Citat:
Ursprungligen postat av
Hulebacken
Har nyligen lämnat en relation med ett ex som kört ren psykisk manipulation mot mig. Jag ska göra en ADHD-utredning och hon utnyttjade mina sårbarheter maximalt.
Så fort jag ifrågasatte hennes beteende använde hon mina rädslor som vapen mot mig. Jag fick aldrig träffa hennes familj, men hon drog ändå in dem så fort hon ville sätta dit mig för saker. Varje gång jag konfronterade henne drog hon till med sjuka grejer för att flytta fokus, som att anklaga min vän för försök till våldtäkt. Dessutom lyckades hon isolera mig från mina vänner.
Det läskiga är att inget hon gjort är olagligt. Det är "osynlig" misshandel, men det har brutit ner mig helt. På grund av min misstänkta ADHD glömmer min hjärna dessutom det dåliga snabbt, vilket gör att jag hela tiden tvivlar på mig själv.
Frågor:
Någon annan med ADHD som råkat ut för liknande personer?
Hur hanterar man maktlösheten när allt varit lagligt men ändå förstört ens liv?
Hur bygger man upp sig själv igen när man blivit av med sitt kontaktnät?
Det låter som att du blivit utsatt för psykisk nedbrytning (psykisk misshandel) och kontrollerande beteenden. Juridiskt tillåtet är inte samma sak som sunt, acceptabelt eller ofarligt. Jag är ledsen att du behövt vara med om skiten du beskriver.
Personer med ADHD kan vara extra sårbara för självtvivel, impulsiva försoningar, stark rädsla för avvisande och svårigheter att hålla hela händelseförloppet i minnet. MEN det är inte ADHD som orsakat misshandeln, och du ska inte lägga skulden på dig själv.
Konkreta råd!
Skriv ner en tidslinje med vad som faktiskt hände, gärna med meddelanden och konkreta exempel. Läs den om/när du börjar romantisera relationen eller tvivla på dig själv.
Håll så lite kontakt med henne som möjligt. Långa diskussioner ger ofta bara nya möjligheter att förvränga, anklaga och dra in dig igen.
Kontakta gamla vänner en i taget. Du kan skriva enkelt: ”Jag inser att jag drog mig undan under relationen och jag är ledsen för det. Jag förstår om det skulle ta tid, men jag vill verkligen återknyta kontakt med dig.”
Maktlösheten minskar ofta när man slutar försöka få förövaren att erkänna och i stället lägger energin på det man faktiskt kan påverka: avstånd, stöd, sömn, rutiner, utredningen och att bygga ett nytt nätverk.
Sök gärna samtalsstöd hos någon som kan psykiskt våld och destruktiva relationer. Du behöver inte ha ett blåmärke eller en polisanmälan för att vara berättigad till hjälp.
Det viktigaste är inte att bevisa exakt vad hon är för slags person. Det viktiga är att du tar dina egna erfarenheter på allvar och stegvis bygger upp tilliten till ditt eget omdöme igen.