2026-07-25, 23:29
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Väldigt ofta vill föräldrar ha en diagnos som förklarar varför deras unge är som den är (=ouppfostrad).
Det är väldigt behändigt att kunna skylla på en diagnos, för en diagnos går inte att göra något åt (=man slipper uppfostra).

Sen finns det många inom skola, socialtjänst och vård som gladeligen ställer upp på att ungen inte ska behöva träna på det som är svårt. Jätteskönt att kunna skylla på något som man inte kan påverka.

För 50 år sen så tyckte man att ungarna skulle träna på det som dom var dåliga på och konstigt nog så fungerade det. Måste ha varit helt andra människor på den tiden.

Sebastians dotter behöver träna sitt tålamod. Det är jobbigt och det klarar inte Sebastian. Stackars Sebastian, han behöver säkert nån lämplig diagnos själv så han inte känner sig misslyckad.

Det är tyvärr alldeles för sant. Kanske skulle även jag kunna vara skyldig till det dock tvärtom, min unge väntar på allt och alla och vägrar ta för sig. Vilket alltid resulterar i att det är slut eller vad som helst när det väl ”är dennes tur”.
Men i vilket fall som helst så behöver man faktiskt ta tag i problemet och försöka lösa det i bästa möjliga mån - dvs det går inte att lösa på ett logiskt vis. Det gör det inte och därför blir det ”bästa möjliga mån”. Oavsett resultat så blir resultatet det bästa som situationen ger en.
Citera
2026-07-25, 23:50
Medlem
Och så predikar folk att man ska skaffa barn till varje pris på andra delar av forumet. Titta här säger jag bara. Så mycket föräldrar som aldrig borde blivit myndigförklarade men föröka sig kan de visst.
Citera
2026-07-26, 00:08
Medlem
Revejs avatar
Liseberg har, liksom andra nöjesparker, redan möjlighet för barn med diagnos som Adhd att få gå förbi alla i kön, två kompisar får även följa med så det är troligen inte vad frågan i artikeln gäller.
Problemet verkar vara att föräldrarna inte fått intyget av läkaren, jag har inte läst artikeln.

Att de skulle få förtur i den virtuella kön har jag inte hört talas om, det låter överflödigt med tanke på att de redan får gå före alla i kön.
Citera
2026-07-26, 00:11
Medlem
Även fast Sebastian menar väl, så är det inte bra lära dottern att hon ska få förtur pågrund av sin ADHD. Om hon fått förtur hade hon säkerligen velat ha det vid andra tillfällen. Även som vuxen. Bättre hon redan nu får lära sig att vänta. Kan förstå Sebastian om han tycker det blir jobbigt och svårhanterligt. Men risken är mycket stor att det blir ännu värre om dottern får förtur varje gång. Bra gjort av BUP.
Citera
2026-07-26, 00:57
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.facebook.com/share/p/19AqUDnR7q/

Slödderpappan Sebastians dotter blir aggresiv om hon måste köa som alla andra barn. Han är besviken på BUP att dottern inte fått intyg att slippa köa. Hans dotter är väldigt utåtagerande om hon måste vänta.

Helt rätt av BUP. Dottern måste för helvete lära sig uppföra sig och stå i kö som andra. Sebastian menar att dotterns dag på Liseberg blir förstörd.

Håller ni med Sebastian?

Lätt att låta spydig

Förstår helt,
Har en dotter ADHD samt autism

Känner hon sig pressand (inte så vanligt)
Så skulle alla barn i kön ligga blödandes bara hon måste bort.

Vissa vet inte vad dom göra när det svartnar

Har haft fyra fullvuxna människor i skolan som har haft problem att lyfta bort hennes
Ja dom gjorde helt fel

Men innan du öppnar käften en gång till så kanske du ska tänka ”varför finns dessa köer”

Vi är inte trötta föräldrar som orkar stå i kön
Vi är föräldrar som gå i högspänd för att hinna reagerar när plötslig utbrott kommer
Aldrig vila
Citera
2026-07-26, 01:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Alla barn har ADHD, alla ska gå först!

