2026-07-25, 11:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag skulle inte läsa conspiracy om jag fick betalt för det. Annars tack!
Din "Korvkiosksvinkel" har ändå vissa meriter.

En man som liknar den påhittade GM-SE passerat Nestors korvkiosk på Sveavägen strax bakom LOP innan mordet.

Det är lite misstänkt faktiskt eftersom den verkliga SE borde varit fullt upptagen med att stämpla ut just då.
Citera
2026-07-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Din "Korvkiosksvinkel" har ändå vissa meriter.

En man som liknar den påhittade GM-SE passerat Nestors korvkiosk på Sveavägen strax bakom LOP innan mordet.

Det är lite misstänkt faktiskt eftersom den verkliga SE borde varit fullt upptagen med att stämpla ut just då.

Nej, SE var ute på gatan 23:20, det har vi vittnesmål som bekräftar. Så han kan ha varit både här och där.
Citera
2026-07-25, 11:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, SE var ute på gatan 23:20, det har vi vittnesmål som bekräftar. Så han kan ha varit både här och där.
Var inte GM-SE nere och sprang i källaren på Skandia också? Det har jag läst i Filter.

Ja, GM-SE blir verkligen vad man gör honom till.

Edit: Vittnesmålen bekräftar att SE stod och pratade med väktarna i Skandias reception kl 23.20.
Citera
2026-07-25, 11:28
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ligger det inte en svaghet i ditt resonemang att tiden för ambulansens ankomsttid är "uppskattad"?

Hur ställer du dig till Gösta Ss uppskattade tid att polisen ankom 23.28?

Är alla uppskattade tider huggna i sten enligt dig?

Edit:
Som tur är har Palmemordsexperten Ole Dammegard redan löst varför det förekommer olika uppskattade tider runt mordet. Det beror på att CIA. KGB, Mossad och BOSS tillsammans ändrade tiden på klockan som styrde fröken ur på mordnatten. Klockan befann sig fysiskt i Televerkets lokaler strax sydost om Kungstornen, så mördaren kan ha sprungit dit personligen och justerat tillbaka den efter mordet genom att smita in genom det olarmade cykelgaraget. (Fritt efter OD.)

Edit2: AH vänder på det och uppger på mordnatten:
Ambulans kom till platsen och ungefär samtidigt kom polispersonal.
Gedda förhördes betydligt senare om sina insatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Den första ambulansen (A912) antecknade inte sin ankomsttid. Därför får man försöka uppskatta den utifrån andra faktorer. Främst när Geddas piket kom till platsen och när han började springa.

Man brukar alltså försöka fastställa ambulansens ankomsttid efter Geddas observation och inte tvärtom.

Alltså finns det ingen motsättning där. Vad jag kan se.

Vid genomläsning av ambulansförarnas förhör framgår att de i stort sett var hack i häl på piketbussen. De observerade den under utryckning och kom körandes sakta fram till mordplatsen då Ljungqvist vinkade in dem.

Således äger det riktighet att tiden 23:25:00 är felaktig, ambulansen förefaller ha anlänt tidigare. Hages uppgift och att poliserna väntade en stund innan språngmarchen stärker detta.

Jag står korrigerad.
Citera
2026-07-25, 11:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Vid genomläsning av ambulansförarnas förhör framgår att de i stort sett var hack i häl på piketbussen. De observerade den under utryckning och kom körandes sakta fram till mordplatsen då Ljungqvist vinkade in dem.

Således äger det riktighet att tiden 23:25:00 är felaktig, ambulansen förefaller ha anlänt tidigare. Hages uppgift och att poliserna väntade en stund innan språngmarchen stärker detta.

Jag står korrigerad.
Kudos till dig.

I den här tråden har vi grävt ned oss i skyttegravarna och skulle så klart aldrig medge att vi kan ändra oss om fakta talar mot det vi bestämt oss för.

För de som tror på SE som GM är det extra tydligt.
Citera
2026-07-25, 11:34
Medlem
Citat:
Var inte GM-SE nere och sprang i källaren på Skandia också? Det har jag läst i Filter.

Ja, GM-SE blir verkligen vad man gör honom till.

Okej, nej jag har inte läst Filter så det vet jag inget om. Men vet att du är fan av dom.

Men du har kanske sett Netflix-serien, Den osannolika mördaren? Det är vel den du bygger dina antaganden på? Din kritik av fallet Skandiamannen?
Citera
2026-07-25, 11:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Okej, nej jag har inte läst Filter så det vet jag inget om. Men vet att du är fan av dom.

