2026-07-20, 22:50
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Vad menas ska man inte få någon lön förrns ett företagssvin tycker man kan få en lön?
Du får en lön om de anställer dig, annars inte.

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Samma tidning har hittat en ny stackars ungdom som inte kan få jobb.
En fet svart kvinna som ser ut som en MTF.
Skyller på sina npf-diagnoser.
Bor i Stockholm.

Har inte Arbetet funderat på att skriva reportage om normala arbetsvilliga ungdomar?
https://arbetet.se/2026/07/20/beredd-att-plocka-skrap-arbetslosa-monica-24-bor-hos-foraldrarna/
Arbetet är väl arbetsmarknadens motsvarighet till Hem & hyra, dvs. de förstår inte att deras snyftreportage i själva verket är negativ reklam för de inblandade. Vi fick inte veta vad Monica läste i gymnasiet, men jag vågar gissa att hon inte gick omvårdnad eller VVS. Spontant skulle jag gissa estet, media eller samhälle dvs. värdelösa flumutbildningar som mer eller mindre kan läggas ned. Det bästa kanske vore att skicka dessa ungdomar direkt till närmaste fabrik där de får sopa golvet och hälla upp kaffe till yrkesarbetarna (dvs. elektriker, maskinister, programmerare och andra som tog gymnasiet på allvar) eller akademikerna (ingenjörer o. dyl.).
Citera
2026-07-20, 22:54
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Har verkligen någon arbetare i historien förväntat sig en vd-lön?
Bevisa sitt värde?

Vad menas ska man inte få någon lön förrns ett företagssvin tycker man kan få en lön? lol
Och så undrar företagssvinen varför ungdomar inte utbildar sig inom deras skitområde, lol fattar ni verkligen inte det?

Det är ingen rättighet att "få en lön". En anställd person får en ersättning för att vara företagets resurs och humankapitalet ska kapitaliseras på det sätt som företaget anses bäst.

Tillför resursen inget värde till företagets humankapital så kommer heller ingen lön ges.
Citera
2026-07-20, 22:55
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Chefen ska väl förhoppningsvis inte knulla den anställde men problemet är att utseenden utstrålar olika aura. Är det två sökande med lika meriter och den enda är uppklädd i skjorta och välkammat hår och den andra kommer in med en flottig hawaiiskjorta med chipssmulor på så hade nog 95% av cheferna valt den välvårdade sökanden, inte hawaiiskjortan som utstrålar lathet, obryddhet och slarv.
Jag vet inte jag. Den som har hawaiiskjorta kanske ses som ett säkrare kort eftersom den troligen är oambitiös och inte har ambitioner att klättra uppåt eller byta till ett annat företag efter två år? Att ta den mest ambitiöse är inte alltid rätt väl, särskilt om det handlar om enklare jobb.
Citera
2026-07-20, 23:06
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är ingen rättighet att "få en lön".
Någon typ av lön bör de allra flesta kunna få på en mer fungerande marknad. Däremot kanske inte lönen för lågpresterande personer kommer att bli särskilt hög. Den som bara duger till att plocka fimpar i parken får nog vara tacksam om hen får ut 5000 efter skatt från kommunen. Då blir det att bo kvar i föräldrahemmet tills föräldrarna dör så att barnet får ärva bostaden. Att flytta hemifrån ska så lågpresterande individer nog inte drömma om.

Som det är nu har vi fackföreningar som har fått för sig att vi ska ha små löneskillnader mellan folk som plockar fimpar och folk som utvecklar digitala betalningstjänster. Detta tillsammans med progressiv skatt skapar väldigt svaga drivkrafter för att anstränga sig. Lägg därtill på generösa bidrag till den som inte skaffar sig inkomst på egen hand! Det är en omfördelningspolitik från de driftiga och ambitiösa till de oengagerade pseudokommuinisterna som tror att allting handlar om mänskliga rättigheter.

Ironiskt nog så hade sådana personer troligen blivit väldigt bryskt behandlade i f.d. Sovjetunionen eller dagens Kina. En luffarkvart att dela med andra okända människor och minimalt privatliv är vad som brukar erbjudas i sådana system.

