2026-07-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Jag tror även Pakistan behöver apotekare.

Trevlig hemresa!
Jag må vara fördomsfull, men jag känner mig mycket tryggare när jag ska behandlas av en läkare eller tandläkare som fått sin utbildning i Sverige snarare än i t.ex. Syrien, Somalia, Kongo eller Afghanistan. Det beror inte på den invandrade i första hand utan att jag misstror deras länders utbildningsstandard.

Samma gäller om jag ska få råd om mina läkemedel.
Citera
2026-07-25, 08:07
Medlem
DoktorNos avatar
Ett väldigt tjat om "brist på apotekare".
Apotek är det då ingen brist på, bara i Kiruna finns fem apotek och i närbelägna Gällivare, där sjukhuset ligger, finns ytterligare fem stycken.

Det kan fan inte finnas behov av att importera folk från Pakistan för att sälja alvedon och hemmorojdsalva.
Citera
2026-07-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Jag må vara fördomsfull, men jag känner mig mycket tryggare när jag ska behandlas av en läkare eller tandläkare som fått sin utbildning i Sverige snarare än i t.ex. Syrien, Somalia, Kongo eller Afghanistan. Det beror inte på den invandrade i första hand utan att jag misstror deras länders utbildningsstandard.

Samma gäller om jag ska få råd om mina läkemedel.
Min erfarenhet är tvärtom. De som utbildar sig där måste själva betala utbildningen och kommer från resursstarka familjer med hög intelligens.
Citera
2026-07-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ett väldigt tjat om "brist på apotekare".
Apotek är det då ingen brist på, bara i Kiruna finns fem apotek och i närbelägna Gällivare, där sjukhuset ligger, finns ytterligare fem stycken.

Det kan fan inte finnas behov av att importera folk från Pakistan för att sälja alvedon och hemmorojdsalva.
Om du tror att apotekare inte kräver nåhon utbildning så talar det för att du bara är korkad.
Citera
2026-07-25, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Googlade lite och detta gjorde mig inte ett dugg förvånad:

Det är väl som att importera jurister från Afganistan som är expert på Sharialagar. Om det nu är så stor brist på t.ex apotekare, varför inte försöka sträva mot att utbilda fler i Sverige?
Eller ännu enklare varför får inte svenskarna ta del av snabbspåret? varför får bara invandrare ta del av detta? vi har 9,9% arbetslöshet i sverige, ändå klagar man vi har brist på arbetskraft, med 9,9% arbetslösa råder det ingen brist på arbetskraft, det råder brist på arbeten. Gör det även möjligt för svenskar att få ta del av en jobbgaranti och ett snabbspår, finns många med utbildning som är kompatibelt med att läsa in till apotekare.
Citera
2026-07-25, 08:54
Medlem
Tror jsg ska söka jobbet på lokala apoteket i Islamabad
Verkar trevligt

Ps. Pratade han svenska?
Senast redigerad av popll 2026-07-25 kl. 08:56.
Citera
2026-07-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Eller ännu enklare varför får inte svenskarna ta del av snabbspåret? varför får bara invandrare ta del av detta? vi har 9,9% arbetslöshet i sverige, ändå klagar man vi har brist på arbetskraft, med 9,9% arbetslösa råder det ingen brist på arbetskraft, det råder brist på arbeten. Gör det även möjligt för svenskar att få ta del av en jobbgaranti och ett snabbspår, finns många med utbildning som är kompatibelt med att läsa in till apotekare.
Självklart
Nej svenskarna ska vara fotfolk
Gör det så svårt som möjligt
Citera
2026-07-25, 08:55
Medlem
Att utvisa personer som har jobb och är utbildade är katastrof i ett bristyrke.

En av nassarna tråden. Bättre stänga alla apotek än en pakistanier. Ungefär 65 till 68 procent av Sveriges befolkning, vilket motsvarar nästan 7 miljoner svenskar – hämtar ut minst ett receptbelagt läkemedel under ett år. Nassen är väl så dum och tror att det inte behövs apotekare när man beställer receptbelagd medicin på internet.

För att arbeta som apotekare i Sverige och man kommer från utanför EU krävs svensk legitimation från Socialstyrelsen, vilket innefattar prövning av utländsk examen, godkänt kunskapsprov, svenskt språkkunskapstest samt praktisk tjänstgöring.

Granskning av utbildning: Du ansöker om att få din examen bedömd för att se om den motsvarar svensk standard.

