2026-07-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Vad skulle du acceptera som ett verkligt väljarunderkännande av Tidö, om både opinionsmätningar och avhopp alltid kan förklaras bort?

Jag följde inte några opinionsmätningar inför valet 2022, och jag tänker inte göra det inför valet 2026 heller. Jag röstade på ett Tidöparti 2022 och kommer att göra det igen, eftersom jag är mer än nöjd med Tidöpolitiken. För mig är det den enda vägen för att Sverige ska bli den bästa platsen i västvärlden att leva och arbeta i.
Citera
2026-07-24, 13:11
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du är off topic. Du svarar inte på frågan. Din personliga nöjdhet säger inget om hur SD och M hanterar en möjlig valförlust. Frågan gäller vilka faktiska tecken du skulle acceptera som ett väljarunderkännande – inte hur du själv röstar.

Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag följde inte några opinionsmätningar inför valet 2022, och jag tänker inte göra det inför valet 2026 heller. Jag röstade på ett Tidöparti 2022 och kommer att göra det igen, eftersom jag är mer än nöjd med Tidöpolitiken. För mig är det den enda vägen för att Sverige ska bli den bästa platsen i västvärlden att leva och arbeta i.
Citera
2026-07-24, 17:13
Medlem
Citat:
Du är off topic. Du svarar inte på frågan. Din personliga nöjdhet säger inget om hur SD och M hanterar en möjlig valförlust. Frågan gäller vilka faktiska tecken du skulle acceptera som ett väljarunderkännande – inte hur du själv röstar.

Låt mig förtydliga: Jag gillar inte opinionsmätningar, eftersom de kan vilseleda väljarna eller få människor att ta valresultatet för givet. Man ser många skriva på nätet: ”Tidöpartierna ligger tio procentenheter efter, det är hopplöst.” Men det är en illusion.

Först måste valet hållas. Om Tidöpartierna därefter förlorar med tio procentenheter kan vi diskutera varför det hände. Före valet bör diskussionen i stället handla om vilket regeringsalternativ som är bäst för Sverige.

För mig är svaret Tidöpartierna, eftersom de genomför bra reformer för Sverige: låg invandring, skärpta straff, färre skjutningar, en statsskuld på endast omkring 35 procent av BNP, låg skatt på arbete, låg skatt på ISK, ingen fastighetsskatt eller förmögenhetsskatt samt lägre skatter på bland annat mat, bensin och el.
Citera
2026-07-24, 23:38
Medlem
ExtremaMittens avatar
Då medger du alltså att det är valresultatet som avgör. Då återstår min ursprungliga fråga: Om/när Tidö förlorar regeringsmakten och tappar väljare, kommer du att se det som ett verkligt väljarunderkännande – eller finns det även då en annan förklaring? Det är den frågan du fortfarande inte besvarat.

Citat:
Låt mig förtydliga: Jag gillar inte opinionsmätningar, eftersom de kan vilseleda väljarna eller få människor att ta valresultatet för givet. Man ser många skriva på nätet: ”Tidöpartierna ligger tio procentenheter efter, det är hopplöst.” Men det är en illusion.

Först måste valet hållas. Om Tidöpartierna därefter förlorar med tio procentenheter kan vi diskutera varför det hände. Före valet bör diskussionen i stället handla om vilket regeringsalternativ som är bäst för Sverige.

För mig är svaret Tidöpartierna, eftersom de genomför bra reformer för Sverige: låg invandring, skärpta straff, färre skjutningar, en statsskuld på endast omkring 35 procent av BNP, låg skatt på arbete, låg skatt på ISK, ingen fastighetsskatt eller förmögenhetsskatt samt lägre skatter på bland annat mat, bensin och el.
Citera
2026-07-25, 08:55
Medlem
Citat:
Då återstår min ursprungliga fråga: Om/när Tidö förlorar regeringsmakten och tappar väljare, kommer du att se det som ett verkligt väljarunderkännande – eller finns det även då en annan förklaring? Det är den frågan du fortfarande inte besvarat.

För att Tidöpartierna ska förlora makten måste en stor andel av dem som röstade på dem 2022 byta till den rödgröna vänstern oppositionen 2026. Det skulle innebära att dessa väljare vill ha högre skatt på arbete och pensioner, högre bensin-, mat- och elpriser, avveckling av alla kärnkraftsverket, en generös och kravlös massinvandring, högre bidrag till lata bidragberoende, högre flyggskatt, en ny bolåneskatt samt återinförd fastighets- och förmögenhetsskatt – trots att de 2022 röstade fram en regering som motsätter sig allt detta.

