Citat:
Ja, det stämmer väl in på ungefär det jag föreslog. Att någon sorts förutsättning eller talang om man så vill måste finnas för att bli bra, men att utan träning når det inte sin potential.
Men utan talang, whatever, dras folk inte ens till aktiviteten och får inte övningen...
T.ex. har alla teckning i skolan men alla blir inte bra på det. Alla lär sig skriva och skrev åtminstone förr en hel del i skolan, men alla blir inte författare.
Alla kan inte (eller åtminstone inte) skriva en bok bra heller varför många kändisar använder spökskrivare till sina självbiografier.
AI skriver enligt mig inte direkt så bra heller, eller åtminstone inte de jag testat. Möjligen finns några som är bättre. Då menar jag att t.ex. skriva en kort novel i en känd författares stil. Det blir liksom inte super...
Men utan talang, whatever, dras folk inte ens till aktiviteten och får inte övningen...
T.ex. har alla teckning i skolan men alla blir inte bra på det. Alla lär sig skriva och skrev åtminstone förr en hel del i skolan, men alla blir inte författare.
Alla kan inte (eller åtminstone inte) skriva en bok bra heller varför många kändisar använder spökskrivare till sina självbiografier.
AI skriver enligt mig inte direkt så bra heller, eller åtminstone inte de jag testat. Möjligen finns några som är bättre. Då menar jag att t.ex. skriva en kort novel i en känd författares stil. Det blir liksom inte super...
Precis, men jag tror att det är minst lika viktigt att hitta en nisch där just dina förutsättningar kommer till sin fulla rätt. Jag tror att alla har nån typ av talang, men att få hittar det ultimata sammanhanget där talangen blir tydlig för alla att se.
Ett musikaliskt exempel är Håkan Hellström. Har han talang? Många skulle säga nej då de anser att han sjunger falskt, medan andra tycker att han sjunger med känsla. Givet hans framgång skulle jag ändå säga att han har hittat ett perfekt sammanhang för just hans förutsättningar, och uppvisar därmed talang.
Ett liknande exempel inom teckningskonsten är Liv Strömqvist. Hon är ju ingen Kari Leppänen direkt, och det är tveksamt om hon har utvecklat sina färdigheter sen högstadiet. Allt hon gör ser ut som hundskit, men ändå funkar det, i sitt sammanhang. Talang?
Och bland skribenteliten har vi åtskilliga bloggare som knappt behärskar kommatering, men ändå röner stor framgång. De duger inte som författare, men att de är talangfulla bloggskribenter går väl inte att förneka?
Intressant ämne, helt klart. Har själv funderat på det till och från, men aldrig kommit fram till ett bra svar.