2026-07-25, 22:32
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.facebook.com/share/p/19AqUDnR7q/

Slödderpappan Sebastians dotter blir aggresiv om hon måste köa som alla andra barn. Han är besviken på BUP att dottern inte fått intyg att slippa köa. Hans dotter är väldigt utåtagerande om hon måste vänta.

Helt rätt av BUP. Dottern måste för helvete lära sig uppföra sig och stå i kö som andra. Sebastian menar att dotterns dag på Liseberg blir förstörd.

Håller ni med Sebastian?

Sebastian bör kräva att BUP ger föräldrahandledning kring utbrott, impulskontroll och väntesituationer.

Det är brukligt.
Citera
2026-07-25, 22:36
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Sebastians dotter behöver träna sitt tålamod. Det är jobbigt och det klarar inte Sebastian. Stackars Sebastian, han behöver säkert nån lämplig diagnos själv så han inte känner sig misslyckad.

Sebastians dotter behöver att någon hjälper henne att hantera väntesituationer utan att bli stressad och utåtagerande.

Därför bör pappan be BUP om föräldrahandledning kring utbrott, impulskontroll och väntesituationer.

Det finns strategier som kan hjälpa barn + förälder enormt mycket.
Citera
2026-07-25, 22:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Tanken är väl att just nöjesfält är speciella eftersom de ska innebära en "rolig dag" för ungen och att det då blir kontraproduktivt om barnet måste göra sådant som är negativt i den "vanliga" vardagen.

Fast alla barn måste göra detta.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Va? Finns det verkligen sådana intyg?

Ja, tyvärr.
Citera
2026-07-25, 22:43
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Själv skulle jag få aggressionsproblem om alla WT Adhd-ungar fick gå före mig i kön

Vem fan tycker det är kul med kö? Jag hatar bilköer, kön på ica, kön på konserter och kön på Liseberg.

Både Sebastian och hans kärring ser själva ut som några som har diagnoser. Visst jag fattar att det är jobbigt med massa diagnoser, men då får man göra det man pallar. Kanske bättre för dottern att träna nåt, spela trummor, eller annan aktivitet.

Man kan inte förvänta sig nån jävla gräddfil överallt. På Liseberg finns familjer som åkt genom halva Sverige och lagt tusentals kronor på vistelsen. Ska de vänta på att alla ungar med Adhd ska få springa före hela tiden ?
Citera
2026-07-25, 22:48
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast alla barn måste göra detta.

Ja, men alla ungar har inte ADHD. Om det var så att det är konstaterat med läkarintyg att ungen inte funkar i vardagen kanske tanken var att det åtminstone skulle kunna underlätta på en plats som ska vara sammankopplat med något roligt utanför vardagen.
Citera
2026-07-25, 23:07
Medlem
lagfrukts avatar
Hon har en idiot till far.
Citera
2026-07-25, 23:10
Medlem
Barn behöver träna på saker som de tycker är besvärliga. Sebastian kanske kan följa med sin unge till Liseberg och stå i kö, när de kommer längst fram är det bara att ställa sig sist igen om ungen har fått ett utbrott. Sköter sig ungen och står i kö som alla andra så kan hon få åka.
Citera
2026-07-25, 23:11
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan köa digitalt, blir ungefär samma som att ta en nummerlapp. Blir absolut lättare. Har man NPF måste man lära sig de enklare vägar som redan finns i systemet. Det finns inte anpassning till allt.
Citera
2026-07-25, 23:13
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Söndercurlade jävla unge. Skicka henne åt helvete
Citera
2026-07-25, 23:18
Medlem
sommarlovs avatar
Jag avskyr bilköer, betyder det att jag kan få intyg, och ni måste släppa fram mig!?
Citera
2026-07-25, 23:19
Medlem
Svempass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Intyg för att slippa köa? Den var ny.
Givetvis ska hon inte slippa att stå i kö.

Precis aldrig hört om det. Gubben vill själv slippa köa så skyller på dottern.
Citera
2026-07-25, 23:25
Medlem
Det här var ett uppvaknande för mig. Jag blir galen av att köa på Lisse och liknande inrättningar. Jag har tydligen ADHD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in