2026-07-25, 18:31
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Du ser inte kontrasten, inga pengar till tandvård, kommer det in pengar ska det köpas godis. Men visst, vi har ju olika prioriteringar här i livet....

Lailas barn har säkert ätit godis och gör det säkert ibland.
Tanten var ju på bild med en jävla energidryck.

Det här är en snyftartikel som faller platt.
Nä, det här är en artikel som blottar människors rätta jag. Det visar också tydligt vilka av er som går i maktens ledband och skammar människor som inte drar in skatt till det här bygget som håller på att rasa pga. deras misskötsel. Men enligt de svagsinta så är det Laila som förstör landet.
Citera
2026-07-25, 18:33
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så hela familjen ska få samma tänder som mamma, man ska inte lära sig något nångång?
Blir säkert bättre när sossarna kommer till makten, då kan alla Lailas falla i glömska.
Ja, det blir billigare om de kan dela på samma löständer. De får äta i skift.

När sossarna kommer till makten tar de bort de lättnader Tidö gav pensionärerna för tandvård. För SD var ju med och beslutade om det, och så kan vi ju inte ha det!
Citera
2026-07-25, 18:37
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Problemet uppstår ju med det orättvisa
-sparar pengar till tandläkare, får då inte råd med godis men bra tänder
-sparar inga pengar utan använder dem på godis, och sedan går staten in och betalar även tänderna

Charlie Munger hade ett perfekt talesätt. Show me the incentive and I will show you the outcome. I detta fall: betala allas tänder och fler kommer att missköta sina tänder.
Missköter alla sin hälsa idag?
Citera
2026-07-25, 18:41
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Fortfarande helt sjuka summor både för arbetaren och bidragstagaren. Vi är fyra personer i min familj och vi konsumerar kanske för 30.000 kr i månaden i snitt över året. Det skulle vara lätt att minska det till 20.000-25.000 kr i månaden genom att hoppa över den årliga utlandssemestern, inte uppgradera elektronik eller köpa andra tekniska prylar, sänka inomhustemperaturen, byta till billigaste internetabonnemanget, inte äta nötkött och ställa av den ena bilen. Kvar blir det väl 10.000 kr i månaden för bostaden med omkostnader och 10.000 kr till för mat, hushållsartiklar och transporter. Kläder är så billigt nuförtiden när barnen inte längre växer att man kan bortse från det, men har man många små barn kan de ärva från varandra och kläder köper eller får man ändå begagnat från början precis som möbler, verktyg, mobiler och vitvaror.

Den som har räknat på levnadskostnader måste gå på någon slags listpris för vad saker kostar nytt i affären när det inte är rea.

Personen i artikeln har för övrigt bara 4 barn hemma och inte 5 då den äldste flyttat hemifrån, så det är en familj på 5 personer.
Jag skrev grovt räknat eftersom vi inte vet exakt hur det ligger till. Artikeln var värdelös.
Även fast det äldre barnet flyttat hemifrån pga hen studerar gymnasiet på annan ort så är Laila fortfarande försörjningsansvarig för hen så jag tog med det barnet i beräkningen då hen inte är självförsörjande.

En faktor är oxå att ju fattigare du är, desto dyrare blir allting & du kanske även har betalningsanmärkningar så du inte kan välja & vraka bland abonnemang, hyresrätter etc.

Om man är 2 arbetare i en familj så försvinner underhållstöd & bostadsbidrag på 10,8k (i mitt exempel) men du har 2 löner så då har arbetarfamiljen kvar drygt 43k efter hyran är betald. Och då har jag räknat med en lön till på 24k efter skatt.

Jag tycker inte det är sjuka summor. Kolla på exempelvis Norge & Danmark där lönerna är mkt högre. Även levnadskostnaderna iofs.
Jag tycker snarare lönerna behöver höjas & alla som kan ska få en chans att arbeta.

Laila handlar i lågprisbutiker, barnen har begagnade kläder osv så hon har nog försökt minska kostnaderna så gott det går.
Citera
2026-07-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Personen som artikeln behandlar är inte en hårt arbetande förälder, snarare en person som vill maximera så mycket bidrag som möjligt. Aktivitetsersättning, försörjningsstöd, barnbidrag, flerbarnstilägg och bostadsbidrag. Och nej man kan förutse framtiden - just därför är det rätt cyniskt att skaffa flera barn utan att veta hur man ska sörja för deras väl och ve.

Du skriver ju bara en massa strunt. Du har inte en aning om hennes situation mer än att hon befinner sig nere på botten där allt fler hamnar idag pga samhällets icke fungerade system. Inget av det du skriver är sant.
Citera
2026-07-25, 18:49
Medlem
Citat:
Nu har de ändrat lite i artikeln. Tidigare sade hon att för 1000 kr extra skulle hon köpa lördagsgodis till barnen, men nu ska hon köpa frukt och riskakor istället.
Dåligt av dem att dem att ändra hennes svar i efterhand. Även om riskakor inte är nyttigt heller.

