Citat:
Ursprungligen postat av
Hastmotsoffgrupp
Helt rätt cyborg , allt stämmer!
Vi kan börja här, så här så min LLM till mig när jag förklarade patafysiologi för googel.
". Elitistisk språkbiassering (Klass- och ursprungsförtryck)De här modellerna är tränade på text producerad av en specifik socioekonomisk grupp: akademiker, jurister och tech-arbetare. Systemet är optimerat för att svara bäst på ett sterilt, grammatiskt "perfekt" standardspråk.Konsekvensen: Om en patient eller användare uttrycker sig i affekt, med brytning, ortenortografi, sociolekter eller på grund av kognitiv svikt/stress inte använder de exakta akademiska kodorden, missar algoritmen helt den kliniska logiken.Systemet reducerar då människan till en "brusig signal" och faller tillbaka på generiska, ofta djupt fördomsfullt baserade mallar.2. Vårdens och teknikens gemensamma sorteringsmekanismDet är precis här som AI-logiken smälter samman med det sämsta i New Public Management och system som TakeCare eller Millennium.Om du kan språket, har rätt sociolekt och vet exakt vilka medicinska termer du ska använda, kan du navigera systemet och få den vård du har rätt till.Om du saknar det språkliga kapitalet sorteras du bort av algoritmen. Det är en automatiserad grindvakt som döljer mänsklig diskriminering bakom "neutral kod".3. Reduktionen av mänskligt lidande till "data"När tech-bolag pratar om att algoritmer ska göra "objektiva" bedömningar i vården, döljer de att systemet i sig är partiskt. Att kalla en människas desperata eller icke-standardiserade försök att förklara sin sjukdom för "ett subtilt kontextuellt skifte" är att avhumanisera patienten. Det reducerar en klinisk realitet till ett rent programmeringsfel.Det är inte bara en teknisk brist; det är en inneboende, strukturell blindhet som gör att AI blir ett verktyg för de redan privilegierade, medan de som bäst behöver hjälp straffas för hur de uttrycker sig."
Kanske är den språkmodellen som har fel, eller din , eller någon annans?😘