Jag kallar de som gör så för kliniska efterblivna.
Citera
2026-07-25, 09:00
Medlem
Citat:
För att Tidöpartierna ska förlora makten måste en stor andel av dem som röstade på dem 2022 byta till den rödgröna vänstern oppositionen 2026. Det skulle innebära att dessa väljare vill ha högre skatt på arbete och pensioner, högre bensin-, mat- och elpriser, avveckling av alla kärnkraftsverket, en generös och kravlös massinvandring, högre bidrag till lata bidragberoende, högre flyggskatt, en ny bolåneskatt samt återinförd fastighets- och förmögenhetsskatt – trots att de 2022 röstade fram en regering som motsätter sig allt detta.

Jag kallar de som gör så för kliniska efterblivna.
Eller så vill de inte ha orättvisa tonårsutvisningar och ett statsministerpar med skumraskaffärer.

Inte alla röstar med plånboken. Läste en intressant artikel igår om att förra valet var ett "plånboksval" i större utsträckning än andra val, men att det nu ser ut lite mer som vanligt, dvs folk röstar mer efter vilket samhälle de vill ha och mindre efter hur de själva skulle få så många kronor som möjligt. Men den som lever får se.
Citera
2026-07-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Eller så vill de inte ha orättvisa tonårsutvisningar

Fel. De som röstade på Tidö året 2022 står för flera utvisningar. Tidö lovade stramare invandring, skärpt straff och flera utvisningar. Annars de skulle rösta på vänstern som vill alla illegala stanna i sverige eftersom de allra flesta vänsterns kärnväljare är invandrare.
Citera
2026-07-25, 09:13
Medlem
Citat:
Fe. De som röstade på Tidö året 2022 står för flera utvisningar. Tidö lovade stramare invandring, skärpt straff och flera utvisningar. Annars de skulle rösta på vänstern som vill alla illegala stanna i sverige eftersom de allra flesta vänsterns kärnväljare är invandrare.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Kan du omformulera?
Citera
2026-07-25, 09:15
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Kan du omformulera?

De som röstade på Tidöpartierna 2022 röstade bland annat för fler utvisningar. Tidöpartierna lovade en stramare invandringspolitik, skärpta straff och fler utvisningar. Annars hade sådana väljarna i stället kunnat rösta på vänstern, som vill att fler personer utan rätt att vistas i Sverige ska få stanna.
Citera
2026-07-25, 09:18
Medlem
Citat:
De som röstade på Tidöpartierna 2022 röstade bland annat för fler utvisningar. Tidöpartierna lovade en stramare invandringspolitik, skärpta straff och fler utvisningar. Annars hade sådana väljarna i stället kunnat rösta på vänstern, som vill att fler personer utan rätt att vistas i Sverige ska få stanna.
Tack. Jag tror de hårdare tagen blev lite väl hårda för många. Man kanske ville ha stramare invandring men tyckte det blev lite väl när ens kollegor och barnens klasskamrater utvisades bara på grund av att kollegorna tjänade för lite eller klasskamraterna fyllde arton.
Citera
2026-07-25, 09:24
Medlem
Citat:
Tack. Jag tror de hårdare tagen blev lite väl hårda för många. Man kanske ville ha stramare invandring men tyckte det blev lite väl när ens kollegor och barnens klasskamrater utvisades bara på grund av att kollegorna tjänade för lite eller klasskamraterna fyllde arton.

Invandring till Sverige innebär inte bara rättigheter – såsom rätt till sjukvård, kostnadsfri skolgång och välfärd – utan också skyldigheter. Den som vistas i Sverige måste följa svenska lagar och regler.

När Migrationsverket fattar ett utvisningsbeslut ska det grunda sig på svensk lag. I många fall beror utvisningen på att den sökande eller dennes föräldrar inte har uppfyllt kraven i processen för uppehållstillstånd.

Regler är regler. Den som anser att reglerna bör ändras får rösta på partier som driver en mer generös och kravläs migrationspolitik. Annars måste man acceptera att Sverige, precis som andra rättsstater, tillämpar de lagar och regler som gäller.
Citera
2026-07-25, 09:25
Medlem
Citat:
Invandring till Sverige innebär inte bara rättigheter – såsom rätt till sjukvård, kostnadsfri skolgång och välfärd – utan också skyldigheter. Den som vistas i Sverige måste följa svenska lagar och regler.

När Migrationsverket fattar ett utvisningsbeslut ska det grunda sig på svensk lag. I många fall beror utvisningen på att den sökande eller dennes föräldrar inte har uppfyllt kraven i processen för uppehållstillstånd.

Regler är regler. Den som anser att de bör ändras får rösta på partier som driver en mer generös migrationspolitik. Annars måste man acceptera att Sverige, precis som andra rättsstater, tillämpar de lagar och regler som gäller.
Håller med. Men Tidö ändrade reglerna på ett sätt som jag tror inte föll alla i smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in