2006-08-28, 17:21
Medlem
tattoosandbeers avatar
Ingen som har intresse av att se filmen??
Citera
2006-08-28, 17:23
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattoosandbeer
Ingen som har intresse av att se filmen??
Skinheads 88 får mer än gärna lägga upp om du hittar på den.
Citera
2006-08-28, 18:30
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Skinheads 88 får mer än gärna lägga upp om du hittar på den.

ja jag kan ju göra det om jag får veta vilken sida som jag kan ladda upp den på
Citera
2006-08-28, 22:21
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sturzhelm
Grejen med att Ultima Thule har blivit så förknippade med främlingsfientlighet beror antagligen på att de faktiskt HAR många texter som pekar på just främlingsfientlighet
Kan du visa oss de texterna är du söt.
Citera
2006-09-15, 18:08
Medlem
volvo 240s avatar
Köp deras senaste projekts skiva Hotrod Frankie - My Father Was a Madman. Otroligt bra. Temat är Frankensteins monster och historien runt han/det. Texterna är väldigt välskriva och musiken är riktigt bra och passar temat perfekt.

Rekomenderar främst två låtar, "Dr Frankenstein: My Dear Father" samt "Alone in the Woods" ujj så bra.

Vad jag stör mig nåt fruktansvärt på är att folk säger att de är omusikaliska, var nånstans är de det. De har ju väldigt mkt känsla i sina låtar.
Citera
2026-07-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
...Å andra sidan verkar nazivågen vara extremt mycket mindre nu, det var länge sedan jag såg några skinnskallar vid helikopterplattan. De hade förmodligen inte fått lika mycket respons på sitt budskap.

Jag menar, det krävdes ändå en ansenlig mängd hailande nassar för hajpa Ultima Thule.

Fast riktigt så illa verkar det väl ändå inte ha gått för dem? Ultima Thule spelas ju numera i Riks och rör sig i en medievärld där nationalismen inte direkt behöver smygas in på kassettband under bildlektionen.

Jag tycker för övrigt att din analys verkar ganska träffande, de sålde ett budskap som var större än musiken, och den hailande delen av publiken gjorde knappast bandet några tjänster. Däremot är det lite svårt att avgöra om nazivågen verkligen dog ut eller bara bytte frisyr, lade undan bomberjackan, skaffade kavaj, utgivningsbevis och egen Youtube-kanal.

Men vi kanske ska ge utvecklingen lite mer tid innan vi drar några säkra slutsatser.
Citera
2026-07-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tycker för övrigt att din analys verkar ganska träffande, de sålde ett budskap som var större än musiken, och den hailande delen av publiken gjorde knappast bandet några tjänster. Däremot är det lite svårt att avgöra om nazivågen verkligen dog ut eller bara bytte frisyr, lade undan bomberjackan, skaffade kavaj, utgivningsbevis och egen Youtube-kanal.

Men vi kanske ska ge utvecklingen lite mer tid innan vi drar några säkra slutsatser.

Ja, Riks med sina afrikanska programledare samt återkommande judiska och homosexuella gäster verkligen ooosar 30-tal...
Citera
2026-07-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Ja, Riks med sina afrikanska programledare samt återkommande judiska och homosexuella gäster verkligen ooosar 30-tal...

Som sagt är det samma skit som sprids nu som då även om fasaderna putsats och retoriken inte handlar längre handlar om "ras", verkligheten hann ikapp och nu är det lite uppochned vända världen som gäller. Ultima Thule är ju något av ett husband åt SD fortfarande vilket nog kan förklaras med deras lite mer försiktiga approach jämfört med andra band från 80- och 90-talet som Pluton Svea, Dirlewanger, Storm och allt vad de hette.

Hade Ultima Thule eller SD på tiden det begav sig vurmat för sionismen och "judar" som de gör idag hade de nog inte tilltalat särskilt många av de "skinskallar" som föll för trycket och svek sin klass. Det är lustigt hur mycket som kan förändras bara på 25-30 år.
Citera
2026-07-23, 16:39
Medlem
Citat:
Som sagt är det samma skit som sprids nu som då även om fasaderna putsats och retoriken inte handlar längre handlar om "ras", verkligheten hann ikapp och nu är det lite uppochned vända världen som gäller. Ultima Thule är ju något av ett husband åt SD fortfarande vilket nog kan förklaras med deras lite mer försiktiga approach jämfört med andra band från 80- och 90-talet som Pluton Svea, Dirlewanger, Storm och allt vad de hette.

Vad är det för "skit" som sprids nu menar du? Uppenbarligen inte rasism i alla fall.
Citera
2026-07-25, 22:07
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Fast riktigt så illa verkar det väl ändå inte ha gått för dem? Ultima Thule spelas ju numera i Riks och rör sig i en medievärld där nationalismen inte direkt behöver smygas in på kassettband under bildlektionen.

