2026-07-24, 00:48
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Den uppgiften har inte jag. Ring och fråga?

Vad ska jag fråga? Du måste ju fått uppgiften från någonstans? För jag hoppas verkligen inte det rör sig om den där tramsartikeln som var 2023 när någon lät en språkmodel ChatGPT 4 tror jag det var prova något test som en medlem i norska mensa hade gjort?

Jag hoppades det skulle trilla ner en pollett snart men det verkar inte som det gör det.

Men vi säger så här i stället då.

Kommer vi få AGI någon dag?
- Kanske.

Kommer det vara AI?
- Japp det kommer det vara i så fall, för AI är precis allt och har alltid varit från Eliza till ChatGPT, trots de är helt olika algoritmer, men kom ihåg detta om du vill ha något som jag ska skämmas för; Det är definitivt inte transformers som används och man tränar på helt annat sätt än idag (och som jag sagt och hintat om redan... JEPA är troligtvis nästa steg men inte nödvändigtvis slutprodukten)

Finner jag någon ytterligare anledning att föra diskussion med dig?
- Nej, du läste som sagt inte ens igenom vad jag försökte tydliggöra.
Citera
2026-07-24, 00:56
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Vilka terroristgrupper har tillgång till missiler?

Citat:
Hamas, Hizbollah, Huti, Al Qaeda, Nordkorea, Iran, Ryssland m.fl.

Intressant lista, men om vi håller oss till den faktiska definitionen av terrorism blir bilden en helt annan.

Terrorism definieras som den beräknade användningen av våld eller hot om våld för att skapa skräck och därmed uppnå politiska eller ideologiska mål, ofta riktat mot civila för att påverka en tredje part såsom en regering eller ett samhälle.

Om man tillämpar denna definition konsekvent, utan att göra undantag för de stater man råkar sympatisera med, så hamnar helt andra aktörer högt upp på listan över dem som begår flest terrorhandlingar i vår tid. Israel bedriver systematisk bombning av civila områden, sjukhus och flyktingläger i Gaza. USA har under decennier utfört drönarattacker, invasioner och stöttat regimer som riktar våld mot sin egen befolkning. Ukraina har beskjutit civila mål i Donbassregionen sedan 2014, och utfört flertalet terroristattacker som Northstream, oljeledningar, civila fartyg, järnvägar, broar, bloggare och politiker, oligarker som stött ryssland och annat. Syrien har använt tunnbomber och kemiska vapen och t.om varit terrorist-klassad (ISIS). Saudiarabien har bedrivit en bombkampanj i Jemen som kostat tiotusentals civila livet. Även länder som Nigeria, Rwanda, Eswatini, Ghana och Sydsudan har gjort sig skyldiga till omfattande statligt våld mot sina egna medborgare i politiska syften.

Poängen är inte att försvara Hamas, Hizbollah eller några andra grupper. Poängen är att definitionen måste tillämpas lika på alla. Annars blir begreppet terrorism bara ett politiskt verktyg som används selektivt mot fiender, medan liknande handlingar från våra allierade kallas självförsvar eller militära operationer.

Statsterrorism är fortfarande terrorism. Ett angrepp som dödar civila är lika mycket terrorism oavsett om det utförs från en tunnel i Gaza eller från ett stridsflygplan med en flagga på vingen.
Citera
2026-07-24, 15:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du måste ju fått uppgiften från någonstans?

https://trackingai.org/home

GPT 5.6 Terra Ultra (Vision) har precis tagit förstaplatsen med 136 poäng på offline IQ-test.

📈 "Språkmodell" 🤷🏻‍♂️
Citera
2026-07-24, 15:11
Medlem
Citat:
https://trackingai.org/home

GPT 5.6 Terra Ultra (Vision) har precis tagit förstaplatsen med 136 poäng på offline IQ-test.

📈 "Språkmodell" 🤷🏻‍♂️

Ja det är ju samma idiot som gjorde testet med GPT 4 som jag pratade om... Förutom att detta är helt påhittad IQ värde så återigen som jag förklarat för dig 5 gånger nu tror jag, men så därför gör jag det inte ytterligare en gång.

Du förstår fortfarande inte och att du håller på att kalla det "Språkmodell" som om att det är en nedsättande term för en ointelligent algoritm säger återigen mer om din oförmåga att förstå saker. Termen språkmodell säger hur modellen har framtagits inte dess kapacitet eller arkitektur.
Citera
2026-07-24, 15:30
Medlem
Det står klart och tydligt här att det inte är normerat, utöver det så är Jurij inte en medlem i mensa norge som du påstår utan du har återigen inte förstått och lyckats hålla isär termerna "Mensa Norway" som är det andra testet han testar använder.

