2026-07-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Kan du nämna ett exempel i svensk historia där en person som dömts för ett brott ej blivit identifierad?

Det är väldigt ovanligt att en person som döms inte identifierats, men det har hänt.
Här har du två exempel

1)https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/okand-aktivist-atalas-efter-avverkningarna-i-fyllerydsskogen
"Under måndagseftermiddagen dömdes en kvinna, vars identitet är okänd, för egenmäktig förfarande vid Växjö tingsrätt."

Kvinna dömdes till dagsböter för egenmäktigt förfarande vid en demonstration.

2)https://www.svd.se/a/541fe7e5-52fe-301b-a1ee-5dc17df25950/tv-profil-domd-till-fangelse

" En man, vars exakta identitet är okänd, döms till tre år och tio månaders fängelse och utvisning för narkotikabrott och grovt narkotikabrott."
Citera
2026-07-22, 01:27
Medlem
daligts avatar
Ja, nej, det vet man inte heller vad de har gjort i sina hemländer heller innan de spolas i land eller ploppar ur tomma intet i skrymslen och äter ur soptunnor annat än på språket lyckligtvis innehavande tendensen till omtalande sitt härkomstland direkt reflexivt.

Just inomlands i Ryssland måste man flytta från vissa av hemstäderna om det kommer fram annanstans angående deras frånvist eftersom det känns konstigt om en massa folk som inte vet hur någonting fungerar där annanstans börjar klaga, ställa till med bråk med vanligt folk och kräva samhällenas hjälp etc.
Citera
2026-07-22, 20:10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur skulle en folkräkning hjälpa tänkte du? Om man lever under falk identitet lär man knappast öppna dörren när myndigheten ringer på eller svara ärligt på frågorna. Vem öppnar ens dörren för någon man inte känner igen.

Fplräkningar kan på sin höjd fastställa hur många som befinner sig i landet men även det är tveksamt.
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Och Sverige gör ingen folkräkning, dvs hjälper dem.
Citera
2026-07-22, 20:25
Medlem
Citat:
Din fråga är befogad - Jag tänker på den våg av migranter som kom 2015. De hade slängt sina pass - Och ljög om sin identitet. (Sa att de var från Afghanistan, fast de kom från Iran, och ljög om namn och ålder).
Alltså det borde vara brottsligt att ljuga om sin identitet. Och sen skapade en del ytterligare falska identiteter.
Personligen har jag träffat två personer vid helt olika tillfällen, som dels visat mig sitt falska körkort och dels en som höll på att skaffa sig ett andra körkort i ett annat namn.

Och Sverige gör ingen folkräkning, dvs hjälper dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Hur skulle en folkräkning hjälpa tänkte du? Om man lever under falk identitet lär man knappast öppna dörren när myndigheten ringer på eller svara ärligt på frågorna. Vem öppnar ens dörren för någon man inte känner igen.

Fplräkningar kan på sin höjd fastställa hur många som befinner sig i landet men även det är tveksamt.

Tror det säger sig självt att man får bättre koll om man gör kontroll. Gäller för de flesta områden.
Att inte göra kontroll, visar också på en slapphänthet, och kan tolkas som att det inte är viktigt - att det är fritt fram att ljuga och fuska.
Citera
2026-07-22, 22:52
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur konkret skulle man få bättre kontroll? Om man vill hålla sig undan kommer man inte dyka upp i en folkräkning.
Citat:
Tror det säger sig självt att man får bättre koll om man gör kontroll. Gäller för de flesta områden.
Att inte göra kontroll, visar också på en slapphänthet, och kan tolkas som att det inte är viktigt - att det är fritt fram att ljuga och fuska.
Citera
2026-07-23, 09:44
Medlem
Citat:

Citat:
Hur konkret skulle man få bättre kontroll? Om man vill hålla sig undan kommer man inte dyka upp i en folkräkning.

Varför inte folkräkning - alla andra länder gör det. Det hör till den demokratiska processen.
Citera
2026-07-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Säg att en person som är ute i närheten av ett brott som begåtts blir gripen som misstänkt. Personen har absolut inga tillhörigheter på sig, d.v.s. ingen mobil, inga nycklar, inget id- eller körkort. Helt tomma fickor. Personen har aldrig haft med polisen eller rättsväsendet att göra tidigare och finns därför inte med i några som helst register. Personen är ej känd på något sätt av allmänheten. I förhör vägrar personen att säga ett enda ord. Vad kan polisen göra i detta läge för att fastslå identiteten?