Ultima Thule låg liksom bara rätt i tiden med skinheadskulturen som peakade. Det var ju liksom mest en ungdomskultur. Lite som med nutida gangsta-rap. Det är rätt få förortsungar som i sammanhanget faktiskt är kriminella gangsters som lyssnar på det. Men de tycker det är häftigt att låtsas lite och snacka om knarkpengar och brudar. Sådär var det väl med skinsen också. Några var väl visserligen engagerade nynazister men de flesta var mest unga vilsna män som sökte gemenskap och tillhörighet. Om det sedan innebar att heila och gaffla om babbar fick man väl köra på det då.

Ärligt talat verkade ju skinsen mer engagerade i att bråka med snuten och ordningsvakter än att slåss med invandrare. Det innebar väl en lägre risk att faktiskt skada sig på riktigt.

Det låter närmast självklart att Ultima Thule absolut var skitnöjda med att ha alla Sveriges skinheads som målgrupp. Och jodå, de stod i drivor och heilade på spelningarna vilket inte verkade bekomma bandet nämnvärt. Det rörde sig liksom inte om enstaka rötägg som förstörde för att alla andra. Sen kunde väl sångaren sitta och formellt klargöra offentligt att de själva minsann inte var nazister. Nej, det var de väl säkert inte. Troligtvis var mupparna som heilade inte heller direkt nazister av rang.

Och det var väl lite där som bandets försvarstal aldrig gick hem i media eller stugorna. Det var ju uppenbart att bandet sket i att heilande skinheads var deras lyssnare. De gjorde inte ett skit åt saken. Man kan förvisso inte välja sina lyssnare. Men ta någon som Joakim Thåström eller Mikael Rickfors. De hade ju lätt avbrutit spelningen och rutit ifrån om att ge fan i att heila.

Som jag ser det är det väl ganska enkelt att åtgärda om man nu på allvar känner sig obekväm med att vara galjonsfigur åt nynazistiska bråkstakar. Slut klä dig i bomberjacka och skinheadsmode. Sjung om något annat än Tor, Oden och Sveriges flagga. Sätt ned foten om folk nu trots allt står och heilar. Det gör ju liksom varken till eller från att sitta och böla om att det är skittaskigt att bli kallad rasist när man bevisligen vänder sig till heilande skinheads.
Citera
2026-07-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Som jag ser det är det väl ganska enkelt att åtgärda om man nu på allvar känner sig obekväm med att vara galjonsfigur åt nynazistiska bråkstakar. Slut klä dig i bomberjacka och skinheadsmode. Sjung om något annat än Tor, Oden och Sveriges flagga. Sätt ned foten om folk nu trots allt står och heilar. Det gör ju liksom varken till eller från att sitta och böla om att det är skittaskigt att bli kallad rasist när man bevisligen vänder sig till heilande skinheads.

Ultima thule var långt före min tid men med tanke på att dåtidens UT fans värsta farhågor om folkutbyte realiserades så har jag en tendens att ha mer tillit till deras världsbeskrivning än ni andra kumbayanahöga dumjävlar.

Turerna kring SD's uteslutning ur rampljuset känns så astroturfat. En spelning med kapten röd med massa knutna vänsternävar så är det inte en evig ström av liknelser till holodomor eller att alltid behöva försvara "Hur svarar ni på kritiken om att ni är kulturmarxistiska? Har ni ett ansvar för den växande oikofobin i samhället?" osv. Eller alla kända artister som öppet kan gå och spy galla om vita eller män eller hetrosexuella utan att få annat än beröm om mod och kärlek från samtliga etablerade kulturredaktioner...

Sen att UT gänget precis som SDs valboskap har vallats med och försökt acklimatisera sig till den här nya eran att evigt få försvara sig med "skittaskigt att bli kallad rasist " har inte funkat, men samtidigt vad skulle UT göra? Det känns instinktivt som en flat förhållning(som i mångt och mycket fortsätter på högerkanten såväl kulturellt som politiskt) men jag ser inte några andra vägar man kunnat ta när det mediala och kulturella etablissemanget unisont och ensidigt motarbetat dessa och alla nationalistiska krafter?

Och kvar sitter nu lönnfeta kostymklädda gamla skinheads nöjda över att vaggas till trygghet av att en bögneger med svensk pin på riks sakligt förklara att tidö's "paradismskifte" som gjort att vi bara tar in 95,000 raketforskare från mellanöstern istället för 100,000 är räddningen...

