2026-07-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag har svarat flera gånger tidigare. Och sagt att eventuella skillnader knappast kan bero på variationer i en kraft som inte finns.

Att det finns skillnader i tyngdaccelererationen falsifierar din tes om en platt jord som accelererar uppåt

Citat:
.... en kraft som inte finns.

Då tar vi det igen: Du kan härleda fram Newtons gravitationslag (tyngdkraft) från relativitetsteorin. Det finns inga motsättningar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-24 kl. 23:15.
Citera
2026-07-24, 23:43
Medlem
Citat:
Och att det möjligen finns andra lösningar på problemet med marken som accelererar, utöver platt jord som accelererar uppåt. Kanske att vi befinner oss inuti en centrifug. Vilken möjligen då också kunde förklara vissa skillnader(i "gravitation"). Höjden skulle göra skillnad.

Så nu tänker du lämna denna tråd och skriva i Hollow Earth istället?

För jorden kan inte vara både platt och ihålig samtidigt, du har själv sagt att den omöjligt kan vara på två sätt.
Citera
2026-07-25, 00:52
Medlem
Viethatts avatar
Diskussionen är mycket äldre än vad den är idag, det har hållits tusentals år fram till idag. Men jag är nästan säker på att jorden är platt och rundade.
Citera
2026-07-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Diskussionen är mycket äldre än vad den är idag, det har hållits tusentals år fram till idag. Men jag är nästan säker på att jorden är platt och rundade.

Frågan är sedan länge avgjord, vi vet att jorden är rund och att den rör sig runt solen.
Inget man kan ha en åsikt om, det är verifierbara fakta.

Vill man utmana den kunskapen så måste man presentera bevis som går att verifiera vilket ingen givetvis gjort.
Citera
2026-07-25, 11:25
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu talar du mot bättre vetande. Enligt den allmänna ekvivalensprincipen ÄR gravitation exakt samma som acceleration, och detta ÄR en viktig grundbult i den allmänna relativitetsteorin. [...]

Jaså!? Låt mig då fråga: Åt vilket håll "accelererar" jorden? För om den vore platt så skulle den (väl) accelerera "uppåt"? Och vad händer med accelerationen när den når ljusets hastighet??

Edit:
"en observatör i ett litet slutet rum kan inte, genom att observera en fallande kropps bana, avgöra huruvida rummet är i vila i ett gravitationsfält eller ombord på en raket som accelererar i en takt som motsvarar gravitationsfältets tyngdacceleration."
källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_relativitetsteorin

Jo, en massa påverkas så klart av tyngdacceleration. På det viset så upplevs gravitation som någon form av acceleration. Men det är inte jorden som "accelererar" mot mig, utan jag som (så att säga!) "accelererar" mot jorden. Och om man ska hårddra det så accelerarer jag och jorden mot varandra. Dock inte med konstant acceleration, vilket krävs om gravitation inte finns, jorden är platt och vi ändå upplever en tyngdkraft.

Så nej! Gravitation ≠ acceleration.
Senast redigerad av d00rkey 2026-07-25 kl. 11:58.
Citera
2026-07-25, 11:47
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
[...]
Som jag redan har förklarat för dig så handlar det om en acceleration i rumtiden, inte i rummet.

Om du bortser från rumtiden så är du tillbaka vid klassisk mekanik. [...]

Detta accepterar jag mycket hellre än, som några har påstått här i tråden, att gravitation skulle vara detsamma som acceleration.
Citera
2026-07-25, 11:53
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Nej. I första hand är det du och andra som hävdar klot-modellen, som måste visa hur ytan på klotet kan både accelerera, och inte, samtidigt.
[...]

Gravitation är den (upplevda) kraft som får kroppar/massa att accelerera mot varandra! Men den "accelerationen" uppnår jämvikt vid olika specifika hastigheter, beroende av massorna i sig.

För att din platta jord ska fungera så måste (!!) accelerationen vara konstant/ökande.. i evighet.. Amen!? (Och alltid vara "uppåt".)
Citera
2026-07-25, 16:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jaså!? Låt mig då fråga: Åt vilket håll "accelererar" jorden? För om den vore platt så skulle den (väl) accelerera "uppåt"? Och vad händer med accelerationen när den når ljusets hastighet??

