2026-07-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Det finns 1 miljard människor mellan oss och Pakistan- finns det ingen apotekare att finna där?
Men nej det vore ointressant för det bara måste få finnas bruna muslimer i varje hörn av Sverige.
Inget hindrar apotekare från EU att söka.
Citera
2026-07-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Man får inget stöd för att anställa någon som är här pga arbetstillstånd.
Personen har invandrat, du kan inte bara dyka på ett jobb som en thailändsk bärplockare, man ansöker om att personnummer osv, tar du exemplet thailänsk, dessa är även kraftigt begränsade till ca 950st, dvs dessa är här en kort stund, vi har stor brist på bärplockare, men arbeta får inte alla göra.

Ta sedan detta exempel med ukrainskan på woolpower. genom detta förstår du att denna pakistanier inte bara dök upp i Kiruna via en jobbannons han sett i pakistan, "apotek i Kiruna söker apotekare".
Man kan även se att detta är en hjälp för muslimer som behöver apotek, anställa en muslim som kan bägge språken underlätta så färre behöver lära sig svenska.

Flyttförbud: Flyktingar som bodde på Migrationsverkets boenden i andra delar av Sverige fick inte byta boende till Östersund. Systemet tillät inte att man flyttade baserat på var jobben fanns.
Bostadsbrist: Eftersom staten inte hjälpte till med boende vid jobbmatchning tvingades personerna hitta egna bostäder på den privata marknaden, vilket var extremt svårt.
https://www.sverigesradio.se/artikel/byrakrati-hindrar-flyktingar-fran-att-snabbt-fa-jobb
Citera
2026-07-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Och anledningen är främst online apotek som tex Apotea. Det lider ingen nöd på apotekspersonal.

Jag tror mer på farmaceutföreningen än anonym nisse på fb
Citera
2026-07-25, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Vi har redan stora problem med massinvandring från mena i Sverige. Det sista vi behöver är att bli som England också, där pakistanska groominggäng har utsatt vita brittiska flickor för sexuella övergrepp.

Varför ska vi stjäla all "kompetens" ? Hon behövs säkert hemma.
Lite har jag faktiskt funderat på om det kan vara så att den akademiskt utbildade kvinnan egentligen vill till Kiruna med sin familj för att utföra sexuella övergrepp på brittiska flickor där. Om det är så är det såklart inte bra.
Citera
2026-07-25, 10:27
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Nu vet jag inget om de här pakistanierna, men rätt sjukt att de fick åka medan undermänniskan som våldtog en femtonårig pojke med pistol fick stanna. Det bevisar ju också att Tidölaget fortfarande lallar runt med idéer om att vi måste tycka synd om de som blir utsparkade.
Citera
2026-07-25, 10:31
Moderator
T-80Us avatar
Det går inte att komma runt att människor kommer att hamna i kläm om man ska ta i mot vansinnesmigrationen. Det är ofrånkomligt.

De enda som är skuld till det är de som tycker att migrationen till Sverige ska vara fortsatt stor. De har skapat problemet som andra nu tvingas börja nysta i. Deras åsikter om vad som är och inte är rättvist är helt ointressanta.

All skuld för sådant som tråden avhandlar ligger på deras axlar.
Citera
2026-07-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ja att företagen utnyttjar billig arbetskraft på skattebetalarnas nota är inget nytt.

Jag kan tycka att ifall de vill ha apotekare åp det viset får de väl stå för notan, eller åtminstone lejonparten av den. Nu betalar du och jag för att deras arbetskraft utbildas.
Men tar man ännu roligare, även störredelen av europa gör som sverige, man hänvisa brist på apotekare,

Även tyskland osv har uppenbart stora bister, genom detta förstår man det är ett riktat jobb, det är inte så att hela europa lider av brist på apotekare, det är inte heller så att hela mellanösterns flyktingar är alla helt plötsligt utbildare apotekare.

Tar man stödet är det alltså massivt. Men det gäller inte för våra egna 9,9% arbetslösa inom sverige.