Men du har kanske sett Netflix-serien, Den osannolika mördaren? Det är vel den du bygger dina antaganden på? Din kritik av fallet Skandiamannen?
Jag tror inte att mördaren var så hårt sminkad som i Netflix dokumentär.

De har också placerat Robert Gustafsson på fel plats i dokumentären. RG var på Grand på mordnatten inte utanför Skandia.

SE framställdes också som en veritabel mördare i serien och det undrar jag om det verkligen stämmer.

Det är väldigt bra musik i serien åtminstone.

Edit: Du behöver inte kasta bort tid på att läsa Filters artiklar. De tror att man kan gå in i en väskaffär och peka ut väskor som olika personer burit liknande exemplar av och kallar detta för ett utpekande av dessa personer. De förstår inte att det finns olika inbördes liknande väskor och att en väska och en person är två olika saker.

Tankeexperiment: Du håller din frus handväska när hon gör "plankan" på Sergels torg. De som tittar på och har liknande väskor blir inte din fru. Du blir inte heller din fru när du håller i hennes väska även om Filter driver den tesen hårt. De menar att någon som haft en väska liknande en observation av en väska mördaren hade måste vara mördaren. Filter klarar inte av att skilja på väska och person helt enkelt.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-25 kl. 12:09.
Citera
2026-07-25, 13:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är nog som du säger att polisen inte läste några andra tidningar än Polistidningen på 80-talet.

Privatspanare läste väl bara Palmenytt och läckta förhörsprotokoll från polisen. TS tyder på att OM på Proletären hade läst PHs PM. Vem läckte sånt till kommunisttidningar undrar man ju?

Det är inte ett helt nytt grepp att lösa mordet genom att läsa tidningar. Ålandsmaggan lyckades ju lösa hela mordet bara genom att läsa Expressen och utöva lite livlig fantasi på det.

Kanske kan Palmemordskonferensen nästa år ha ett kvällstidningstema där kunniga journalister kan utbilda de okunniga privatspanarna.

Har du någon idé om vad GM-SE kan ha gjort i den olivgröna flyktbilen?

Tror inte att den olivgröna bilen är relevant. Den stämmer inte tidsmässigt.

Mannen stämmer inte heller ...

Men om GM-SE såg att det var hausse kring den i media, ville han säkert pressa på detta.

I och med att journalisterna gjorde egna undersökningar och utfrågningar, kan det förstås finnas detaljer där som fallit i glömska. Som vittnet som såg den olivgröna bilen?

Eller att LJ tydligen var extremt lik fantombilden.

Finns det något bortglömt om SE tro?

Nudge, nudge!
Citera
2026-07-25, 14:40
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Hennes första tanke var att mannen hade stulit pengar eller kanske till och med den aktuella väskan.

Yvonne Nieminen hade samma efterhandskonstruktion den 4 mars 1986 (fyra dagar efter mordet) som hon senare berättade i radioprogrammet Kanalen den 9 september 1988. I radiointervjun var efterhandskonstruktionen i full blom. Lars Jeppsson frågade inte om de hade "sett någon springa förbi". Lars ropade "stoppa honom, ta fast honom".

Det var Yvonnes sätt att förklara mediabilden av hennes feltolkade vittnesuppgifter den 2 mars 1986. Hon och Ahmed kunde inte ha mött mannen med handledsväskan på Tunnelgatan väster om manskapsbodarna. Efter mötet med Lars Jeppsson vid trappkrönet och poliserna vid Luntmakargatan. De måste ha mött mannen med handledsväskan på David Bagares gata. Före mötet med Lars. Det måste ha varit så. Mannen stal ju handledsväskan från Lars!

Lars Borgnäs nickade och höll med och intervjuade inte Ahmed. Varför förstöra en bra historia? Yvonne påstod att poliserna i piket 3230 inte frågade Yvonne och Ahmed om de hade mött någon. Äntligen kommer vi någon vart! Efter misslyckandet med radiobil 1520 behövdes ett nytt polisfordon att misstänka.

Kari Poutiainen fyllde på i boken 1995 och påstod att poliserna i piket 3230 inte kunde ha frågat Yvonne och Ahmed om de hade mött någon när poliserna mötte paret vid Luntmakargatan. Då hade ju poliserna fått veta att gärningsmannen fortsatte längs David Bagares gata och då hade poliserna inte delat upp sig vid trappkrönet. Kari Poutiainen fattade inte att det var tvärtom. Poliserna fick veta att Yvonne och Ahmed bara mötte Lars Jeppsson vid krönet (som framgår i E15-2-A och A14205-1-A). Ingen före Lars. Därför delade poliserna upp sig vid krönet.

