2026-07-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Fast vad menar man med avgifter? En dålig kurs är ingen avgift. Ingen gammelbank tar några överföringsavgifter heller :-)

Bra fråga. Jag har haft metal/premium/standard och har aldrig betalat en avgift för en överföring . Kan vara något de börjat med relativt nyligen, alltså avgifter på överföringar.
Citera
2026-07-25, 00:14
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå vad frågan gäller. Det hjälper mig ingenting att öppna ett EUR- konto I ett annat land. Omvandlingen sker ändå från SEK i Swedbank till Eur-kontot.

Det enda alternativet är att låta en annan bank göra växlingen. Om pengar skickas till din Franska bank som är ett EUR-konto så växlas alltså pengarna av Swedbank till Euro.

Nu har jag redan uppdaterat tråden med Wise som har både SEK och EUR och växlar betydligt närmare spotpris.

Jag tar gärna råd, men det behöver vara relevant och du verkar fortsatt kämpa med att förstå frågan.

Antingen är du inte läskunnig eller dum.
Jag förklarade tidigare att.du skickar SEK (du väljer vilken valuta du skickar när du gör överföringen i din svenska bank, i alla fall hos SEB) till ditt franska konto som naturligtvis är i €. Banken i Frankrike gör växlingen automatiskt till dagskurs. (Jag sa att du ska kolla fär jag gör stora överföringar regelbundet så det inte är annorlunda vid en överföring)
Läs svar du får !
Citera
2026-07-25, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Antingen är du inte läskunnig eller dum.
Jag förklarade tidigare att.du skickar SEK (du väljer vilken valuta du skickar när du gör överföringen i din svenska bank, i alla fall hos SEB) till ditt franska konto som naturligtvis är i €. Banken i Frankrike gör växlingen automatiskt till dagskurs. (Jag sa att du ska kolla fär jag gör stora överföringar regelbundet så det inte är annorlunda vid en överföring)
Läs svar du får !

Tyka inte upp dig. Jag har inte memorerat eller lusläst varenda av dina kommentarer när ditt spår är lite "off".

Att leta någon billigare gammelbank ute i Europa är inte ultimat.

Många verkar inte ens förstå att banker har olika dolda påslag på växlingskursen. "Men det är ju avgiftsfritt". Gammelbanker är dyra och omoderna.

I tråden så har det framkommit rimliga alternativ.

Men jag tackar för din input.
Citera
2026-07-25, 10:42
Medlem
Sasha08s avatar
Revolut är ett bra alt
Citera
2026-07-25, 11:52
Medlem
Citat:
Vill köpa en fastighet utomlands och ser att Swedbank har ett saftigt valutaomvandlingspåslag.

Har jämfört med spotpris och får det till strax under 1% vilket är helt absurt. Snackat med banken och dom har inga alternativ för att komma lägre än detta.

Gammelbankerna täljer guld. Jag ska alltså betala tiotusentals kronor för en överföring.

Vad är alternativen om jag vill skicka miljoner kr i Euro till ett konto inom EU/EES?

Någon som grävt?

Revolut.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här