grammatik. Jesu ord i Lukas 10:18: Jesus säger i dåtid på grekiska (etheoroun): 'Jag såg/betraktade Satan falla'. Han talar inte i framtid om vad som 'skall hända', utan förklarar för de 70 lärjungarna varför demonerna lyder dem nu.

Du hoppade helt över 2 Petrusbrevet 2:4 och Judas v.6. Där står det i dåtid att Gud inte skonade 'de änglar som hade syndat' och 'inte bevarade sin höga ställning'. Det är en historisk teologisk verklighet i Nya testamentet, inte framtid och inte folklore. Varför förkastar du Petrus, Judas och Jesu egna ord om änglarnas historiska fall samtidigt som du påstår att du enbart utgår ifrån Skriften?
Citera
2026-07-26, 13:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
När bibeltexten och det grekiska grundspråket inte stödjer din tes blir Mel Gibsons filmisk frihet ditt sista argument. Gibson är en filmregissör, inte en evangelist från det första århundradet. Och även om vi skulle använda filmen som teologisk källa: i Getsemanescenen krossar Jesus ormens huvud med sin häl. Det är seger och auktoritet, inte rädsla.

Frågan kvarstår alltså: Var i de bibliska grundtexterna står det att Jesus var rädd för Satan?

Anropan på psalm 91 som är specifik för beskydd från onda andar: https://en.wikipedia.org/wiki/Psalm_91
Citera
2026-07-26, 14:10
Medlem
Citat:
Anropan på psalm 91 som är specifik för beskydd från onda andar: https://en.wikipedia.org/wiki/Psalm_91

Fascinerande hur dina argument har förflyttats, låt oss gå igenom det.
1. ”Satan som koncept skapades efter att Jesus dog.”
2. ”Okej, idén fanns innan, men namnet var inte Satan utan Belial/Asmodai.”
3. ”Okej, men Jesus skrev själv att han var rädd för Satan.”
4. ”Okej, han skrev inget, men Markus insinuerar det genom änglarna och djuren.”
5. ”Okej, men Mel Gibson visade det i Passion of the Christ.”
6. ”Okej, men Psalm 91 handlar om beskydd mot onda andar.”

Att du drar in Psalm 91 avslöjar faktiskt att du helt har missat hur texten används i evangelierna. Det är satan som citerar Pslam 91, inte Jesus. I frestelsen i öknen (Matteus 4:6 och Lukas 4:10–11) tar Djävulen Jesus till tempelmuren och citerar just Psalm 91 (”Han skall ge sina änglar befallning om dig…”) för att fresta Jesus att kasta sig ner och tvinga Gud att ingripa.

Jesus söker alltså inte skydd genom psalmen. Det är motståndaren som försöker missbruka den mot Honom. Jesus besvarar citatet med absolut auktoritet: ”Du skall inte fresta Herren din Gud.”
Citera
2026-07-26, 14:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Fascinerande hur dina argument har förflyttats, låt oss gå igenom det.
1. ”Satan som koncept skapades efter att Jesus dog.”

Nej det skrev jag inte. Om du ska citera mig så ska du citera mig korrekt. Nästa gång börjar jag systematiskt rapportera dig varje gång du felciterar.

Citat:
2. ”Okej, idén fanns innan, men namnet var inte Satan utan Belial/Asmodai.”

Vilket är korrekt.

Citat:
3. ”Okej, men Jesus skrev själv att han var rädd för Satan.”

Sa, inte skrev.

Citat:
4. ”Okej, han skrev inget, men Markus insinuerar det genom änglarna och djuren.”

Vilket är sant.

Citat:
5. ”Okej, men Mel Gibson visade det i Passion of the Christ.”

Vilket är sant.
Citera
2026-07-26, 14:55
Medlem
Citat:
Nej det skrev jag inte. Om du ska citera mig så ska du citera mig korrekt. Nästa gång börjar jag systematiskt rapportera dig varje gång du felciterar.

Din avsaknad av skam är mycket imponerande. Vad har jag felciterat?

Citat:
Sa, inte skrev.

Det är inte mig du skall rätta, det är dina egna ord. Se själv:

Citat:
Jo, det är vad kristendomen påstår när Jesus skriver att han är rädd för Satan. Vad är det för "Jesus" som är rädd för Satan? Är det juden Jesus eller är det Jesus Kristus, Gud och Skaparen av universum som är rädd för Satan?

Låt oss återgå till diskussionen, skall du försvara din ståndpunkt eller tänker du att fortsätta flytta dina argument?

Citat:

Att du drar in Psalm 91 avslöjar faktiskt att du helt har missat hur texten används i evangelierna. Det är satan som citerar Pslam 91, inte Jesus. I frestelsen i öknen (Matteus 4:6 och Lukas 4:10–11) tar Djävulen Jesus till tempelmuren och citerar just Psalm 91 (”Han skall ge sina änglar befallning om dig…”) för att fresta Jesus att kasta sig ner och tvinga Gud att ingripa.

Jesus söker alltså inte skydd genom psalmen. Det är motståndaren som försöker missbruka den mot Honom. Jesus besvarar citatet med absolut auktoritet: ”Du skall inte fresta Herren din Gud.”
Citera
2026-07-26, 14:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Din avsaknad av skam är mycket imponerande. Vad har jag felciterat?

Jag skrev aldrig att Satan inte omnämndes i GT, jag skrev att Satan och Belial inte hade samma roll. Det är också rätt typiskt av dig som läser en översatt Tanakh att blanda ihop gemena satan med Satan bestämd form och tror att det är samma karaktär. Precis som alla kristna brukar tro att ormen är Satan, det nämns aldrig i GT en enda gång.

Citat:
Låt oss återgå till diskussionen, skall du försvara din ståndpunkt eller tänker du att fortsätta flytta dina argument?

Jag tycker inte att jag behöver göra det. Skaparen av universum ska inte behöva ha någon jävla kamp mot en av sina egna skapelser.
Citera
2026-07-26, 15:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tycker inte att jag behöver göra det. Skaparen av universum ska inte behöva ha någon jävla kamp mot en av sina egna skapelser.
Det är ingen kamp, mer en förälder som försöker klura ut hur den ska göra med ett problematiskt barn.
Citera
2026-07-26, 15:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är ingen kamp, mer en förälder som försöker klura ut hur den ska göra med ett problematiskt barn.

NT beskriver det definitivt som en kamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in