2026-07-24, 11:04
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, det stämmer väl in på ungefär det jag föreslog. Att någon sorts förutsättning eller talang om man så vill måste finnas för att bli bra, men att utan träning når det inte sin potential.

Men utan talang, whatever, dras folk inte ens till aktiviteten och får inte övningen...

T.ex. har alla teckning i skolan men alla blir inte bra på det. Alla lär sig skriva och skrev åtminstone förr en hel del i skolan, men alla blir inte författare.

Alla kan inte (eller åtminstone inte) skriva en bok bra heller varför många kändisar använder spökskrivare till sina självbiografier.

AI skriver enligt mig inte direkt så bra heller, eller åtminstone inte de jag testat. Möjligen finns några som är bättre. Då menar jag att t.ex. skriva en kort novel i en känd författares stil. Det blir liksom inte super...

Precis, men jag tror att det är minst lika viktigt att hitta en nisch där just dina förutsättningar kommer till sin fulla rätt. Jag tror att alla har nån typ av talang, men att få hittar det ultimata sammanhanget där talangen blir tydlig för alla att se.

Ett musikaliskt exempel är Håkan Hellström. Har han talang? Många skulle säga nej då de anser att han sjunger falskt, medan andra tycker att han sjunger med känsla. Givet hans framgång skulle jag ändå säga att han har hittat ett perfekt sammanhang för just hans förutsättningar, och uppvisar därmed talang.

Ett liknande exempel inom teckningskonsten är Liv Strömqvist. Hon är ju ingen Kari Leppänen direkt, och det är tveksamt om hon har utvecklat sina färdigheter sen högstadiet. Allt hon gör ser ut som hundskit, men ändå funkar det, i sitt sammanhang. Talang?

Och bland skribenteliten har vi åtskilliga bloggare som knappt behärskar kommatering, men ändå röner stor framgång. De duger inte som författare, men att de är talangfulla bloggskribenter går väl inte att förneka?

Intressant ämne, helt klart. Har själv funderat på det till och från, men aldrig kommit fram till ett bra svar.
Citera
2026-07-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Precis, men jag tror att det är minst lika viktigt att hitta en nisch där just dina förutsättningar kommer till sin fulla rätt. Jag tror att alla har nån typ av talang, men att få hittar det ultimata sammanhanget där talangen blir tydlig för alla att se.

Ett musikaliskt exempel är Håkan Hellström. Har han talang? Många skulle säga nej då de anser att han sjunger falskt, medan andra tycker att han sjunger med känsla. Givet hans framgång skulle jag ändå säga att han har hittat ett perfekt sammanhang för just hans förutsättningar, och uppvisar därmed talang.

Ett liknande exempel inom teckningskonsten är Liv Strömqvist. Hon är ju ingen Kari Leppänen direkt, och det är tveksamt om hon har utvecklat sina färdigheter sen högstadiet. Allt hon gör ser ut som hundskit, men ändå funkar det, i sitt sammanhang. Talang?

Och bland skribenteliten har vi åtskilliga bloggare som knappt behärskar kommatering, men ändå röner stor framgång. De duger inte som författare, men att de är talangfulla bloggskribenter går väl inte att förneka?

Intressant ämne, helt klart. Har själv funderat på det till och från, men aldrig kommit fram till ett bra svar.

En hel del tur kommer med också med i spelet, det är en viktig parameter. Rätt tidpunkt, rätt sammanhang hänger mkt på tur (exemplet H. Hellström).
Att kunna förvalta sina framgångar är ytterligare en annan parameter. Tänker på Ola Rapace. Gudbenådad skådespelare, men som försvann i Metoo-vågen och som sedan inte verkar kunna komma tillbaka. Kanske för att han inte kan "pudla" på rätt sätt.
Citera
2026-07-24, 14:39
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
En hel del tur kommer med också med i spelet, det är en viktig parameter. Rätt tidpunkt, rätt sammanhang hänger mkt på tur (exemplet H. Hellström).
Att kunna förvalta sina framgångar är ytterligare en annan parameter. Tänker på Ola Rapace. Gudbenådad skådespelare, men som försvann i Metoo-vågen och som sedan inte verkar kunna komma tillbaka. Kanske för att han inte kan "pudla" på rätt sätt.

Absolut, att ligga rätt i tiden kan nog många gånger avgöra dina chanser att lyckas. Exempelvis Ramones nådde ju aldrig samma höjder som banden de inspirerade, trots att de hade talang av legendarisk karaktär.

Men jag tänker att tur, eller känsla för att satsa rätt, är en annan typ av talang. Den är liksom fristående från exempelvis musikalisk talang, om du förstår hur jag menar? Folk som Simon Cowell gör ju karriär enbart på sin förmåga att ta pulsen på samtiden.
Citera
2026-07-24, 15:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att de flesta tror att talang existerar... Men sen finns faktiskt de som hävdar att talang inte finns, och det finns bara folk som har tränat/övat.

familjer där föräldrarna är kända sångare/musiker och barnen också blir det. Då skulle man kunna dra slutsatsen det är genetiskt, men de har ju säkerligen exponerats en hel del för musik, sång och instrument i hemmet vilket kan ha bidragit till deras egen skicklighet inom det...

Talang finns såklart. Men det är mycket mer sällsynt än dom flesta verkar tro.

