2026-07-25, 01:04
Medlem
Folk i örebro verkar vara hjärnskadade. Hur kan man inte rösta på allard?!
Citera
2026-07-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Nästan så att man misstänker att dessa korrupta Örebropolitiker gör detta bara för att jävlas med Allard.

Fast det får ju motsatt effekt. De ger honom vatten på sin kvarn, bekräftar det han sagt hela tiden och ger kontext till varför han svär och låter arg när han står i talarstolen.
Citera
2026-07-25, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Fast det får ju motsatt effekt. De ger honom vatten på sin kvarn, bekräftar det han sagt hela tiden och ger kontext till varför han svär och låter arg när han står i talarstolen.

Politiker kan dock vara väldigt småaktiga och egodrivna. Ungefär som när Reinfeldt gick ut öppet med att han skulle bestraffa alla SD-röstare 2010 genom att öka invandringen ytterligare. Också det fick ju motsatt effekt vilket vilken normalbegåvad person som helst kunde räkna ut.
Citera
2026-07-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Politiker kan dock vara väldigt småaktiga och egodrivna. Ungefär som när Reinfeldt gick ut öppet med att han skulle bestraffa alla SD-röstare 2010 genom att öka invandringen ytterligare. Också det fick ju motsatt effekt vilket vilken normalbegåvad person som helst kunde räkna ut.

Ja men Allard är mer än normalbegåvad, det är det som är så uppfriskande. Han drivs av något helt annat än gängse politiker.
Citera
2026-07-26, 12:54
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Samtidigt kämpar många döva och hörselskadade i Örebro med att etablera sig på arbetsmarknaden. Trots akademisk utbildning och god kompetens möter de hinder i form av bristande resurser och otillräckligt stöd, vilket begränsar deras möjligheter att få ett arbete som motsvarar deras kvalifikationer.

Jo det hela blir ju verkligen ett hån mot de som verkligen är i behov av hjälp som kommunen inte har råd med. Vilka är det som styr?
Citera
2026-07-26, 13:13
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsodyinsweden
Även om han har rätt i vissa frågor så blir han den ensamma sanningssägaren eller en form av hovnarr. Som parti vet nog inte så många vilka som mer är med på den båten eller vad partiet vill. Det blir ett frammtungt reaktivt parti istället för proaktiv.

Örebro är en kommun där politiken går långt utanför de normala ramarna och in i näringslivet. Det är inte så mycket partipolitik eller ideologi som det är tunga namn i stil med roller som borgmästare. De bygger allianser och röster genom "Partiledare X byggde ju badhuset" eller 'Partiledare Y gav 100,000 till musikskolan". Miljonerna strömmar till diverse projekt där lojaliteter skapas.
Citera
2026-07-26, 17:08
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsodyinsweden
Varför ska man rösta på någon som först 2018 kom på att han var emot OpenArt när SD har varit emot det sedan 2008?
Citera
2026-07-26, 18:28
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Hört talas om en procentsregeln? Det innebär att en procent av budgeten för ny-, till- och ombyggnad, skall avsättas till konstnärlig gestaltning.

Bara för att du inte förstår, så innebär det inte att det inte är bra konst.
Vad exakt är ny-, till- och ombyggnad i det här fallet?

Att det sätts av 1% för inköp av en tavla eller en staty ger något bestående för kommuninvånare att titta på i kommunhuset eller i parken. Men detta rör sig om en tillfällig installation under konstutställningen Open Art.
Citera
Igår, 12:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Det sista du skrev ser jag inte hur det direkt hänger ihop.

Det rishögen kostade är en fis i rymden jämfört med hela kommunens budget men jag tycker att det är ett hån. Det svider säkert i ögonen på invånare som har det sämre ekonomiskt ställt och som kämpar, kanske får avslag på hjälp från Fk och kommunens försörjningsstöd. Så ser man att kommunen köpt en rishög för 93 000kr. Det är nog ganska tondövt.

De kunde fått rishögen gratis av vilket skogsbolag som helst som velat visa upp sig.

Det är inte högen kommunen betalar för utan konstinstallationen där högen ingår. Det är idéerna och utformningen man betalar mest för när det gäller konst och inte materialet.

Det är inte tondövt av kommunen att köpa konstverk och anordna utställningar. Däremot kan den som vill ifrågasätta kvalitén på konstverket.
Citera
Igår, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Jag ska i alla fall försöka krafsa ihop en lövhög nu på hösten och sälja den till min kommun för 100,000kr. Ifall det där sitter en vänsterpartist som förstår sig på konst kan det bli en bra affär för mig, och jag blir på kuppen en känd konstnär.
Nu är jag kanske lite partisk som ni ser i mitt användarnamn men som Jesper beskriver i intervjun om ni sett hela klippet att politiken ska hålla armlängds avstånd till konsten. Vilka konstverk som ska köpas in bestäms av tjänstemän på uppdrag av kommunen som sätter budget. Dessutom kostade inte detta konstverk 93.000 utan drygt 10.000, konstnären hade även gjort andra uppdrag åt kommunen som "artist in residence" och därför blev den totala kostnaden till konstnären 93.000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in