2026-07-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
De kan inte tvinga men de kan utrycka att de kommer göra allt för att få sin vilja igenom oavsett. Och om viljan då är (som för alltid i mansdominerade yrken men inte kvinnodominerade) så är det att göra allt för en kvinna får rollen. Som en motfråga,
Hur många manliga förskolerektorer finns det? Vad gör facket för att kvotera in män? Antagligen inget.
Jag har bytt yrke långt från statlig inblandning pga detta.

Ja och just därför förstår jag inte vad fan de pratar om. Handlar det om att få så många kvinnor att få rollen som chef för att därifrån påverka?
Citera
2026-07-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Nä. Det är det jag säger att vi inte ska göra. Eller gör dom det i Danmark? Då har jag missat nått.

Eller om du menar är att du befarar att muslimska kvinnor kommer anställas till Länsstyrelsen, ja då är vi nog nära eller redan där. I Sverige.

Vet att Region Dalarna hade en HR person som hette typ Mohammed Abdallah som skulle sköta rekryteringen och slutade med att nästan ingen sökte tjänsten. Så fort hans vann försvann kom de in ansökningar. Var väl givet att om man är muslim vill man inte ge kvinnor chefsroller.
Citera
2026-07-24, 22:45
Medlem
Knotknets avatar
I den offentliga sektorn där prestation inte spelar någon roll; och det i princip är frivilligt att arbeta, är det självklart att en rekryterare enbart ska anställa snygga kåta tjejer. Är de värdelösa, är de åtminstone snygga och kåta. Ingen är är kåt på din polare.
Citera
2026-07-24, 23:15
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Min polare sökte ett jobb som samordnare åt Länsstyrelsen där det mesta handlade om att se över fiskebåckar alltså fiskesamordnare..Han har tagit en två års utbildning och levt på CSN. Fick några sommarjobb lite här och där. Lång historia kort fick en yngre tjej som aldrig har fiskat i hela sitt liv men har däremot jobbar som projektledare åt en annan myndighet. Så ja ,kanske rent kompetensmässigt hade hon mer.

Ge oss information om vilken tjänst det är så kan vi begära ut ansökningarna och göra en bedömning om det är korrekt eller ej. Det är offentliga handlingar.
Citera
2026-07-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
I den offentliga sektorn där prestation inte spelar någon roll; och det i princip är frivilligt att arbeta, är det självklart att en rekryterare enbart ska anställa snygga kåta tjejer. Är de värdelösa, är de åtminstone snygga och kåta. Ingen är är kåt på din polare.

https://affarskompetens.se/om-oss

13 kvinnor och 2 män

EU projekt. Givet att det var väldigt jämställt......not.
Citera
2026-07-24, 23:37
Medlem
Citat:
Nä men det jag menar är att oavsett meriter prioriteras alltid en tjej före en kille.
Hade kanske varit bättre att starta en tråd där detta exemplifierades istället för att ge ett exempel på när en kvinna fått ett jobb på egna meriter.
Citera
2026-07-25, 00:53
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Vet att Region Dalarna hade en HR person som hette typ Mohammed Abdallah som skulle sköta rekryteringen och slutade med att nästan ingen sökte tjänsten. Så fort hans vann försvann kom de in ansökningar. Var väl givet att om man är muslim vill man inte ge kvinnor chefsroller.

Hah juste, lite det som är kul i det hela. De två starka krafterna är direkta motpoler. Så vi får se hur det går. Hallelujah!
Citera
2026-07-25, 01:08
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
Facket kräver mer kvinnor. De har uttryckligen sagt det rakt ut när jag var med i rekrytering av chefsposition inom offentlig sektor. Tydligen är det helt ok att "förtroendevalda" får yttra sig så. Många är med i facken men få är engagerade, därför får "idioter" maktpositioner..
Nej jag hatar inte kvinnor, man bör anställas för sin kompetens men som förtroendevald hos facket kan du uttrycka att du vill ha kön före kompetens..

Bra exempel! Det handlar i grunden om att smida sin makt. Enskilda unga är blint ovetande om att de fullföljer en djupt lången konformism. De man bör vara extra rädd för de kvarvarande äldre kvinnorna. Där snackar vi stor makt genom en liten tratt. Orkar inte utveckla det mer just nu. Och jag hatar inte kvinnor. Har bara råkat bli så här dumt just nu. Ingen svensk kille som tjej är ondsint, men den feministiska manteln har krävt många generationer av kvinnor, som inte någonsin kommer förstå hur de rubbar balansen och kväver sitt eget utopiska samhälle.
Citera
2026-07-25, 01:09
Medlem
Citat:
Min polare sökte ett jobb som samordnare åt Länsstyrelsen där det mesta handlade om att se över fiskebåckar alltså fiskesamordnare..Han har tagit en två års utbildning och levt på CSN. Fick några sommarjobb lite här och där. Lång historia kort fick en yngre tjej som aldrig har fiskat i hela sitt liv men har däremot jobbar som projektledare åt en annan myndighet. Så ja ,kanske rent kompetensmässigt hade hon mer.

Hade det varit tvärtom kan jag lova det hade landat på en tjej som hade fått jobbet,en bra storytelling att nu börjar Sara 26-år som fiskesamordnare åt Länsstyrelsen.

Hade det rört sig i den privata sektorn hade man tagit en tjej pga pr.

När man har ifrågasatt en rekryterare blir det alltid passiv aggressivitet som "vi hade inte många manliga sökare" och "de manliga sökare hade inte rätt erfarenhet".

Så frågan är varför i helvete denna dumhet får fortsätta samtidigt har många mage att säga att kvinnor tjänar sämre än män då vi alla vet att de har med att de klarar inte av heltid pga risk för utbrändhet och att vara mamma.

Har ni stött på något liknande? Känner ni någon rekryterare eller som jobbar åt en myndighet som har gjort såhär?

De anställer visst killar - som de är kompisar med redan.
Min erfarenhet är tvärtom då jag har en yngre kvinnlig släkting som sökt liknande jobb.
De har anställt killar. Ofta vill rekryterare och chefer ha killar på kvinnodominerade arbetsplatser.
Men det ska vara lättkorrumperade typer som blir bästis med alla på avdelningen. Blåsta, tomma typer. Med rätt kläder och utseende.
De anställer dessutom inte alls "tjejer" generallt utan det är bara en viss sorts tjejer som passar in i gänget, komplett med klädstil och gemensam sociolekt och bekantskapskrets.
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-07-25 kl. 01:11.
Citera
2026-07-25, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
De anställer visst killar - som de är kompisar med redan.
Min erfarenhet är tvärtom då jag har en yngre kvinnlig släkting som sökt liknande jobb.
De har anställt killar. Ofta vill rekryterare och chefer ha killar på kvinnodominerade arbetsplatser.
Men det ska vara lättkorrumperade typer som blir bästis med alla på avdelningen. Blåsta, tomma typer. Med rätt kläder och utseende.
De anställer dessutom inte alls "tjejer" generallt utan det är bara en viss sorts tjejer som passar in i gänget, komplett med klädstil och gemensam sociolekt och bekantskapskrets.
Eller så tar de nån med akademisk examen. Polaren i exemplet hade inte det.
Citera
2026-07-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Eller så tar de nån med akademisk examen. Polaren i exemplet hade inte det.

Hade det varit tvärtom hade hon ändå fått jobbet.
Citera
2026-07-25, 09:32
Medlem
Citat:
Hade det varit tvärtom hade hon ändå fått jobbet.
Lite "Jag skiter i om det är sant det är för djävligt ändå" 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in