Jag som trodde att jag skulle få bli konstnär efter revolutionen, nu måste jag jobba i gruvan buhuuu...
Citera
2026-07-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag vet inte jag. Den som har hawaiiskjorta kanske ses som ett säkrare kort eftersom den troligen är oambitiös och inte har ambitioner att klättra uppåt eller byta till ett annat företag efter två år? Att ta den mest ambitiöse är inte alltid rätt väl, särskilt om det handlar om enklare jobb.
Du driver inte företag förstår jag.
Citera
2026-07-21, 07:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är ingen rättighet att "få en lön". En anställd person får en ersättning för att vara företagets resurs och humankapitalet ska kapitaliseras på det sätt som företaget anses bäst.

Tillför resursen inget värde till företagets humankapital så kommer heller ingen lön ges.

Ja precis, kan inte du då din feta gris göra ditt egna skitjobb på ditt skitföretag?
Citera
2026-07-21, 08:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Någon typ av lön bör de allra flesta kunna få på en mer fungerande marknad. Däremot kanske inte lönen för lågpresterande personer kommer att bli särskilt hög. Den som bara duger till att plocka fimpar i parken får nog vara tacksam om hen får ut 5000 efter skatt från kommunen. Då blir det att bo kvar i föräldrahemmet tills föräldrarna dör så att barnet får ärva bostaden. Att flytta hemifrån ska så lågpresterande individer nog inte drömma om.

Som det är nu har vi fackföreningar som har fått för sig att vi ska ha små löneskillnader mellan folk som plockar fimpar och folk som utvecklar digitala betalningstjänster. Detta tillsammans med progressiv skatt skapar väldigt svaga drivkrafter för att anstränga sig. Lägg därtill på generösa bidrag till den som inte skaffar sig inkomst på egen hand! Det är en omfördelningspolitik från de driftiga och ambitiösa till de oengagerade pseudokommuinisterna som tror att allting handlar om mänskliga rättigheter.

Ironiskt nog så hade sådana personer troligen blivit väldigt bryskt behandlade i f.d. Sovjetunionen eller dagens Kina. En luffarkvart att dela med andra okända människor och minimalt privatliv är vad som brukar erbjudas i sådana system.

Jag som trodde att jag skulle få bli konstnär efter revolutionen, nu måste jag jobba i gruvan buhuuu...

lol, ja någon typ av lön bör de flesta kunna få på en mer fungerande marknad?
Ni som är yngre och läser här, detta är en verklighet hela tiden för vanliga arbetare, där alla tycker och diskuterar ifall arbetare ska ha någon lön överhuvudtaget.

Så gör er själva en stor tjänst och bli aldrig en vanlig arbetare, ditt liv kommer bara bestå av att arbeta och sova, samtidigt som du lever på samhällets ekonomiska botten eftersom alla tycker att arbetare inte förtjänar att ha en lön överhuvudtaget.

Så gå dom 3-5 år på högskola/universitet som man måste så kommer hela ditt liv förändras till det bättre eftersom nu tycker samhället att du är värd en lön och inte bara en lön utan en väldigt hög lön.
Dessutom kan du få bonus, optionsavtal, fri bil, fri telefon, representationskort......osv
Citera
2026-07-21, 09:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jag har varit hos AF en gång i mitt liv. Det var ungefär i mitten av 90-talet och Sverige befann sig fortfarande i en lågkonjunktur (märkta av de enorma räntorna fordrande).
Då var jag nybakad ingenjör och fick gå kursen på AF som ”söka jobb kurs” och annat trams som man enkelt skulle kunna få insikt om efter bara någon timme max. Men AF skulle minsann ta flera månader på sig för att lära ut detta. Sedan fick jag iaf jobb via ”platsbanken” och efter det aldrig mera kontakt med AF. Det låter inte som man har missat nått…
Citera
2026-07-21, 12:23
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Är sanningen jobbig?
Du tror fortfarande att folk vill förstöra sitt liv genom att jobba på ditt skitföretag för en minimilön?