Att UT och hela nationalismen blev paria gjorde att vi hamnade här där vi är nu i denna äckliga gyttja. Och kunde jag visa svenskar på 80-90 talet(före min tid) hur det ser ut på svenska förorter idag 2026 så är jag helt övertygat om många fler hade stått och heilat, men nu är kräftan kokad långsamt..
Citera
2026-07-25, 23:44
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Ultima thule var långt före min tid men med tanke på att dåtidens UT fans värsta farhågor om folkutbyte realiserades så har jag en tendens att ha mer tillit till deras världsbeskrivning än ni andra kumbayanahöga dumjävlar.

Turerna kring SD's uteslutning ur rampljuset känns så astroturfat. En spelning med kapten röd med massa knutna vänsternävar så är det inte en evig ström av liknelser till holodomor eller att alltid behöva försvara "Hur svarar ni på kritiken om att ni är kulturmarxistiska? Har ni ett ansvar för den växande oikofobin i samhället?" osv. Eller alla kända artister som öppet kan gå och spy galla om vita eller män eller hetrosexuella utan att få annat än beröm om mod och kärlek från samtliga etablerade kulturredaktioner...

Sen att UT gänget precis som SDs valboskap har vallats med och försökt acklimatisera sig till den här nya eran att evigt få försvara sig med "skittaskigt att bli kallad rasist " har inte funkat, men samtidigt vad skulle UT göra? Det känns instinktivt som en flat förhållning(som i mångt och mycket fortsätter på högerkanten såväl kulturellt som politiskt) men jag ser inte några andra vägar man kunnat ta när det mediala och kulturella etablissemanget unisont och ensidigt motarbetat dessa och alla nationalistiska krafter?

Och kvar sitter nu lönnfeta kostymklädda gamla skinheads nöjda över att vaggas till trygghet av att en bögneger med svensk pin på riks sakligt förklara att tidö's "paradismskifte" som gjort att vi bara tar in 95,000 raketforskare från mellanöstern istället för 100,000 är räddningen...

Att UT och hela nationalismen blev paria gjorde att vi hamnade här där vi är nu i denna äckliga gyttja. Och kunde jag visa svenskar på 80-90 talet(före min tid) hur det ser ut på svenska förorter idag 2026 så är jag helt övertygat om många fler hade stått och heilat, men nu är kräftan kokad långsamt..
Göra och göra. Som jag ser det hade det väl gått att lösa om UT på allvar hade känt sig bekymrade och illamående över att vara galjonsfigurer för en ungdomsrörelse de inte var bekväma med. Kanske dålig jämförelse, men det är väl lite som med hon Fröken Snusk. Jag är inte så påläst eftersom jag är sjukt ointresserad av den typen av musik, men hon fick väl visserligen kicken från rollen som tant snusk. Och bytte då fokus till att göra mainstream pop och ställa upp i mello. Fortfarande i någon ansiktsmask och den prylen.

Men låt oss säga att anledningen hade varit att hon helt enkelt inte trivdes med att sjunga om att dricka hembränt och knulla i buskage ute på vischan. Alltså går det ju att liksom byta narrativ som artist om man vill. Ultima Thule kunde väl också ha dragit på sig blåa jeans och gympadojor då. Bytt namn och hållit sig till att sjunga om gröna ängar och köra lite mer Ulf Lundell i lyriken. Om de nu på allvar inte ville bli förknippade med skinheads och nynazism.

Men jag är rätt övertygad om att det var hur stort som helst för UT att vara odiskutabelt största bandet för en hel generation av arga unga män som visserligen heilade på spelningarna. De trivdes med att ses som lite småfarliga och förbjudna i media och i största allmänhet. Och närmast garanterat i vilket fall som helst umgicks i de kretsarna rent socialt.

Sen fattar vem som helst att ja, det blev säkert jobbigt när alla möjliga reportrar och journalister till varje pris ville utmåla dem till att vara något slags nazistiskt kollektiv. Jag tycker mest det har ett löjeväckande töcken över sig när vissa upprört framhärdar med "Nej, det är inte sant att de var några rasister! Sångaren gick minsann ut flertalet gånger och lät meddela att de minsann inte var rasister/nazister! Han var faktiskt jättearg över anklagelserna!". Ja han var säkert missnöjd med det. Men inte fan var han missnöjd med att folk stod och heilade på konserter och att de sågs som halvgudar av Sveriges alla skinheads och nynazister.

Jag tror inte UT var mer rasister eller nazister än valfri bonnläpp som röstar på SD. I backspegeln är det väl ingen som tror det egentligen. Däremot vet jag inte hur synd man ska tycka om det stackars bandet som fick utstå anklagelser om rasism och anknytningar till fascistisk ungdomskultur. Det lyckades de ganska bra själva med att upprätthålla som image och rykte. Som sagt hade de kunnat skifta fokus till något annat budskap. Men, sannolikt med väsentligt färre fans och mindre spektakulärt rykte med färre rubriker i kvällstidningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in