Edit:
"en observatör i ett litet slutet rum kan inte, genom att observera en fallande kropps bana, avgöra huruvida rummet är i vila i ett gravitationsfält eller ombord på en raket som accelererar i en takt som motsvarar gravitationsfältets tyngdacceleration."
källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_relativitetsteorin

Jo, en massa påverkas så klart av tyngdacceleration. På det viset så upplevs gravitation som någon form av acceleration. Men det är inte jorden som "accelererar" mot mig, utan jag som (så att säga!) "accelererar" mot jorden. Och om man ska hårddra det så accelerarer jag och jorden mot varandra. Dock inte med konstant acceleration, vilket krävs om gravitation inte finns, jorden är platt och vi ändå upplever en tyngdkraft.

Så nej! Gravitation ≠ acceleration.
Nu resonerar du ju som plattjordaren Flesush...
I GR definieras acceleration som alla avvikelser från fritt fall. När du står på golvet faller du inte fritt, och accelererar alltså. Det som styr fritt fall är den 4D rumtidens krökning som i sin tur bestäms av materiafördelningen på ett sätt som kan beräknas med Einsteins fältekvationer. Fritt fall är en sådan bana som i en väldefinierad mening (dvs geodetekvationen) är så rak som den kan vara i den krökta rumtiden. På jorden är denna krökning väldigt svag. T ex faller ju en kropp 5m på 1s från stillastående relativt marken, men 1s omräknat till sträcka är 300 tusen km (enligt relativitetsteorin är c omvandlingsfaktorn). 300 tusen km med en avböjning på bara 5m är extremt rakt, och det är alltså så lite som rumtiden är krökt vid jordytan, och ÄNDÅ ger upphov till all gravitation vi ser till vardags.
Citera
2026-07-25, 19:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har svarat flera gånger tidigare. Och sagt att eventuella skillnader knappast kan bero på variationer i en kraft som inte finns.

Och att det möjligen finns andra lösningar på problemet med marken som accelererar, utöver platt jord som accelererar uppåt. Kanske att vi befinner oss inuti en centrifug. Vilken möjligen då också kunde förklara vissa skillnader(i "gravitation"). Höjden skulle göra skillnad.

Oj vilket cirkelresonemang. Kraften kan inte variera - för det finns ingen kraft.

2 följdfrågor: variationerna i gravitation är ju ett faktum som mätts gång efter gång. Du måste förklara bättre.

Om det vore så att vi är i en ständig acceleration så lär ju den orsakas av en kraft. Du måste förklara bättre.
Citera
2026-07-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Oj vilket cirkelresonemang. Kraften kan inte variera - för det finns ingen kraft.

2 följdfrågor: variationerna i gravitation är ju ett faktum som mätts gång efter gång. Du måste förklara bättre.

Om det vore så att vi är i en ständig acceleration så lär ju den orsakas av en kraft. Du måste förklara bättre.

Jag syftar på kraften som är förutsättningen för att klot-modellen ska fungera.. den "nedåtriktade". Och att eftersom inget tyder på att den existerar så tror jag inte heller på några variationer i denna kraft
Citera
2026-07-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Gravitation är den (upplevda) kraft som får kroppar/massa att accelerera mot varandra! Men den "accelerationen" uppnår jämvikt vid olika specifika hastigheter, beroende av massorna i sig.

För att din platta jord ska fungera så måste (!!) accelerationen vara konstant/ökande.. i evighet.. Amen!? (Och alltid vara "uppåt".)

Det finns inget bevis och inget som tyder på att det skulle handla om "massor som accelererar mot varandra". Däremot finns mycket övertygande bevis för att "gravitation" i själva verket handlar om att marken accelererar det som finns på den. På samma sätt som att du, exempelvis, blir accelererad av golvet i en uppåt accelererande hiss.
Senast redigerad av Fleuch 2026-07-25 kl. 21:44.
Citera
2026-07-25, 21:55
Medlem
Citat:
Jag syftar på kraften som är förutsättningen för att klot-modellen ska fungera.. den "nedåtriktade". Och att eftersom inget tyder på att den existerar så tror jag inte heller på några variationer i denna kraft

Vad du tror har ingen betydelse. Det är ett faktum att ett äpple accelerar snabbare vid nordpolen än ekvatorn neråt marken då det ramlar av ett träd. Hur du skall få in det i din förklaring av en jordmodell som är platt är upp till dig. Så länge du inte får det är din modell trasig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in