Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Min polare sökte ett jobb som samordnare åt Länsstyrelsen där det mesta handlade om att se över fiskebåckar alltså fiskesamordnare..Han har tagit en två års utbildning och levt på CSN. Fick några sommarjobb lite här och där. Lång historia kort fick en yngre tjej som aldrig har fiskat i hela sitt liv men har däremot jobbar som projektledare åt en annan myndighet. Så ja ,kanske rent kompetensmässigt hade hon mer.
Hade det varit tvärtom kan jag lova det hade landat på en tjej som hade fått jobbet,en bra storytelling att nu börjar Sara 26-år som fiskesamordnare åt Länsstyrelsen.
Hade det rört sig i den privata sektorn hade man tagit en tjej pga pr.
När man har ifrågasatt en rekryterare blir det alltid passiv aggressivitet som "vi hade inte många manliga sökare" och "de manliga sökare hade inte rätt erfarenhet".
Så frågan är varför i helvete denna dumhet får fortsätta samtidigt har många mage att säga att kvinnor tjänar sämre än män då vi alla vet att de har med att de klarar inte av heltid pga risk för utbrändhet och att vara mamma.
Har ni stött på något liknande? Känner ni någon rekryterare eller som jobbar åt en myndighet som har gjort såhär?
De anställer visst killar - som de är kompisar med redan.
Min erfarenhet är tvärtom då jag har en yngre kvinnlig släkting som sökt liknande jobb.
De har anställt killar. Ofta vill rekryterare och chefer ha killar på kvinnodominerade arbetsplatser.
Men det ska vara lättkorrumperade typer som blir bästis med alla på avdelningen. Blåsta, tomma typer. Med rätt kläder och utseende.
De anställer dessutom inte alls "tjejer" generallt utan det är bara en viss sorts tjejer som passar in i gänget, komplett med klädstil och gemensam sociolekt och bekantskapskrets.