Din sanning är att du har förtjänat att vara en lat, arbetslös odugling som bara kan gnälla som en fitta.
Min sanning är att jag aldrig någonsin har varit arbetslös.
Jag har däremot anställt många och jag vet vad man vill ha och vad som funkar.

Din ansökan hade åkt rakt ner i papperskorgen.
Citera
2026-07-21, 12:29
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Det lustiga är att företagen är de allra största bidragstagarna.. Men det är alltid lätt o bara hålla på att skylla från sig!

Clowner

Men…vad menar du?
Att du går på bidrag som en sopa och samtidigt fittgnäller på att ett företag tar ut EU-bidrag?

Klipp, dig och skaffa ett jobb! Skit i vad ”alla andra” och ”företag” gör eller inte gör.

Sköt ditt, väx upp och sluta gnäll över allting i denna värld!
Citera
2026-07-21, 13:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Men…vad menar du?
Att du går på bidrag som en sopa och samtidigt fittgnäller på att ett företag tar ut EU-bidrag?

Klipp, dig och skaffa ett jobb! Skit i vad ”alla andra” och ”företag” gör eller inte gör.

Sköt ditt, väx upp och sluta gnäll över allting i denna värld!

Men varför ska företagare få bidrag för?
Dom skriker ju halsen ur led när arbetslösa får a-kassa och kan tacka nej till deras låglöneskitjobb, så varför är det ok när privata aktiebolag ska finansieras av skattemedel men vinsterna vara privata?

Då har ni företagssvin aldrig problem med bidrag när ni får pengar från skattemedel eller att ni får råna pensionärernas pension i dom statliga ap fonderna.

Nä fy fan vad vidriga ni företagare är, men jag antar att det är därför som girighet är en av de 7 dödssynderna.
Girighet kopplas främst till det tionde budordet ("Du skall inte ha begär"), som förbjuder att hysa otillbörlig längtan efter andras egendom, och det sjunde budordet ("Du skall inte stjäla")

Det är något för er företagare att fundera över.
Citera
2026-07-21, 15:23
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Men varför ska företagare få bidrag för?
Dom skriker ju halsen ur led när arbetslösa får a-kassa och kan tacka nej till deras låglöneskitjobb, så varför är det ok när privata aktiebolag ska finansieras av skattemedel men vinsterna vara privata?

Då har ni företagssvin aldrig problem med bidrag när ni får pengar från skattemedel eller att ni får råna pensionärernas pension i dom statliga ap fonderna.

Nä fy fan vad vidriga ni företagare är, men jag antar att det är därför som girighet är en av de 7 dödssynderna.
Girighet kopplas främst till det tionde budordet ("Du skall inte ha begär"), som förbjuder att hysa otillbörlig längtan efter andras egendom, och det sjunde budordet ("Du skall inte stjäla")

Det är något för er företagare att fundera över.

Det är väl en jävla tur att företag får bidrag som tex underlättar för arbetare som tex arbetstidslag, arbetsmiljö och att de kan vidareutvecklas och på så sätt bli attraktiva och anställa FLER, vilket gynnar arbetslösa?

Även kommuner får bidrag i olika former och det är en jävla tur för vissa som inte orkar jobba och att företagen betalar stora skatter som går rätt ner i arbetslösas fickor - de som skränar om att de ingenting får.

Ikea tex, om det företaget bommar igen - vad KOSTAR inte det? VAR ska dessa pengar komma ifrån som gör att dessa inte ska svälta till döds? Ikea bidrar till massor av arbetstillfällen, både i och utanför företaget och jag hoppas de får massor med bidrag så de kan anställa fler.
Sverige behöver fler företag - inte färre!

För varje arbetslös som inte orkar jobba (för att lönen är för låg buhuu) drar sig konstigt nog inte för att tigga bidrag själva utan att bidra till det minsta lilla! De nallar mest skattemedel dvs bidrag och hjälper till att urholka hela värdfärden vilket bl.a gör att vi har fattigpensionärer i detta land.

Så, den största TJUVEN här är DU som inte vill jobba för att du tror att du är något för mer än andra vilket bibliskt kan kallas för HÖGMOD.

DET är något för er gnällfittor borde fundera på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in