2026-07-24, 22:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Helen of Troy BESKRIVS som vit OCH blond i eposen. Finns att läsa igenom hela eposen.

Det är inte säkert att hon var Carolina Klüft-blond, men vi kan konstatera att hon var ljushårig.

Dvs. väldigt, väldigt långt från Lupita Nyong'o.
Citera
2026-07-24, 23:05
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hon är en fiktiv person så det handlar inte om att vara "historiskt korrekt" utan om att matcha beskrivningen i litteraturen. Hon är vit och beskrivs som världens vackraste kvinna av Homeros. Därmed blir Lupita Nyong'o ett ytterst tveksamt val. Emil i Lönneberga är också en fiktiv person men beskrivs tydligt som blond. Det hade inte fungerat om han hade spelats av en svart person.

Vi vet inte hur Jesus såg ut men det fanns många någorlunda ljushyade personer runt Medelhavet under antiken.
Jim Caviezel sticker inte ut på något sätt.
Ge dom inga idéer.

Skämt åsido, det är såklart underförstått att hon inte är kolsvart, eftersom det då hade beskrivits i boken... men beskrivs hon som ljushyad?
Citera
2026-07-24, 23:07
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Amerikaner som fejkar brytningar på olika språk för att det ska föreställa att de talar ett annat språk är f-n samma lika.

Orka bry sig.

Är det bra bodycount och cool action är det nog för mig.

Hollywood är total skit ändå.
Citera
2026-07-24, 23:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ge dom inga idéer.

Skämt åsido, det är såklart underförstått att hon inte är kolsvart, eftersom det då hade beskrivits i boken... men beskrivs hon som ljushyad?

Homer: Called her "beautiful-haired" and "white-armed," pointing to fair skin.
Sappho: Wrote that Helen had xanthe hair, meaning golden or light-colored.
Euripides: Mentioned her golden or yellow curls in his plays.

Kanske inte Carolina Klüft-blond men definitivt vit med någorlunda ljust hår.
Citera
2026-07-24, 23:45
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Jag har inte sett hela filmen, bara recensioner från The Critical Drinker, Clownfish TV och några andra.
Den verkar vara ett sömnpiller. Däremot har jag både läst Odyssén och sett andra filmatiseringar.

The Sea People är inte direkt en myt, utan ett högst verkligt fenomen. Det man tvistar om är varifrån de kom. Med största sannolikhet kom de från mellersta Medelhavet. De bidrog delvis till bronsålderskollapsen, men den utlösande faktorn var snarare klimatförändringar.

Här har du en utläggning om bronsålderskollapsen på drygt en timme:
https://www.youtube.com/watch?v=bRcu-ysocX4&t

Du får nog se filmen först innan du uttalar dig. Den var absolut inget sömnpiller som tex Dunkirk och delvis Oppenheimer.

Att det finns historiska belägg för "The sea people" är klart, annars hade det inte forskats seriöst på ämnet, det var inte det jag menade med "myten" utan myten i filmen. Nolan väver in "folket från havet", spoiler;
Citera
2026-07-24, 23:54
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Homer: Called her "beautiful-haired" and "white-armed," pointing to fair skin.
Sappho: Wrote that Helen had xanthe hair, meaning golden or light-colored.
Euripides: Mentioned her golden or yellow curls in his plays.

Kanske inte Carolina Klüft-blond men definitivt vit med någorlunda ljust hår.
Ja det låter onekligen som det.
Citera
2026-07-25, 00:10
Medlem
Nu har jag inte sett filmen men angående allt prat om att det är få greker i de framträdande rollerna.

Visst det hade säkert varit roligt med grekiska skådespelare som talar Odyssen på originalgrekiskan.
Men en sån film drar inte in några 6-7 miljarder kr i biljettförsäljning.
Det finns inte så många stora grekiska skådespelare. Söker man på "Greece actors" på google så kommer Jennifer Aniston och Hugh Jackman upp. Vet inte om de två hade gjort grekerna och andra kritiker så mycket gladare.
Citera
2026-07-25, 00:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Du får nog se filmen först innan du uttalar dig. Den var absolut inget sömnpiller som tex Dunkirk och delvis Oppenheimer.

Att det finns historiska belägg för "The sea people" är klart, annars hade det inte forskats seriöst på ämnet, det var inte det jag menade med "myten" utan myten i filmen. Nolan väver in "folket från havet", spoiler;

Sorry, men jag tänker inte betala för att se en skitfilm.
Citera
2026-07-25, 00:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Vem fan var det som race-swappade cyklopen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykloper

Så trött nu på det här jävla PK-samhället.
Citera
2026-07-25, 02:20
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Sorry, men jag tänker inte betala för att se en skitfilm.

Ok, den kommer säkert på tv om 4-5 år. Eller dvd-kopia på TPB om nått halvår.
Citera
2026-07-25, 09:13
Medlem
Ogillar filmer där de trycker in "kändisar" Skådisar som Tom Holland ska hålla sig till sin Spiderman han kan inte spela en karaktär om han ser precis ut som han gör i Spiderman filmerna. Tycker han Robin Patterson kan för hans utseende har förändrats mycket sen Twilight.

Dagens filmer budget går ju mest för att trycka in kändisar.
Citera
2026-07-25, 09:32
Medlem
För inte föreningen som hyrde ut båten ersättning från Hollywood kommer jag att avstå. Vad kan det rör sig om för sunna? 100 000-200;000 kr? Det är inga pengar från denna produktionsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in