Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Ännu har jag inte sett några argument för hur en folkräkning skulle minska antalet personer med falska identiteter, som jag skrivit innan lär knappast kriminella öppna när myndigheterna ringer på dörren. Hur ska man ens upptäcka att någon har flera identiteter?
Jag tror de som argumenterar för en folkräkning utgår ifrån att folkräknarna även skulle samla in biometriska uppgifter, som ett 3D-foto av ansiktet och fingeravtryck. Ungefär som Apple gör med Face ID och Touch ID på sina iPhones. Dessa skulle även stämmas av mot de ID-handlingar som folk avkrävs vid folkräkningen. Vissa invånare kommer förstås inte vara hemma när folkräknarna knackar på dörren. Det behöver inte vara något fuffens. De kanske är på semester, eller nåt. För att fånga upp även dessa har man krav på biometrisk insamling för att folk ska få olika förmåner, som körkort eller pass, eller för att man ska få bidrag utbetalda. Om man gör en folkräkning med biometrisk insamling, och kompletterar på det viset, så kommer du få in biometrisk data för en mycket stor andel av de som bor i Sverige.
När man sen samlat in all denna biometri finns det olika sätt att göra en
data deduplication.
Om detta är en bra idé kan man förstås diskutera. Men det är ungefär så folk tänker sig att det ska gå till.
Du skulle kunna argumentera för att ett smidigare och inte minst billigare sätt att tackla detta problem, istället för en folkräkning, vore att fokusera på upptäckandet av dubbletter i databasen varje gång identitetshandlingar delas ut. Det är också vad vår nuvarande regering har gjort. Dels kan du se
prop. 2025/26:261, som antogs av riksdagen för en dryg månad sedan och träder i kraft i december. Dels kan du läsa på om
detta förslag. Kort sagt handlar det om att i större utsträckning samla in biometri samt att rutinmässigt samköra personuppgifter från vissa register med personuppgifter i andra register.