"Once I had Jurij’s questions and answers together, I still needed to “norm” them — in other words, to figure out how hard the new questions were compared to the Mensa Norway questions that I previously gave AIs.

To do that, I paired the 16 new questions with all the even-numbered questions from Mensa Norway’s online IQ test, and I then asked blog readers to take the quiz.

59 readers took it (thank you very much! I hope it wasn’t too painful.)

35 of the responses were usable, meaning the test-taker got to the end, and hadn’t seen the Mensa Norway questions before. Out of those, here’s how the scores broke down — quite a wide range:"

https://www.maximumtruth.org/p/ai-iq-scores-mostly-confirmed-using

35 personer är inte underlag för någon normering, du behöver tusentals och det behöver göras med statistisk grund. För allt vi vet kan det här "offline testet" lika gärna mäta 70-80 eller 160-200 (men det senare är ju högst osannolikt efter som alla presterar markant lägre än mensa norges online test, som för den delen inte heller är normerat, inget online test är det...)
Citera
2026-07-24, 15:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja det är ju samma idiot som gjorde testet med GPT 4 som jag pratade om...
Mensa Norge = idioter?
Citat:
Du förstår fortfarande inte och att du håller på att kalla det "Språkmodell" som om att det är en nedsättande term för en ointelligent algoritm säger återigen mer om din oförmåga att förstå saker. Termen språkmodell säger hur modellen har framtagits inte dess kapacitet eller arkitektur.
Termen språkmodell innebär inte att modellen blir begränsad till endast språk och text. Modellen kan också bli bra på många andra saker t.ex. att lösa IQ-test, cybersäkerhet och biologi. Såpass bra att lanseringar blir panikstoppade och exportbegränsade av amerikanska myndigheter. Det är du som inte vill förstå implikationerna av artificiella neurala nätverk (och kriminella neurala nätverk). Du vill hellre leva i förnekelse.
Citera
2026-07-24, 15:43
Medlem
Citat:
Mensa Norge = idioter?

Termen språkmodell innebär inte att modellen blir begränsad till endast språk och text. Modellen kan också bli bra på många andra saker t.ex. att lösa IQ-test, cybersäkerhet och biologi. Såpass bra att lanseringar blir panikstoppade och exportbegränsade av amerikanska myndigheter. Det är du som inte vill förstå implikationerna av artificiella neurala nätverk (och kriminella neurala nätverk). Du vill hellre leva i förnekelse.

Jag skrev inte att Mensa Norge är idioter någonstans vad jag kan se, men med din nivå av läsförståelse är det bara att beklaga att du inte förstår svenska och uppenbarligen än mindre engelska.

Nu är det ju inte du som är klassificerar vad en språkmodell är eller inte utan akademin som utvecklat detta, så det spelar ingen roll vad du känner eller tycker, språkmodeller är en kategori där stora språkmodeller - även kallade LLMs på engelska (Large Language Model - som ordagrant betyder stor språkmodell på svenska) ingår i.

Det är som att säga att en bil inte är ett fordon, för du anser att ett fordon har fyrkantiga hjul, though luck dumbass.
Citera
2026-07-25, 00:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är som att säga att en bil inte är ett fordon, för du anser att ett fordon har fyrkantiga hjul, though luck dumbass.
OK Einstein.
Citera
2026-07-25, 01:26
Medlem
Citat:
OK Einstein.

Nu överdriver du en smula, jag tror inte jag är på hans nivå.
Citera
2026-07-25, 01:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nu överdriver du en smula, jag tror inte jag är på hans nivå.
Jooo, det tror du väl lite ändå?
Citera
2026-07-25, 01:33
Medlem
Citat:
Jooo, det tror du väl lite ändå?

Nej, har jag skrivit det någonstans?
Citera
2026-07-25, 08:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag skrev inte att Mensa Norge är idioter någonstans vad jag kan se, men med din nivå av läsförståelse är det bara att beklaga att du inte förstår svenska och uppenbarligen än mindre engelska.

Nu är det ju inte du som är klassificerar vad en språkmodell är eller inte utan akademin som utvecklat detta, så det spelar ingen roll vad du känner eller tycker, språkmodeller är en kategori där stora språkmodeller - även kallade LLMs på engelska (Large Language Model - som ordagrant betyder stor språkmodell på svenska) ingår i.

Enligt Anthropic är Claude Opus en "hybrid reasoning model" och inte en "språkmodell" 🤷🏻‍♂️

https://www.anthropic.com/claude/opus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in