2026-07-25, 09:18
Medlem
Sen när fan behöver vi Pakistanier här i Sverige öht?

Skicka hem dom omedelbart.
Finns hundratals om inte tusentals svenskar som kan ta jobbet!

Lägg nu ner foodora och dyl skit och skicka hem varenda jävla curryneger!

Trevlig helg!
Citera
2026-07-25, 09:19
Medlem
Äntligen kan man få upp tron på samhället igen. Självklart skall pakistanier som inte uppfyller nuvarande krav för att vistas i landet utvisas. Att den här just är apotekare spelar väl ingen som helst roll. Landet har absolut ingen brist på apotekare och om så skulle vara fallet är det ett av de minst kvalificerade jobben man kan snabbutbilda till.
Citera
2026-07-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det går inte att göra ett snabbspår för svenskar. Snabbspåret är för att legitimera utlandsfödda redan utbildade apotekare. Det är fullt tillgängligt att utbilda sig i Sverige. Svenska farmaceuter hamnar generellt mer inom tillverkningsindustrin, vilket betalar mer, vilket lämnar apoteken tomma eftersom de betalar lägre, så vi tvingas importera. Invandrare får inte förtur, de får ta de lågavlönade jobben.
Nu handlar snabbspåret om 1,5år snabb utbildning, skiulle personerna vara utbildare skulle den process handla om annat.

Att kalla ett 1,5-årigt snabbspår för något annat än en komprimerad, riktad yrkesutbildning är bara ordklyveri. Det är i praktiken en intern/riktad omställning för att lösa ett problem här och nu.

Likt vi gör med Ukrainska soldater, dessa får samma snabbspår o använda Artcher i krig helt själva, dvs på bara några veckor som för svenskar tar mer än det 4 dubbla i tid. eller likt företag internutbilda folk till högre o mer utbildningskrävande arbetsuppgifter, gäller även statliga jobb med internutbildning.
Citera
2026-07-25, 09:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Berätta för mig vad deras utbildning hjälper i deras yrken. Idag finns det internet och nu dessutom chatbottar som kan svara på allt. Tror du jag behöver någon låtsasdoktor som ska hjälpa mig med min psoriasis problem i underlivet? Sånt är receptbelagt och det är läkaren som godkänner sånt. Apotekare kan inte skriva ut sånt till mig. Det är en värdelös utbildning och yrket kommer sakta men säkert att gå bort.

Precis då är det bättre att anställa en svensk ungdom. Är trevligare att få hjälp av någon som behärskar språket bra.
Citera
2026-07-25, 09:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nu hadlar snabbspåret om 1,5år snabb utbildning, skiulle personerna vara utbildare skulle den process handla om annat.

Att kalla ett 1,5-årigt snabbspår för något annat än en komprimerad, riktad yrkesutbildning är bara ordklyveri. Det är i praktiken en intern/riktad omställning för att lösa ett problem här och nu.

Likt vi gör med Ukrainska soldater, dessa får samma snabbspår o använda Artcher i krig helt själva, dvs på bara några veckor som för svenskar tar mer än det 4 dubbla i tid. eller likt företag internutbilda folk till högre o mer utbildningskrävande arbetsuppgifter, gäller även statliga jobb med internutbildning.
Jag ser vad du menar, men de kurserna handlar endast om att kunna fungera inom Sveriges och EUs system. De går de kurserna så deras utbildning kan översättas till att få legitimation. Du blir inte farmaceut på 1,5 år. Det tar 5 år.

Personen artikeln handlar om har dessutom utbildat sig i Sverige under samma förutsättningar som alla andra svenskar. 5 års utbildning.

Det är ingen i Sverige som utbildar sig till farmaceut på 1,5 år eller liknande.

Det handlar om att få behörighet till ett svenskt/EU legitimation så man faktiskt kan utföra arbetet.
Citera
2026-07-25, 09:25
Medlem
Jag förstår inte ens hur pakistanier och bangladeshare och indier bl.a. ens kan stanna här då de är utanför EU?
Citera
2026-07-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Var finns dessa apotek som har brist på personal?

"Allt fler apotek på landsbygden tvingas slå igen när det saknas farmaceuter. Förra året stängdes 14 apotek i Sverige"

https://www.tv4.se/artikel/329CIAUoclQloFHRmhTxcs/allt-fler-apotek-slar-igen-pa-landsbygden-saknas-farmaceuter
Citera
2026-07-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag förstår 7nte ens hur pakistanier och bangladeshare ens kan stanna här då de är utanför EU?
Du får väl bilda dig då, om du inte förstår.
Citera
2026-07-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du får väl bilda dig då, om du inte förstår.

Upplys oss.

De reser hit och sedan? Lägenhet? Jobb? Utbildning? Allt med pakistaniernas pass?
Citera
2026-07-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
"Allt fler apotek på landsbygden tvingas slå igen när det saknas farmaceuter. Förra året stängdes 14 apotek i Sverige"

https://www.tv4.se/artikel/329CIAUoclQloFHRmhTxcs/allt-fler-apotek-slar-igen-pa-landsbygden-saknas-farmaceuter

Och anledningen är främst online apotek som tex Apotea. Det lider ingen nöd på apotekspersonal.
Citera
2026-07-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Upplys oss.

De reser hit och sedan? Lägenhet? Jobb? Utbildning? Allt med pakistaniernas pass?
I korthet måste du ha ett erbjudande om arbete som har en lön över en viss summa. Här kan du läsa mer https://www.migrationsverket.se/du-vill-ansoka/arbeta/anstalld-eller-egen-foretagare/anstalld.html
Citera
2026-07-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag ser vad du menar, men de kurserna handlar endast om att kunna fungera inom Sveriges och EUs system. De går de kurserna så deras utbildning kan översättas till att få legitimation. Du blir inte farmaceut på 1,5 år. Det tar 5 år.

Personen artikeln handlar om har dessutom utbildat sig i Sverige under samma förutsättningar som alla andra svenskar. 5 års utbildning.

Det är ingen i Sverige som utbildar sig till farmaceut på 1,5 år eller liknande.

Det handlar om att få behörighet till ett svenskt/EU legitimation så man faktiskt kan utföra arbetet.
Jo men det blir du, man har olika delar man utför som apotekare, först börjar du plocka upp o sortera grejer som du ser nu på alla apotek dessa gör, dvs samtidigt som man fortsätter med sina internutbildningar, apoteken i sin tur får lönebidrag via staten för att fullfölja denna interna utbildning för dessa invandrare, man gör som sverige nu fungera man jobbar sig upp internt, företagen utbildar efter vägen genom statliga riktade pengar.

Därför ser du nu ofta en invandrare stå i kassan, går runt o hjälper, dessa bakom recept har högre krav, denna når man efter internutbildningen staten betalar, invandraren får alltså språket och utbildningen betald via ett snabbspår på ca 1,5år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in