2026-07-25, 08:59
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Om du tror att apotekare inte kräver nåhon utbildning så talar det för att du bara är korkad.
Om du tror att jag pratade om outbildad apotekspersonal så talar det bara för att du är korkad. Jag nämnde inte ens något om utbildningsnivån för apotekspersonal. Det jag främst pratade om är överetableringen av apotek.

Det finns heller ingen anledning att importera ännu fler människor för att bemanna alla apotek, då vi redan har en hög arbetslöshet.
Senast redigerad av DoktorNo 2026-07-25 kl. 09:03.
Citera
2026-07-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Om du tror att jag pratade om outbildad apotekspersonal så talar det bara för att du är korkad. Det jag främst pratade om är överetableringen av apotek.

Det finns heller ingen anledning att importera ännu fler människor för att bemanna alla apotek, då vi redan har en hög arbetslöshet.
Vi som bor i storstäder kan knappt vända oss i någon riktning utan att kliva in i ett apotek, men
1) Uppenbarligen gör de alla vinst, annars skulle de inte vara kvar, och
2) Så ser det inte riktigt ut på glesbygden. De är nog glada om de har ett apotek, oavsett härkomst på personalen.
Citera
2026-07-25, 09:03
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ett väldigt tjat om "brist på apotekare".
Apotek är det då ingen brist på, bara i Kiruna finns fem apotek och i närbelägna Gällivare, där sjukhuset ligger, finns ytterligare fem stycken.

Det kan fan inte finnas behov av att importera folk från Pakistan för att sälja alvedon och hemmorojdsalva.

Haha hemmorojd salva . Jag beställer nu mera mina b vitamin komplex från nätet, behöver ingen låtsas doktor med läkaruniform som ska tro att hon vet mer än mig. Jag har chat botten på min sida, inget apotekaren kan säga något som slår min lilla assistent botten.
Citera
2026-07-25, 09:05
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Var finns dessa tomma apotek?
Just nu Kiruna i alla fall.

Och några hundra till...

Flera apotek tvingas stänga i sommar

Totalt har 435 av landets 1 400 apotek tvingats stänga tillfälligt eller dra ned på öppettiderna.
Citera
2026-07-25, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I Kiruna finns ingen arbetslöshet. Det var sju år sedan familjen flyttade till Sverige, och under tiden har hon skaffat sig en akademisk utbildning och sedan fått arbete på ett apotek som har haft svårt med att få in en apotekare.

Vi har redan stora problem med massinvandring från mena i Sverige. Det sista vi behöver är att bli som England också, där pakistanska groominggäng har utsatt vita brittiska flickor för sexuella övergrepp.

Varför ska vi stjäla all "kompetens" ? Hon behövs säkert hemma.
Citera
2026-07-25, 09:07
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Om du tror att apotekare inte kräver nåhon utbildning så talar det för att du bara är korkad.

Berätta för mig vad deras utbildning hjälper i deras yrken. Idag finns det internet och nu dessutom chatbottar som kan svara på allt. Tror du jag behöver någon låtsasdoktor som ska hjälpa mig med min psoriasis problem i underlivet? Sånt är receptbelagt och det är läkaren som godkänner sånt. Apotekare kan inte skriva ut sånt till mig. Det är en värdelös utbildning och yrket kommer sakta men säkert att gå bort.
Citera
2026-07-25, 09:10
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Bra de skickar hem honom om han inte har rätt att vistas i Sverige.
Citera
2026-07-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Just nu Kiruna i alla fall.

Och några hundra till...

Flera apotek tvingas stänga i sommar

Totalt har 435 av landets 1 400 apotek tvingats stänga tillfälligt eller dra ned på öppettiderna.

Ja men oftast finns ju nåb kvar
Detta är ju de olika "kedjorna" som beklagar sig. Så har apoteket hjärtat stängt så finns tex apoteket där
ingen ort blir helt utan apotek!
De har bra lobbyister
Citera
2026-07-25, 09:11
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vi som bor i storstäder kan knappt vända oss i någon riktning utan att kliva in i ett apotek, men
1) Uppenbarligen gör de alla vinst, annars skulle de inte vara kvar, och
2) Så ser det inte riktigt ut på glesbygden. De är nog glada om de har ett apotek, oavsett härkomst på personalen.
Som jag skrev, det finns fem apotek i Kiruna och fem i närbelägna Gällivare. Nu kanske inte dessa orter räknas som glesbygd men jag bor själv i glesbygd och har åtminstone 6 apotek närmare än vad jag har till en vårdcentral.
Citera
2026-07-25, 09:13
Medlem
Citat:
Som jag skrev, det finns fem apotek i Kiruna och fem i närbelägna Gällivare. Nu kanske inte dessa orter räknas som glesbygd men jag bor själv i glesbygd och har åtminstone 6 apotek närmare än vad jag har till en vårdcentral.
Nån annan skrev att aporeken i Kiruna var stängda i sommar
Som sagt
De är duktiga på att "prata för sin sak"
Citera
2026-07-25, 09:14
Medlem
Citat:
Vad bra. Och uppenbarligen går alla runt eftersom de finns kvar.
Citera
2026-07-25, 09:16
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Jag tror även Pakistan behöver apotekare.

Trevlig hemresa!
+1

So long, farewell, auf wiedersehen, goodbye!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in