2026-07-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag tror att du missförstår. Det är Max som bojkottar kontantkunderna. 99% av kontantkunderna kommer langa upp ett kort framöver. De 1% som kör en oerhört kraftfull bojkott betyder ingenting för dem.

Uppenbarligen så är deras kalkyl att det blir mer lönsamt i längden att slippa allt som har med kontanthantering att göra. De slipper all hantering av kontanter i kassan och de kan säga upp alla värdetransportavtal, de slipper hålla på med växelkassor, de slipper räkna kassor osv, osv.

Lycka till med det då. Jag ser förlorade kunder i höga antal och ett dåligt rykte i breda kundunderlag.
Citera
2026-07-23, 12:18
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
This!

Har inget med "kriminella" att göra. De skiter it vart pengarna kommer. Atmosfären i Restaurangen är redan förstörd. Förr fick man gratis tidning, fanns gratis kaffe, billig eller gratis påfyllning, var alltid rent, spelades alltid bra musik (spelas ingen musik ens längre i det Max jag besökte sist) - de hade sin egen radio med svensk musik. Man donerade pengar till att rädda träd.

Det var ett ansvarsfullt företag. Ett företag jag en gång i min ungdom skrev ett mail till om hur mycket jag tyckte om dem.

Sönerna har inte samma vision och driver företaget som om de var ett equitybolag där varje krona ska tryckas ut medan varumärkets värde urholkas till de förmodligen också säljer det till ett faktiskt equitybolag.
Jag har också varit mycket imponerad av Max, och tänkt att det här verkar faktiskt vara ett riktigt bra företag. Den känslan är inte samma idag.

Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Varför går det inte lika bra för dig att betala med kort och varför går du runt med kontanter, var får du dessa ifrån? Jag antar att du inte hör till de ålderstigna som envist och dumdristigt tar ut en summa varje månad på minuten och har massa pengar i plånkan?
Var jag får dem ifrån? Från små maskiner som sitter inbyggda i väggen här och var längs stadsgator och i gallerior. Jättepraktiskt. Pengarna jag får ut är de skattade pengar jag får i lön.

Jag tar ut pengar varje månad, ibland flera gånger i månaden om de jag har i plånboken tar slut, men ibland mer sällan då jag tar ut för flera månader på en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Är det kul att vara woke?
Hur är det woke att använda kontanter? Kvotering efter kön eller hudfärg är nästan aldrig någon bra idé, jag ogillar BLM och regnbågsflaggor, transkvinnor är män som vill behandlas som kvinnor och vi har alldeles för hög andel invandrare i förorterna. Eller är det kanske på något annat sätt jag är woke? Jag tror de flesta som förespråkar ökad kontantanvändning inte är särskilt woke, men nog känner jag vissa som både regnbågsflaggar och använder kontanter. Kontantfrågan är bred och lyfts överallt på de politiska skalorna.
Citera
2026-07-23, 15:55
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Lycka till med det då. Jag ser förlorade kunder i höga antal och ett dåligt rykte i breda kundunderlag.
Ja, lycka till själv. Jag tänker att det finns folk på Max som har tillgång till deras exakta statistik och kostnader för kontanthanteringen och uppenbarligen så visar den att kontantkunderna inte är lönsamma och ett bortfall kring det inte är något att oroa sig över. Hade det varit det MINSTA problem så hade de ju såklart fortsatt att ta kontanter.

Jag tror att du och vissa andra stort överskattar hur många som blir upprörda över detta, eller ens kommer notera det. Statistiken och verkligheten säger emot dig på alla fronter.
Citera
2026-07-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Inget. Det är det som är grejen. På många håll blir det tjafs om jag försöker betala kontant. Som jag skrev har Max varit ett undantag, men nu verkar det vara finito.

Är du säker på att det det är först när man betalar de börjar tillreda beställningen om man beställer i bilen? Jag trodde det var därför de tog beställningar innan man kom fram till kassan, för att kunna börja laga.

Man börjar med bbeställningen när du säger vad du vill ha.
Citera
2026-07-23, 23:16
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ja, lycka till själv. Jag tänker att det finns folk på Max som har tillgång till deras exakta statistik och kostnader för kontanthanteringen och uppenbarligen så visar den att kontantkunderna inte är lönsamma och ett bortfall kring det inte är något att oroa sig över. Hade det varit det MINSTA problem så hade de ju såklart fortsatt att ta kontanter.

Jag tror att du och vissa andra stort överskattar hur många som blir upprörda över detta, eller ens kommer notera det. Statistiken och verkligheten säger emot dig på alla fronter.
Kanske, men jag tvekar lite, på två punkter.

För det första så tror jag att "kontantfriheten" har en viss ideologisk dimension. Lite som wokerierna, men kanske inte lika starkt. "Kontantfri" låter lite hippt, och det tror jag kan påverka.

För det andra så är andelen köp som sker kontant inte samma som andelen tappade köp. Vissa som brukar betala kontant kommer rycka på axlarna och gå över till att använda kort. Vissa som betalar med kort tycker att möjligheten att betala kontant är principiellt viktig, och slutar handla. Alla grupperna är väldigt små minoriteter, så att gissa hur stora de är i förhållande till varandra är svårt.

Jag tror inte de haft någon djupare utredning, utan bara konstaterat att få handlar kontant, och de vill spara in på kontanthantering. Analys slut. Det är min gissning.