Om personen blir gripen på bar gärning och bevisen är överväldigande, men samma situation som tidigare uppstår där man inte kan identifiera personen, vad händer då? Jag förstår självklart att personen fortfarande kan frihetsberövas och dömas, men jag menar rent konkret, hur skulle en sådan rättegång gå till? Hur skulle det fungera med brottsregister? Om personen blir dömd till dagsböter, hur skulle man verkställa dessa?

Jag förstår också att det går, i i princip alla fall, att fastställa id tillslut, men detta är en hypotetisk fråga.

I de allra flesta fall har ju personen anhöriga, som kommer anmäla den försvunnen, till polisen, som då får identiteten.
Citera
2026-07-24, 14:07
Medlem
Tranquility Bass avatar
Har inget emot en folkräkning men att tro att man kommer komma åt personerna som befinner sig här illegalt eller av annan orsak vill hålla sig undan är att tro för mycket. Även om man inte har något att dölja, hur många öppnar dörren för en okänd?
Citat:
Varför inte folkräkning - alla andra länder gör det. Det hör till den demokratiska processen.
Citera
2026-07-24, 14:23
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Citat:
Har inget emot en folkräkning men att tro att man kommer komma åt personerna som befinner sig här illegalt eller av annan orsak vill hålla sig undan är att tro för mycket. Även om man inte har något att dölja, hur många öppnar dörren för en okänd?
en folkräkning skulle inte förenkla för polisen att identifiera någon, så rättsväsendet skulle fortsätta mef samma sak som de redan gör.
Citera
2026-07-24, 22:39
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
en folkräkning skulle inte förenkla för polisen att identifiera någon, så rättsväsendet skulle fortsätta mef samma sak som de redan gör.

Det skulle det visst - Det finns flera anledningar till folkräkning. När det blir färre med falsk identitet blrid det också färre ärenden för polisen - Behöver jag säga att det är lättare ha kontroll över färre falsa identiteter.
Det är nämligen så att det ser ut att vara jättemånga falska identiteter. Kan det vara orsaken varför man avstår från folkräkning?
Citera
2026-07-25, 05:32
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ännu har jag inte sett några argument för hur en folkräkning skulle minska antalet personer med falska identiteter, som jag skrivit innan lär knappast kriminella öppna när myndigheterna ringer på dörren. Hur ska man ens upptäcka att någon har flera identiteter?
Citat:
Det skulle det visst - Det finns flera anledningar till folkräkning. När det blir färre med falsk identitet blrid det också färre ärenden för polisen - Behöver jag säga att det är lättare ha kontroll över färre falsa identiteter.
Det är nämligen så att det ser ut att vara jättemånga falska identiteter. Kan det vara orsaken varför man avstår från folkräkning?
Citera
2026-07-25, 10:51
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ännu har jag inte sett några argument för hur en folkräkning skulle minska antalet personer med falska identiteter, som jag skrivit innan lär knappast kriminella öppna när myndigheterna ringer på dörren. Hur ska man ens upptäcka att någon har flera identiteter?
Jag tror de som argumenterar för en folkräkning utgår ifrån att folkräknarna även skulle samla in biometriska uppgifter, som ett 3D-foto av ansiktet och fingeravtryck. Ungefär som Apple gör med Face ID och Touch ID på sina iPhones. Dessa skulle även stämmas av mot de ID-handlingar som folk avkrävs vid folkräkningen. Vissa invånare kommer förstås inte vara hemma när folkräknarna knackar på dörren. Det behöver inte vara något fuffens. De kanske är på semester, eller nåt. För att fånga upp även dessa har man krav på biometrisk insamling för att folk ska få olika förmåner, som körkort eller pass, eller för att man ska få bidrag utbetalda. Om man gör en folkräkning med biometrisk insamling, och kompletterar på det viset, så kommer du få in biometrisk data för en mycket stor andel av de som bor i Sverige.

När man sen samlat in all denna biometri finns det olika sätt att göra en data deduplication.

Om detta är en bra idé kan man förstås diskutera. Men det är ungefär så folk tänker sig att det ska gå till.

Du skulle kunna argumentera för att ett smidigare och inte minst billigare sätt att tackla detta problem, istället för en folkräkning, vore att fokusera på upptäckandet av dubbletter i databasen varje gång identitetshandlingar delas ut. Det är också vad vår nuvarande regering har gjort. Dels kan du se prop. 2025/26:261, som antogs av riksdagen för en dryg månad sedan och träder i kraft i december. Dels kan du läsa på om detta förslag. Kort sagt handlar det om att i större utsträckning samla in biometri samt att rutinmässigt samköra personuppgifter från vissa register med personuppgifter i andra register.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in