2026-07-25, 21:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag syftar på kraften som är förutsättningen för att klot-modellen ska fungera.. den "nedåtriktade". Och att eftersom inget tyder på att den existerar så tror jag inte heller på några variationer i denna kraft

Så för att få din modell att fungera över huvud taget rationaliserar du bort tusentals mätningar i ett svep, som påhitt? Bara för att få det att fungera? Fränt.
Citera
2026-07-25, 22:29
Medlem
Citat:
Jag syftar på kraften som är förutsättningen för att klot-modellen ska fungera.. den "nedåtriktade".

Pratar du om klassisk mekanik eller relativitetsteorin?

Citat:
.... Och att eftersom inget tyder på att den existerar så tror jag inte heller på några variationer i denna kraft

Fast vi har ju massiva empiriska bevis för att gravitationen varierar. Så vad du lite infantilt tror kan vi skita i - du är ju bara en tok.
Citera
2026-07-25, 22:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det finns inget bevis och inget som tyder på att det skulle handla om "massor som accelererar mot varandra". Däremot finns mycket övertygande bevis för att "gravitation" i själva verket handlar om att marken accelererar det som finns på den. På samma sätt som att du, exempelvis, blir accelererad av golvet i en uppåt accelererande hiss.
Nja, du har hakat upp dig i det här att jorden accelerar. Det finns mycket annat som du inte har någon förklaring till. Ljus från solen som strålar över jorden till exempel. Tidigare frågade jag dig om du kunde förklara varför det råder midnattssol över Arktis och Antarktis med ungefär sex månaders intervaller. Du har inte kunnat förklara det. Jag antar att din förklaringa skulle vara JAG VET INTE.

Men okej, vi tittar på det där med att jorden accelererar. Du verkar inte ha förstått att med din förklaring skulle jorden i detta nu ha uppnått en hastighet som överstiger ljusets hastighet. Låt oss fundera på vad detta innebär.
Även om solen hänger på i denna jordens svindlande hastighet skulle det innebära att solens ljus inte skulle hinna med att lysa på jorden. Ljuset skulle bli lämnat efter solen. Hur kan det då komma sig att vi ändå ser solen lysa över jorden?
Kan det på något sätt vara framtidens ljus som strålar över jorden?
Hur kan ljus som ännu inte finns ändå synas?
Citera
2026-07-26, 02:14
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu resonerar du ju som plattjordaren Flesush...
I GR definieras acceleration som alla avvikelser från fritt fall. När du står på golvet faller du inte fritt, och accelererar alltså. Det som styr fritt fall är den 4D rumtidens krökning som i sin tur bestäms av materiafördelningen på ett sätt som kan beräknas med Einsteins fältekvationer. Fritt fall är en sådan bana som i en väldefinierad mening (dvs geodetekvationen) är så rak som den kan vara i den krökta rumtiden. På jorden är denna krökning väldigt svag. T ex faller ju en kropp 5m på 1s från stillastående relativt marken, men 1s omräknat till sträcka är 300 tusen km (enligt relativitetsteorin är c omvandlingsfaktorn). 300 tusen km med en avböjning på bara 5m är extremt rakt, och det är alltså så lite som rumtiden är krökt vid jordytan, och ÄNDÅ ger upphov till all gravitation vi ser till vardags.

Den där "förklaringen" övergår nog mitt förstånd, och jag vet inte om det är jag som är dum?
Sorry.
Citera
2026-07-26, 02:24
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Det finns inget bevis och inget som tyder på att det skulle handla om "massor som accelererar mot varandra". Däremot finns mycket övertygande bevis för att "gravitation" i själva verket handlar om att marken accelererar det som finns på den.
Ja, det är ungefär det jag har försökt säga. Marken upplevs accelerera det som finns på den.. på grund av gravitationen!

Citat:
På samma sätt som att du, exempelvis, blir accelererad av golvet i en uppåt accelererande hiss.

Okej, vi kör en grundläggande fråga, och bortser från gravitationen (för tillfället).

Vad är acceleration? Alltså vad är definitionen av acceleration?
Jo. Acceleration är förändringen (ökningen) av hastighet per tidsenhet. Om hastigheten är konstant så är det inte acceleration.. utan bara hastighet.