Jag tror inte det får dem att gå bankrutt, men jag tror det kommer bli en repa i deras image, och att en lite större andel av befolkningen än de kanske tänkt kommer tycka det, även om de fortsätter handla,
Citera
2026-07-24, 12:47
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Jag har också varit mycket imponerad av Max, och tänkt att det här verkar faktiskt vara ett riktigt bra företag. Den känslan är inte samma idag.

Var jag får dem ifrån? Från små maskiner som sitter inbyggda i väggen här och var längs stadsgator och i gallerior. Jättepraktiskt. Pengarna jag får ut är de skattade pengar jag får i lön.

Jag tar ut pengar varje månad, ibland flera gånger i månaden om de jag har i plånboken tar slut, men ibland mer sällan då jag tar ut för flera månader på en gång.

Hur är det woke att använda kontanter? Kvotering efter kön eller hudfärg är nästan aldrig någon bra idé, jag ogillar BLM och regnbågsflaggor, transkvinnor är män som vill behandlas som kvinnor och vi har alldeles för hög andel invandrare i förorterna. Eller är det kanske på något annat sätt jag är woke? Jag tror de flesta som förespråkar ökad kontantanvändning inte är särskilt woke, men nog känner jag vissa som både regnbågsflaggar och använder kontanter. Kontantfrågan är bred och lyfts överallt på de politiska skalorna.

Du kan väl inte på fullt allvar mena att det är JÄTTEPRAKTISKT att använda kontanter?
Så, min fråga är; VARFÖR göra sig besvär att köa vid någon bankomat, ta ut sedlar vilket gör dig till en stor rånrisk och sedan bli såpass frustrerad för att Max inte vill ha dina kontanter så du måste ge dig ut på flashen å böla om fenomenet.
VAD är besväret med att bara använda kort?
Citera
2026-07-24, 13:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Inget. Det är det som är grejen. På många håll blir det tjafs om jag försöker betala kontant. Som jag skrev har Max varit ett undantag, men nu verkar det vara finito.

Varför blir det tjafs? Flertalet ställen som inte tar kontanter informerar om detta och enda gångarna det kan bli tjafs är om du förbrukat varan innan betalning eller om du söker tjafs.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Max borde omvärdera sitt beslut att sluta ta emot kontanter av flera anledningar, först och främst så är det ju faktiskt kunden som ska kunna välja vilken betalningsmetod han eller hon vill använda eftersom det är kunden som sitter på pengarna.

Varför ska kunden kunna välja vilka betalmedel säljaren godtar? Detta val ligger helt och hållet på säljaren. Ska MAX ta emot kol som betalmedel bara för att du som kund tycker det är ett okej betalmedel?
Citera
2026-07-26, 04:44
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Curt Bergfors vänder sej i sin grav!
Sönerna är två lallande idioter!

Helt korrekt.

Man kan undra varför personer som drivit ett framgångsrikt företag inte skriver in vissa standarder, policyers, eller regler, som måste följas för de efterkommande som tar över företaget, men det kanske inte är hållbart i lag?
Citera
2026-07-26, 05:25
Medlem
Korv-Bajss avatar
Vad gör MAX med hamburgaren jag har beställt
men inte kan betala för eftersom jag inte har något annat
än kontanter att betala med när jag kommer till kassan?
Citera
2026-07-26, 06:11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Kol är inget betalmedel utgivet av staten så det behöver max inte ta emot.
Bedriver man verksamhet i sverige där man jobbar ut mot privatmarknaden och säljer varor ute på stan får man givetvis ta emot av staten utgivna betalmedel.
Svenska sedlar och mynt.

Det är inget val utan ett krav annars ska man bli utslängd ur landet och välkomna andra som jobbar seriöst och tar av staten utgivna betalmedel i landet man bor och jobbar i.

Nu var mitt inlägg ett svar på ett inlägg där användaren skrev att kunden skulle välja betalmedel. Varför vill du förresten begränsa friheten för småföretag? Vill du ha samma begränsning för privatpersoner som säljer saker? Måste väl ändå vara upp till säljaren att bestämma vad man vill ta emot för betalmedel, inom lagens gränser.

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs

Säljer den till någon annan, slänger den eller så käkar någon ur personalen upp den.
Citera
2026-07-26, 07:21
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs

Du betalar när du beställer.

Citat:
Så här beställer och betalar du:
- Öppna MAX App och välj om du vill äta i restaurangen eller om du vill ta med.
- Välj restaurang och den tid du vill att maten ska vara färdig.
- Beställ din mat
- Betala
- Klicka "Beställ"

För att maten ska vara helt nylagad när du hämtar upp den så tillagar restaurangpersonalen beställningen strax före utsatt tid. När du kommer till restaurangen visar du upp kvittot vid Expressutlämningen och hämtar ut maten.

https://www.max.se/hitta-max/max-app/
Senast redigerad av Gromgutten 2026-07-26 kl. 07:26.
Citera
2026-07-26, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
När rånades en hamburgerrestaurang senast i Sverige? Det finns ju även slutna kassasystem att använda.

Max Falkenberg 2015 kommer onekligen upp i minnet. Märklig historia.

(FB) Ovanligt brutalt rån vid MAX i Falkenberg 2015-11-01
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in