Citat:
Ursprungligen postat av
CpPraktikanten
Säg att en person som är ute i närheten av ett brott som begåtts blir gripen som misstänkt. Personen har absolut inga tillhörigheter på sig, d.v.s. ingen mobil, inga nycklar, inget id- eller körkort. Helt tomma fickor. Personen har aldrig haft med polisen eller rättsväsendet att göra tidigare och finns därför inte med i några som helst register. Personen är ej känd på något sätt av allmänheten. I förhör vägrar personen att säga ett enda ord. Vad kan polisen göra i detta läge för att fastslå identiteten?
Om personen blir gripen på bar gärning och bevisen är överväldigande, men samma situation som tidigare uppstår där man inte kan identifiera personen, vad händer då? Jag förstår självklart att personen fortfarande kan frihetsberövas och dömas, men jag menar rent konkret, hur skulle en sådan rättegång gå till? Hur skulle det fungera med brottsregister? Om personen blir dömd till dagsböter, hur skulle man verkställa dessa?
Jag förstår också att det går, i i princip alla fall, att fastställa id tillslut, men detta är en hypotetisk fråga.
Din fråga är befogad - Jag tänker på den våg av migranter som kom 2015. De hade slängt sina pass - Och ljög om sin identitet. (Sa att de var från Afghanistan, fast de kom från Iran, och ljög om namn och ålder).
Alltså det borde vara brottsligt att ljuga om sin identitet. Och sen skapade en del ytterligare falska identiteter.
Personligen har jag träffat två personer vid helt olika tillfällen, som dels visat mig sitt falska körkort och dels en som höll på att skaffa sig ett andra körkort i ett annat namn.
Och Sverige gör ingen folkräkning, dvs hjälper dem.