Borgnäs hittade snart Claes Djurfeldts Coca-Cola i intervjun på tvåårsdagen och noterade att Djurfeldt parkerade folkvagnen där Lars Jeppsson såg "inbillningen". Minsann om inte Djurfeldt bodde mittemot Strateg Protector också. Det fick duga till några reportage.
Senast redigerad av Lebel 2026-07-25 kl. 14:44.
Citera
2026-07-25, 15:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Yvonne Nieminen hade samma efterhandskonstruktion den 4 mars 1986 (fyra dagar efter mordet) som hon senare berättade i radioprogrammet Kanalen den 9 september 1988. I radiointervjun var efterhandskonstruktionen i full blom. Lars Jeppsson frågade inte om de hade "sett någon springa förbi". Lars ropade "stoppa honom, ta fast honom".

Det var Yvonnes sätt att förklara mediabilden av hennes feltolkade vittnesuppgifter den 2 mars 1986. Hon och Ahmed kunde inte ha mött mannen med handledsväskan på Tunnelgatan väster om manskapsbodarna. Efter mötet med Lars Jeppsson vid trappkrönet och poliserna vid Luntmakargatan. De måste ha mött mannen med handledsväskan på David Bagares gata. Före mötet med Lars. Det måste ha varit så. Mannen stal ju handledsväskan från Lars!

Lars Borgnäs nickade och höll med och intervjuade inte Ahmed. Varför förstöra en bra historia? Yvonne påstod att poliserna i piket 3230 inte frågade Yvonne och Ahmed om de hade mött någon. Äntligen kommer vi någon vart! Efter misslyckandet med radiobil 1520 behövdes ett nytt polisfordon att misstänka.

Kari Poutiainen fyllde på i boken 1995 och påstod att poliserna i piket 3230 inte kunde ha frågat Yvonne och Ahmed om de hade mött någon när poliserna mötte paret vid Luntmakargatan. Då hade ju poliserna fått veta att gärningsmannen fortsatte längs David Bagares gata och då hade poliserna inte delat upp sig vid trappkrönet. Kari Poutiainen fattade inte att det var tvärtom. Poliserna fick veta att Yvonne och Ahmed bara mötte Lars Jeppsson vid krönet (som framgår i E15-2-A och A14205-1-A). Ingen före Lars. Därför delade poliserna upp sig vid krönet.

Borgnäs hittade snart Claes Djurfeldts Coca-Cola i intervjun på tvåårsdagen och noterade att Djurfeldt parkerade folkvagnen där Lars Jeppsson såg "inbillningen". Minsann om inte Djurfeldt bodde mittemot Strateg Protector också. Det fick duga till några reportage.
Mycket av rapporteringen runt MOP har haft att göra med att sälja lösnummer och böcker. Samma kommers då som nu.

Hitta (på) något sensationellt "nytt" och hoppas att det säljer.

Jag gillar att bröderna P ändå varit behjälpliga med att reda ut mycket som hände runt själva mordet på mordnatten, men har när jag läste om boken för några år sedan tyckt att sista delen av boken var mer spekulativ än faktaunderbyggd.

Jag ser samma mönster i de böcker som pekar ut SE som mördaren, men där är det spekulationer från första sidan till den sista.

Det är en minst sagt märklig slump att en piket från fel polisdistrikt är uppe och snurrar i flyktområdet minuterna före mordet.

Polisen i piketbilarna hade också mycket draghjälp när det gällde att sänka allmänhetens förtroendet för dem, inte minst av HHs "Baseballiga".

Det finns som du säger större konstigheter runt MOP än att Filter förväxlat SEs väska med vad de nu var mördaren hade i händerna på DBG.

Det är som du säger märkligt att YN inte berättade om mannen hon sett på DBG för polisen, men hon har också berättat att vodkaflaskan kommit fram redan innan paret åkte till stan.

Edit: Förtydligande. Jag menar att YN inte lyckades förmedla till polisen hon mötte nedanför trappen att mannen de jagade sprungit nedför DBG. Jag tror detta kan bero på att hon var lite på kanelen och att polisen avfärdade henne som en kvinna med "Ferrariröda horstövlar som kom nedraglande från steetan" (Malmskillnadsgatan enligt gängse namngivning).
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-25 kl. 15:43. Anledning: Blev ombedd att ändra till rätt vittne. Tack!
Citera
2026-07-25, 15:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tror inte att den olivgröna bilen är relevant. Den stämmer inte tidsmässigt.