Lite så, idag tycks föräldrarna tävla om vems barn som har flest bokstäver på läkarens rapport.
Om nu ungen har ADHD och inte klarar av att köa så kanske man helt enkelt ska välja bort liseberg i slutet sv juni.
Ungen kanske mår bättre av en veckas fjällvandring där det är hur lugnt och skönt som helst.
Vi körde fyra dagar i vemdalen i början av juli och såg nog max 10 personer på nära håll. Absolut inga köer.

Varför måste folk utsätta sina ungar för exakt det som passar ungarna sämst?
Har man ADHD och inte klarar köer så väljer man en dag med lite regn i luften i början sv september. Då slipper man också ringa alla tidningar i landet och gråta ut.
Citera
2026-07-26, 01:23
Medlem
Majsmannen2s avatar
Blir konstigt. Minoriteter har alltid fått anpassa sig.

Går försöka handla tider då det inte är lika mycket kö och i större varuhus.
Citera
2026-07-26, 02:08
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.facebook.com/share/p/19AqUDnR7q/

Slödderpappan Sebastians dotter blir aggresiv om hon måste köa som alla andra barn. Han är besviken på BUP att dottern inte fått intyg att slippa köa. Hans dotter är väldigt utåtagerande om hon måste vänta.

Helt rätt av BUP. Dottern måste för helvete lära sig uppföra sig och stå i kö som andra. Sebastian menar att dotterns dag på Liseberg blir förstörd.

Håller ni med Sebastian?

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hon ska stå i kö som alla andra. Bortskämda snorunge.
ADHD är nånting allvarligt. Det är ett funktionshinder. MEN… köer är en del av livet och det kommer man inte ifrån.

Jag ska inte gå före i kön för att jag har ADHD. Däremot kan man ha överseende med att det är svårt att komma i tid = Förståelse.
Citera
2026-07-26, 02:23
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Lätt att låta spydig

Förstår helt,

Har haft fyra fullvuxna människor i skolan som har haft problem att lyfta bort hennes
Ja dom gjorde helt fel

Men innan du öppnar käften en gång till så kanske du ska tänka ”varför finns dessa köer”

Vi är föräldrar som gå i högspänd för att hinna reagerar när plötslig utbrott kommer
Aldrig vila
Jag förstår din situation och håller med.

Verkar som något ord föll bort i det fetmarkerade. Vill du fylla i för kontextens skull.
Citera
2026-07-26, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag avskyr bilköer, betyder det att jag kan få intyg, och ni måste släppa fram mig!?
Att avsky är en sak. Att inte kunna hantera sin avsky är en annan.
Citera
2026-07-26, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Att avsky är en sak. Att inte kunna hantera sin avsky är en annan.

Har man problem att hantera vissa situationer så gör man väl bäst i att i möjligaste mån undvika sådana situationer.
Att t.ex. gå på Liseberg en solig dag mitt under högsäsongen bör man väl själv fatta att det kommer bli problem om man inte klarar av att stå i kö eller trängas med massa andra människor… hur jävla dum i huvudet får man lov att vara!
Även om man skulle få ett intyg som gör att man kan gå förbi köerna vid attraktionerna så slipper man ju inte alla andra köer.
Det är ju kö för att komma in, kö till alla matställen, kö till chokladhjulen, kö till affärerna etc.
Är man så jävla känslig så får man väl välja att besöka nöjesfält när det inte är lika mycket folk där
Citera
2026-07-26, 05:05
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Lätt att låta spydig

Förstår helt,

Ja dom gjorde helt fel

Aldrig vila

Nej, du är en dålig förälder med dåliga gener, hade du haft något att avla vidare på hade inte din avkomma haft sjukdomar och psykiska problem.
Varför sätter du avskum till jorden som vi andra får hantera, när du uppenbarligen inte klarar av det själv? Det är inte vår uppgift att uppfostra ditt damp-barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in