Kunskapsprov: Du behöver göra teoretiska och praktiska prov som prövar dina kunskaper i en svensk kontext. Alternativt kan du söka en särskild kompletteringsutbildning på universitet

Språkkunskaper: Du måste styrka goda kunskaper i det svenska språket

Praktisk tjänstgöring: En period av praktiskt arbete på ett svenskt apotek under ett särskilt förordnande.

Apoteksassistent: Om du vill arbeta med enklare uppgifter i kassan eller med egenvårdsprodukter krävs ingenstans formell farmaceutisk legitimation, men arbetsgivare föredrar ofta goda kunskaper i svenska och relevant bakgrund.
Citera
2026-07-25, 08:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det går inte att göra ett snabbspår för svenskar. Snabbspåret är för att legitimera utlandsfödda redan utbildade apotekare. Det är fullt tillgängligt att utbilda sig i Sverige. Svenska farmaceuter hamnar generellt mer inom tillverkningsindustrin, vilket betalar mer, vilket lämnar apoteken tomma eftersom de betalar lägre, så vi tvingas importera. Invandrare får inte förtur, de får ta de lågavlönade jobben.
Citera
2026-07-25, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Att utvisa personer som har jobb och är utbildade är katastrof i ett bristyrke.

En av nassarna tråden. Bättre stänga alla apotek än en pakistanier. Ungefär 65 till 68 procent av Sveriges befolkning, vilket motsvarar nästan 7 miljoner svenskar – hämtar ut minst ett receptbelagt läkemedel under ett år. Nassen är väl så dum och tror att det inte behövs apotekare när man beställer receptbelagd medicin på internet.

För att arbeta som apotekare i Sverige och man kommer från utanför EU krävs svensk legitimation från Socialstyrelsen, vilket innefattar prövning av utländsk examen, godkänt kunskapsprov, svenskt språkkunskapstest samt praktisk tjänstgöring.

Granskning av utbildning: Du ansöker om att få din examen bedömd för att se om den motsvarar svensk standard.

Kunskapsprov: Du behöver göra teoretiska och praktiska prov som prövar dina kunskaper i en svensk kontext. Alternativt kan du söka en särskild kompletteringsutbildning på universitet

Språkkunskaper: Du måste styrka goda kunskaper i det svenska språket

Praktisk tjänstgöring: En period av praktiskt arbete på ett svenskt apotek under ett särskilt förordnande.

Apoteksassistent: Om du vill arbeta med enklare uppgifter i kassan eller med egenvårdsprodukter krävs ingenstans formell farmaceutisk legitimation, men arbetsgivare föredrar ofta goda kunskaper i svenska och relevant bakgrund.
Var finns dessa apotek som har brist på personal?
Citera
2026-07-25, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det går inte att göra ett snabbspår för svenskar. Snabbspåret är för att legitimera utlandsfödda redan utbildade apotekare. Det är fullt tillgängligt att utbilda sig i Sverige. Svenska farmaceuter hamnar generellt mer inom tillverkningsindustrin, vilket betalar mer, vilket lämnar apoteken tomma eftersom de betalar lägre, så vi tvingas importera. Invandrare får inte förtur, de får ta de lågavlönade jobben.
Var finns dessa tomma apotek?
Citera
2026-07-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Vad är det ni inte fattar.

Utvidga programmen så fler skandinaver kan bli apotekare.

Att importera ännu en utböling som ska göra jobbet som en skandinavsk ungdom kan göra, varför? Ska ännu en skandinav portas från apotekarlinjen för att hundratals pakkar har råffat åt sig jobben från skandinaver.

Om det är så lyckat med utbyte av skandinaver, gå hela vägen då. Släpp in hundratusen ryssar med olika yrkeskompetenser. Lönedumpa varenda yrke till tidernas yttersta begränsning. Om det är så lyckat så borde verklighetsprövning bevisa det.

Detta. Vad gör denna pakistanier mer lämplig än en svensk 22-åring som får några veckors upplärning?

Citat:
Arbete på apotek
Receptaxtryck och kontroll: Lämnar ut och granskar läkarrecept så doser och styrkor stämmer.
Rådgivning: Hjälper kunder med råd om både receptbelagda och receptfria läkemedel samt hur medicinen ska tas.
Patientsäkerhet: Ansvarar för kvaliteten och att läkemedlen förvaras och hanteras rätt på apoteket.

Det låter onekligen som något vi behöver en import-pakistanier för att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in