Man kan ta den nya Michael Jackson filmen som exempel för att illustrera vad talang är. Skådespelaren dansar och uttrycker sig näst intill identiskt med Michael, han har alltså tränat under kopiösa mängder timmar. Men om man sätter både originalklipp och klipp från filmen bredvid varandra och jämför Michaels framträdande med skådespelarens, så ser man att skådespelaren saknar en viss "spark" som Michael har, även om dom framträder nästintill identiskt. MJ har den där extra glimten, och det var just den som gjorde honom till en sådan superstjärna med besatta fans som svimmade. Det har nånting att göra med hur han rör sig kroppsligt, som är svårt att sätta ord på.

Personligen så anser jag att talang kommer ifrån och sitter i själen.

Sen ang exemplet du nämner med musikaliska barn som har musikaliska föräldrar, så handlar det om personlighetsdrag, inte talang. Talang är inte genetiskt (gissar jag på). Däremot är personlighet högst genetiskt.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-07-24 kl. 15:09.
Citera
2026-07-24, 16:28
Medlem
proconsuls avatar
De som exellerar i sitt gebit har medfödd talang som sedan övas och tränas hårt.
Citera
2026-07-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg

Hellström sjunger falskt!
Han sjunger hellre än bra som man säger.
Hans talang ligger mer åt entertainer och att vara slug affärsman, han är trots allt miljardär enligt mediauppgifter.
Citera
2026-07-24, 23:51
Medlem
Citat:

Jag tror dock att vissa behöver öva mindre än andra med en del. Jag var t.ex. bra i skolan (åtminstone i delar av den) men jag behövde inte plugga oerhört mycket. Jag gjorde mina läxor, övade väl ganska tungt kvällen innan prov och det räckte för högsta betyg i många ämnen. Jag hade kanske inte varit lika bra om jag behövt plugga mer...

Det beror väl förmodligen mera på att du är intelligent, har hög IQ, än att du har talang för att plugga?
Citera
2026-07-25, 14:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Talang är som ett frö som kan gro och växa under rätt förutsättningar.
Citera
2026-07-26, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Talang finns såklart. Men det är mycket mer sällsynt än dom flesta verkar tro.

Man kan ta den nya Michael Jackson filmen som exempel för att illustrera vad talang är. Skådespelaren dansar och uttrycker sig näst intill identiskt med Michael, han har alltså tränat under kopiösa mängder timmar. Men om man sätter både originalklipp och klipp från filmen bredvid varandra och jämför Michaels framträdande med skådespelarens, så ser man att skådespelaren saknar en viss "spark" som Michael har, även om dom framträder nästintill identiskt. MJ har den där extra glimten, och det var just den som gjorde honom till en sådan superstjärna med besatta fans som svimmade. Det har nånting att göra med hur han rör sig kroppsligt, som är svårt att sätta ord på.

Personligen så anser jag att talang kommer ifrån och sitter i själen.

Sen ang exemplet du nämner med musikaliska barn som har musikaliska föräldrar, så handlar det om personlighetsdrag, inte talang. Talang är inte genetiskt (gissar jag på). Däremot är personlighet högst genetiskt.

Jo, men även om den killen inte har talang som MJ så har han nog ändå talang. Typ att kunna sjunga och röra sig som MJ är nog inte möjligt utan talang. Dessutom kräver imitation av olika slag säkerligen talang. Typ kunde Michael Jackson imitera en annan artist?

Och personlighet? Inte helt lätt att sätta fingret på vad det är... Och många tycker mbti är nonsens för de hävdar det inte är "vetenskapligt bevisat" men jag kan lova att två personer som fått samma resultat på ett sådant test har vissa likheter...

Och om personlighet är genetiskt? Enäggstvillingar får inte så sällan olika resultat på mbti-test... Är det inte helt bull vilket jag inte tror, indikerar det ju att personlighet inte främst är genetiskt...
Citera
2026-07-26, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det beror väl förmodligen mera på att du är intelligent, har hög IQ, än att du har talang för att plugga?

Nja, är det inte en sorts talang att kunna ta till sig saker snabbt? Jag vet inte...
Citera
2026-07-26, 14:51
Medlem
Citat:
Nja, är det inte en sorts talang att kunna ta till sig saker snabbt? Jag vet inte...
Nja, talang är något annat än att vara intelligent.

Talang enligt mig är väl mer att att din kropp är optimerad från födseln att utföra något med bra resultat...så anser jag iaf.

Typ en löpare som har långa ben, stora lungor, och ett hjärta som orkar pumpa bättre än andras.

Sen kan det väl vara en låtskrivare som är bra på att skriva hitlåtar, där sitter väl talangen i huvudet och hjärnan på något sätt iofs...

Sen om du menade studieteknik, så har du väl en poäng där, att det är en form av "talang", men utan att samtidigt vara intelligent så leder det väl ingenvart i stort sett.
Att "ta till sig" saker (kunskap) , snabbt, är nog inte så enkelt för de som inte samtidigt är intelligenta, tror jag.

Man brukar ju säga, om dumma, att de är trögfattade, motsatsen till att ta till sig saker snabbt alltså.
Men, men, vad vet jag...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-26 kl. 15:06.
Citera
2026-07-27, 16:18
Medlem
nonameds avatar
När talan inte övar. Vinner den som övar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in