Detta program riktar sig till personer med utländsk utbildning som behöver komplettera sin utbildning i Sverige för att kunna arbeta inom det yrke personen är utbildad för. Den berättigade gruppen inkluderar arbetslösa nyanlända invandrare som fått sitt uppehållstillstånd inom de senaste 3 åren och som har en kvalifikation eller arbetslivserfarenhet inom ett bristyrke. De måste vara eller ha varit inskrivna i introduktionsprogrammet och ha undertecknat en individuell introduktionsplan. Nyanlända invandrare med erfarenhet eller utbildning inom ett av 40 bristyrken inom 14 branscher erbjuds stöd inklusive validering, vidareutbildning, fortbildning och praktik för att främja en snabb inträde på den svenska arbetsmarknaden. Utöver det beskrivna stödet har mottagare även rätt till stöd för levnadskostnader. 100 % av studiekostnaderna relaterade till en utbildningsplan kan finansieras.

https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/financing-adult-learning-db/search/fast-track-entrance-labour-market
Senast redigerad av hjorten16 2026-07-25 kl. 10:35.
Citera
2026-07-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Nu vet jag inget om de här pakistanierna, men rätt sjukt att de fick åka medan undermänniskan som våldtog en femtonårig pojke med pistol fick stanna. Det bevisar ju också att Tidölaget fortfarande lallar runt med idéer om att vi måste tycka synd om de som blir utsparkade.

Alltid detta snack om "skötsamma" som kastas ut.
Du kommer alltid, i alla lägen, kunna peka på nånting som kan anses vara skäl nog att få stanna. Har man inte "jobbat i flera år" så är man "omtyckt på den lokala fritidsgården". Är man inte det så "drömmer man om en röd stuga med vita knutar i Norrland".
Problemet är att tillslut så har du inget land kvar längre. Du har en ekonomisk zon där allehanda pack springer runt och gör lite vad fan dom vill - precis som Sverige ser ut idag.

Allt brunt MENA-folk ska ut, oavsett om dom är födda i landet eller ej.
Citera
2026-07-25, 10:56
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ett väldigt tjat om "brist på apotekare".
Apotek är det då ingen brist på, bara i Kiruna finns fem apotek och i närbelägna Gällivare, där sjukhuset ligger, finns ytterligare fem stycken.

Gällivare ligger tio mil bort via E10...

Tanken med fysiska apotek bör rimligtvis vara att de ska vara till för människor som inte kan ta sig själva längre sträckor, eller för korta och snabba transporter som utförs dagligen av hemsjukvård, hemtjänst osv. För det ändamålet kunde Gällivare lika gärna ligga på månen.

Men visst, överlag känns det lite löjligt att Kiruna, en stad med 20 000 invånare, ska behöva ha flera apotek.
Citera
2026-07-25, 11:11
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Det här är vänstern som aktivt offrar sina egna bästa för att göra en poäng av att all utvisning är av ondo.

De utvisar de mest känslomässiga exemplen av integrerade invandrare, läkare, barnfamiljer som sköter sig… för att kunna skriva dramatiska rubriker och snyfthistorier… på så sätt hoppas de att vi ska säga nej till all utvisning och på så sätt får de behålla sina gängkriminella, våldtäktsmän, pedofiler och generellt lågintelligenta bidragstagare, vilka alla är deras röstbas i valen…
Citera
2026-07-25, 11:15
Medlem
Det är väl för väl att de utvisade honom! Kan man verkligen lita på att få rätt rekommendationer och doser medicin av en pakistanier? Jag hade i varjefall inte gjort det!
Citera
2026-07-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Berätta för mig vad deras utbildning hjälper i deras yrken. Idag finns det internet och nu dessutom chatbottar som kan svara på allt. Tror du jag behöver någon låtsasdoktor som ska hjälpa mig med min psoriasis problem i underlivet? Sånt är receptbelagt och det är läkaren som godkänner sånt. Apotekare kan inte skriva ut sånt till mig. Det är en värdelös utbildning och yrket kommer sakta men säkert att gå bort.
Ai säger åt folk att hoppa från broar för att bota deras depression.

Om du litar mer på MechaHitler så behöver du vård omgående!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in