Mannen stämmer inte heller ...

Men om GM-SE såg att det var hausse kring den i media, ville han säkert pressa på detta.

I och med att journalisterna gjorde egna undersökningar och utfrågningar, kan det förstås finnas detaljer där som fallit i glömska. Som vittnet som såg den olivgröna bilen?

Eller att LJ tydligen var extremt lik fantombilden.

Finns det något bortglömt om SE tro?

Nudge, nudge!
Inte riktigt bortglömt, men något kanske ingen tänkt på:

Jag har spekulerat lite om att SE sneddade över trottoaren fram till brevlådan när han postade tävlingssvaret till SvDs 'anrogynitetstävling' några är före mordet. - "Jag hade bråttom och halvsprang för att posta brevet och tittade nervöst på min klocka för att se att brevlådan inte var tömd." Kan SE ha övat på att snedda på trottoarer redan före mordet?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-25 kl. 15:10.
Citera
2026-07-25, 15:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Ett av de tidigaste medgivandena kom 1994.

Börja titta här och två minuter framåt. Sevärt.

Utredarna gjorde en bandutskrift 1992 (EAE522-G) av förhöret med Susanne Törneman den 4 mars 1986 (EAE522-A). Bandutskriften visar att Susanne själv trodde att mannen kom från Birger Jarlsgatan, inte från David Bagares gata.

Ett vanligt missförstånd (som journalister inte klargjorde) var att Susanne mötte mannen i Smala gränd. Det gjorde hon inte. Susanne mötte mannen i hörnet av Smala gränd och David Bagares gata. Det är stor skillnad. Där fanns bakdörren (och finns än idag) som Susanne använde när hon gick ut i Smala gränd.

I bandutskriften uppger Susanne att mötet var mellan 23.35 och 23.45, men får ledande frågor om mötet kan ha varit 23.30 eller före 23.30. Hon vidhåller dock att mötet var efter 23.30. I nästa förhör den 4 juni 1986 (EAE522-C) förklarar Susanne varför mötet inte kan ha varit tidigare än 23.35. Nästan en kvart efter mordet.

Ett annat vanligt missförstånd (som journalister inte klargjorde) var mannens färdriktning. Mannen var på väg till Snickarbacken. Inte från Snickarbacken. Mannen kan alltså inte vara samma man som Ann-Cathrine Robrandt (EAD1094) och Gerard Samson (EAD1094-1) såg på Regeringsgatan. Inte ens om Susanne hade sett mannen före 23.30 och inte efter 23.35.

Jan Stocklassa byggde ett helt scenario på ett inbillat födelsemärke på fantombilden (i boken "Stieg Larssons arkiv" från 2018). Susanne Törnemans uppgifter saknar intresse.
Här avfärdar väl du och Anders Helin ändå tecknerskans vittnesmål på lite konstiga grunder. Tidsangivelsen hon ger är som hon själv säger väldigt osäker, och bygger på att en väninna skall ha berättat hur mycket klockan är efter att tecknerskan har gått omkring och knackat på fönster och dörrar och letat efter någon. Så det går inte att göra som du och Helin gör och avfärda hennes berättelse utifrån att den här iakttagelsen skall ha gjorts "för sent". Ni kan inte heller avfärda det utifrån var och hur den springande mannen skall ha rört sig. Helin verkar tycka att det är för långt från mordplatsen för att vara intressant, och själv gör du dessutom lite märkliga tolkningar av förhören (bl.a. av det här om från vilket håll mannen skall ha kommit).

Jag kan ha full förståelse för att polisen lade stor vikt vid hennes berättelse och teckning, det här blir ju en uppgift som binder ihop två andra vittnesmål: 1. Den springande mannen som Yvonne såg på David Bagares gata, och 2. Mannen som skall ha hoppat in i en flyktbil på Snickarbacken. Mannen i tecknerskans berättelse skall alltså efter mordet ha kommit springande från just David Bagares gata och in på Smala gränd, och i andra änden av Smala gränd skall han enligt tecknerska sedan ha försvunnit ur hennes synfält när han viker av åt höger mot Birger Jarlsgatan. Han hamnar då alltså rakt på flyktbilen som skall ha stått exakt där och väntat.
Senast redigerad av Draifos 2026-07-25 kl. 15:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in