Citat:
Ursprungligen postat av
TeEsEr
Ja, lycka till själv. Jag tänker att det finns folk på Max som har tillgång till deras exakta statistik och kostnader för kontanthanteringen och uppenbarligen så visar den att kontantkunderna inte är lönsamma och ett bortfall kring det inte är något att oroa sig över. Hade det varit det MINSTA problem så hade de ju såklart fortsatt att ta kontanter.
Jag tror att du och vissa andra stort överskattar hur många som blir upprörda över detta, eller ens kommer notera det. Statistiken och verkligheten säger emot dig på alla fronter.
Kanske, men jag tvekar lite, på två punkter.
För det första så tror jag att "kontantfriheten" har en viss ideologisk dimension. Lite som wokerierna, men kanske inte lika starkt. "Kontantfri" låter lite hippt, och det tror jag kan påverka.
För det andra så är andelen köp som sker kontant inte samma som andelen tappade köp. Vissa som brukar betala kontant kommer rycka på axlarna och gå över till att använda kort. Vissa som betalar med kort tycker att möjligheten att betala kontant är principiellt viktig, och slutar handla. Alla grupperna är väldigt små minoriteter, så att gissa hur stora de är i förhållande till varandra är svårt.
Jag tror inte de haft någon djupare utredning, utan bara konstaterat att få handlar kontant, och de vill spara in på kontanthantering. Analys slut. Det är min gissning.
Jag tror inte det får dem att gå bankrutt, men jag tror det kommer bli en repa i deras image, och att en lite större andel av befolkningen än de kanske tänkt kommer tycka det, även om de fortsätter handla,