Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Fortfarande helt sjuka summor både för arbetaren och bidragstagaren. Vi är fyra personer i min familj och vi konsumerar kanske för 30.000 kr i månaden i snitt över året. Det skulle vara lätt att minska det till 20.000-25.000 kr i månaden genom att hoppa över den årliga utlandssemestern, inte uppgradera elektronik eller köpa andra tekniska prylar, sänka inomhustemperaturen, byta till billigaste internetabonnemanget, inte äta nötkött och ställa av den ena bilen. Kvar blir det väl 10.000 kr i månaden för bostaden med omkostnader och 10.000 kr till för mat, hushållsartiklar och transporter. Kläder är så billigt nuförtiden när barnen inte längre växer att man kan bortse från det, men har man många små barn kan de ärva från varandra och kläder köper eller får man ändå begagnat från början precis som möbler, verktyg, mobiler och vitvaror.
Den som har räknat på levnadskostnader måste gå på någon slags listpris för vad saker kostar nytt i affären när det inte är rea.
Personen i artikeln har för övrigt bara 4 barn hemma och inte 5 då den äldste flyttat hemifrån, så det är en familj på 5 personer.
Jag skrev grovt räknat eftersom vi inte vet exakt hur det ligger till. Artikeln var värdelös.
Även fast det äldre barnet flyttat hemifrån pga hen studerar gymnasiet på annan ort så är Laila fortfarande försörjningsansvarig för hen så jag tog med det barnet i beräkningen då hen inte är självförsörjande.
En faktor är oxå att ju fattigare du är, desto dyrare blir allting & du kanske även har betalningsanmärkningar så du inte kan välja & vraka bland abonnemang, hyresrätter etc.
Om man är 2 arbetare i en familj så försvinner underhållstöd & bostadsbidrag på 10,8k (i mitt exempel) men du har 2 löner så då har arbetarfamiljen kvar drygt 43k efter hyran är betald. Och då har jag räknat med en lön till på 24k efter skatt.
Jag tycker inte det är sjuka summor. Kolla på exempelvis Norge & Danmark där lönerna är mkt högre. Även levnadskostnaderna iofs.
Jag tycker snarare lönerna behöver höjas & alla som kan ska få en chans att arbeta.
Laila handlar i lågprisbutiker, barnen har begagnade kläder osv så hon har nog försökt minska kostnaderna så gott det går.