Men nu vet vi i alla fall att Arbetet hänger här på FB.
Citera
2026-07-25, 18:53
Medlem
Baertlings avatar
Hur kan du säga att hon försökt minska kostnaderna så gott det går när hon inte ens orkar städa undan snuset, energidryckerna och sina tatueringar när media är på plats? Och, enligt den första artikeln, ville hon använda en oförväntad inkomstökning till att handla godis till barnen. Nu har artikeln blivit ändrad till att hon skulle satsa på 'finare' frukt än äpplen och päron till barnen. Yeah, right.

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag skrev grovt räknat eftersom vi inte vet exakt hur det ligger till. Artikeln var värdelös.
Även fast det äldre barnet flyttat hemifrån pga hen studerar gymnasiet på annan ort så är Laila fortfarande försörjningsansvarig för hen så jag tog med det barnet i beräkningen då hen inte är självförsörjande.

En faktor är oxå att ju fattigare du är, desto dyrare blir allting & du kanske även har betalningsanmärkningar så du inte kan välja & vraka bland abonnemang, hyresrätter etc.

Om man är 2 arbetare i en familj så försvinner underhållstöd & bostadsbidrag på 10,8k (i mitt exempel) men du har 2 löner så då har arbetarfamiljen kvar drygt 43k efter hyran är betald. Och då har jag räknat med en lön till på 24k efter skatt.

Jag tycker inte det är sjuka summor. Kolla på exempelvis Norge & Danmark där lönerna är mkt högre. Även levnadskostnaderna iofs.
Jag tycker snarare lönerna behöver höjas & alla som kan ska få en chans att arbeta.

Laila handlar i lågprisbutiker, barnen har begagnade kläder osv så hon har nog försökt minska kostnaderna så gott det går.
Citera
2026-07-25, 18:55
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ja, det blir billigare om de kan dela på samma löständer. De får äta i skift.

När sossarna kommer till makten tar de bort de lättnader Tidö gav pensionärerna för tandvård. För SD var ju med och beslutade om det, och så kan vi ju inte ha det!
Hahah! Ge inte Uffe fler idéer nu.

Men om Laila sparar 100:- / mån så kanske hon har råd med en ny tand vart 15:e år tills hon är pensionär & får resterande mkt billigare.
Citera
2026-07-25, 19:00
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Hur kan du säga att hon försökt minska kostnaderna så gott det går när hon inte ens orkar städa undan snuset, energidryckerna och sina tatueringar när media är på plats? Och, enligt den första artikeln, ville hon använda en oförväntad inkomstökning till att handla godis till barnen. Nu har artikeln blivit ändrad till att hon skulle satsa på 'finare' frukt än äpplen och päron till barnen. Yeah, right.
Jag har ingen aning om vems snus det var: hennes, väninnans el. journalistens? Ngn annans?
Journalisten kanske bjöd henne på en energidryck för hen tyckte synd om henne?
Laila kanske tatuerade sig när hon jobbade & tjänade pengar & inte hade en aning om vad som väntade runt hörnet? Eller rent av när hon var ung & inte hade barn?

Jag vet inte. Vet du?
Citera
2026-07-25, 19:02
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Hahah! Ge inte Uffe fler idéer nu.

Men om Laila sparar 100:- / mån så kanske hon har råd med en ny tand vart 15:e år tills hon är pensionär & får resterande mkt billigare.

Annars kan man stoppa två sockerbitar i käften. Det blir både sött och gott och roligt för barnen.
Citera
2026-07-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Berätta Baretta, hur många år då?
Du har ju läst artikeln själv, uppenbart har hon inte arbetat på länge, om det är 5 eller 10 år kan vi inte veta. Dock är tendensen tydlig, sitta hemma och överäta för andras pengar.
Citera
2026-07-25, 19:09
Medlem
Eittols avatar
Citat:
Nu har de ändrat lite i artikeln. Tidigare sade hon att för 1000 kr extra skulle hon köpa lördagsgodis till barnen, men nu ska hon köpa frukt och riskakor istället.

Så sjukt att de ändrat. Helt plötsligt är det inte godis till barnen hon vill ha råd med i citatet utan "finare" frukt än äpplen och päron.

När dom tänkt ett varv till ändrar dom nog igen. För det verkar onekligen väldigt bortskämt att inte tycka att äpplen och päron duger.

Dom har dock missat att från själva artikeln editera bort att hon vill kunna mata barnen med glass...

Och att redigera bort snusdosor och energidrycksburkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in