Därför härleder, åtminstone jag, att gravitation ≠ acceleration. För om det är så att den tyngdkraft vi upplever (här på jorden) ska finnas så måste "accelerationen" vara ständigt ökande. I annat fall upphör tyngdkraften. Hastigheten i sig (alltså utan acceleration) kan inte ge upphov till någon tyngdkraft! Och följaktligen skulle jorden (i rummet alltså) numera färdas bra mycket snabbare än ljusets hastighet... Men jag kanske tänker för "grunt"?
Senast redigerad av d00rkey 2026-07-26 kl. 02:35.
Citera
2026-07-26, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ja, det är ungefär det jag har försökt säga. Marken upplevs accelerera det som finns på den.. på grund av gravitationen!

Okej, vi kör en grundläggande fråga, och bortser från gravitationen (för tillfället).

Jo. Acceleration är förändringen (ökningen) av hastighet per tidsenhet. Om hastigheten är konstant så är det inte acceleration.. utan bara hastighet.

Därför härleder, åtminstone jag, att gravitation ≠ acceleration. För om det är så att den tyngdkraft vi upplever (här på jorden) ska finnas så måste "accelerationen" vara ständigt ökande. I annat fall upphör tyngdkraften. Hastigheten i sig (alltså utan acceleration) kan inte ge upphov till någon tyngdkraft! Och följaktligen skulle jorden (i rummet alltså) numera färdas bra mycket snabbare än ljusets hastighet... Men jag kanske tänker för "grunt"?

Du missar att såväl hastighet som förändring av hastighet är relativt något. Marken accelererar inte relativt jordens mittpunkt eller solen utan jorden accelererar relativt fritt fall.

Att du känner av gravitation (egentligen normalkraften) beror på att du inte befinner dig i fritt fall utan ständigt accelererar relativt fritt fall.

Ovan är enligt relativitetsteorin, om vi i stället resonerar utifrån klassisk mekanik så är vi tillbaka vid att gravitation är en kraft och att äpplet dras mot jorden. Och vår käre Fleuch blandar mycket medvetet ihop de två olika förklaringarna.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-26 kl. 08:45.
Citera
2026-07-26, 08:36
Medlem
Det enda jag kan ge alla plattskallar är att om det skulle vara sant. Så skulle det vara väldigt spännande.
Vilket jobb att hålla det hemligt. Konstigt att det inte gjorts någon film om det.(ej dokumentär).
Citera
2026-07-26, 08:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Den där "förklaringen" övergår nog mitt förstånd, och jag vet inte om det är jag som är dum?
Sorry.
Du har nog helt enkelt inte läst någon doktorandkurs i den allmänna relativitetsteorin? Man kan ju inte vara expert på allt, men sånt här, inkl alla dess tensorekvationer, har jag jobbat med.
Citera
2026-07-26, 16:56
Medlem
Citat:

Nej, skulle jag säga. "gravitation" verkar bokstavligen vara att marken accelererar. Både för att detta stämmer så bra med mätningar och observation av olika fenomen som tillskrivs "gravitation", och för att någon "nedåtverkande kraft" aldrig har varit möjlig att påvisa.

Citat:

Ja det krävs konstant acceleration. Men som jag försökt framföra många gånger, kanske finns mer än ett sätt på vilket detta kan fungera. Som Googles AI-översikt utrycker det:

Citat:
Acceleration är hur snabbt ett föremål ändrar sin hastighet eller riktning per tidsenhet, och mäts i meter per sekund i kvadrat (m/s²). Förändringen kan vara ökad fart, inbromsning eller en sväng.
Citera
2026-07-26, 17:05
Medlem
Citat:
Sorry.

"förklaringen"av den typ du fick här, är ett resultat av den enorma kognitiva dissonans som uppstått när uppfattningen om klotformad jord har krockat med verkligheten.
Citera
2026-07-26, 17:58
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Nej, skulle jag säga. "gravitation" verkar bokstavligen vara att marken accelererar. Både för att detta stämmer så bra med mätningar och observation av olika fenomen som tillskrivs "gravitation", och för att någon "nedåtverkande kraft" aldrig har varit möjlig att påvisa.

Ja det krävs konstant acceleration. Men som jag försökt framföra många gånger, kanske finns mer än ett sätt på vilket detta kan fungera. Som Googles AI-översikt utrycker det:

Varför frågar du inte AI om fysiken bevisar att jorden är rund eller inte?
Citera
2026-07-26, 18:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

[…]

Nej men så är det ju inte. Tvärtom - det mätningar visar är att gravitationen varierar. Du ignorerar det, för annars stämmer inte din teori. Gissa vad, din teori stämmer inte.

Du kan själv mycket enkelt kolla gravitationen på olika platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in