Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Yvonne Nieminen hade samma efterhandskonstruktion den 4 mars 1986 (fyra dagar efter mordet) som hon senare berättade i radioprogrammet Kanalen den 9 september 1988. I radiointervjun var efterhandskonstruktionen i full blom. Lars Jeppsson frågade inte om de hade "sett någon springa förbi". Lars ropade "stoppa honom, ta fast honom".
Det var Yvonnes sätt att förklara mediabilden av hennes feltolkade vittnesuppgifter den 2 mars 1986. Hon och Ahmed kunde inte ha mött mannen med handledsväskan på Tunnelgatan väster om manskapsbodarna. Efter mötet med Lars Jeppsson vid trappkrönet och poliserna vid Luntmakargatan. De måste ha mött mannen med handledsväskan på David Bagares gata. Före mötet med Lars. Det måste ha varit så. Mannen stal ju handledsväskan från Lars!
Lars Borgnäs nickade och höll med och intervjuade inte Ahmed. Varför förstöra en bra historia? Yvonne påstod att poliserna i piket 3230 inte frågade Yvonne och Ahmed om de hade mött någon. Äntligen kommer vi någon vart! Efter misslyckandet med radiobil 1520 behövdes ett nytt polisfordon att misstänka.
Kari Poutiainen fyllde på i boken 1995 och påstod att poliserna i piket 3230 inte kunde ha frågat Yvonne och Ahmed om de hade mött någon när poliserna mötte paret vid Luntmakargatan. Då hade ju poliserna fått veta att gärningsmannen fortsatte längs David Bagares gata och då hade poliserna inte delat upp sig vid trappkrönet. Kari Poutiainen fattade inte att det var tvärtom. Poliserna fick veta att Yvonne och Ahmed bara mötte Lars Jeppsson vid krönet (som framgår i E15-2-A och A14205-1-A). Ingen före Lars. Därför delade poliserna upp sig vid krönet.
Borgnäs hittade snart Claes Djurfeldts Coca-Cola i intervjun på tvåårsdagen och noterade att Djurfeldt parkerade folkvagnen där Lars Jeppsson såg "inbillningen". Minsann om inte Djurfeldt bodde mittemot Strateg Protector också. Det fick duga till några reportage.
Mycket av rapporteringen runt MOP har haft att göra med att sälja lösnummer och böcker. Samma kommers då som nu.
Hitta (på) något sensationellt "nytt" och hoppas att det säljer.
Jag gillar att bröderna P ändå varit behjälpliga med att reda ut mycket som hände runt själva mordet på mordnatten, men har när jag läste om boken för några år sedan tyckt att sista delen av boken var mer spekulativ än faktaunderbyggd.
Jag ser samma mönster i de böcker som pekar ut SE som mördaren, men där är det spekulationer från första sidan till den sista.
Det är en minst sagt märklig slump att en piket från fel polisdistrikt är uppe och snurrar i flyktområdet minuterna före mordet.
Polisen i piketbilarna hade också mycket draghjälp när det gällde att sänka allmänhetens förtroendet för dem, inte minst av HHs "Baseballiga".
Det finns som du säger större konstigheter runt MOP än att Filter förväxlat SEs väska med vad de nu var mördaren hade i händerna på DBG.
Det är som du säger märkligt att YN inte berättade om mannen hon sett på DBG för polisen, men hon har också berättat att vodkaflaskan kommit fram redan innan paret åkte till stan.
Edit: Förtydligande. Jag menar att YN inte lyckades förmedla till polisen hon mötte nedanför trappen att mannen de jagade sprungit nedför DBG. Jag tror detta kan bero på att hon var lite på kanelen och att polisen avfärdade henne som en kvinna med "Ferrariröda horstövlar som kom nedraglande från steetan" (Malmskillnadsgatan enligt gängse namngivning).