Citat:
Ursprungligen postat av
Wihi
Jag kör Tostrex via Rewell och använder 5 pumpar om dagen, vilket enligt dem är maxdosen. Jag har märkt lite mer energi, men ingen större skillnad när det gäller libido eller det allmänna måendet.
Mitt nästa blodprov är om ungefär tre månader. Jag funderar på att testa att applicera gelen på axeln ett tag för att se om jag upplever bättre effekt, och sedan byta tillbaka till mage/lår inför blodprovet så att provtagningen.
Är det någon som har testat olika appliceringsställen och märkt någon skillnad? Har ni några andra tips för som jag kan testa?
Jag upplever att läkarna på Rewell ofta fokuserar mycket på värderna. Mitt testosteron gick från 9,8 nmol/L till 26 nmol/L (provet togs cirka 2 timmar efter applicering), och de verkar nöjda med det. Själv känner jag däremot inte någon större skillnad förutom lite mer energi..
Med ett testosteronvärde på 26 nmol/L efter 5 pumpar Tostrex verkar du absorbera gelen bra. Det visar att behandlingen faktiskt höjer dina testosteronnivåer och att problemet sannolikt inte beror på att du applicerar gelen på fel område.
Att byta appliceringsställe från mage/lår till axel kan påverka upptaget lite hos vissa personer, eftersom huden kan absorbera olika effektivt beroende på område. Men skillnaden brukar oftast vara ganska liten. När man redan ligger på 26 nmol/L är det därför osannolikt att ett byte av appliceringsställe skulle vara det som plötsligt ger en stor förändring i libido eller välmående.
En viktig sak är också att du bara har kört TRT i cirka 6 veckor. Många förväntar sig att alla effekter ska komma snabbt, men olika effekter kommer ofta vid olika tidpunkter. Energi, driv och känsla av välmående kan komma tidigare, medan libido, sexuell funktion och mer stabila förändringar kan ta längre tid eftersom kroppen behöver anpassa sig till de nya hormonnivåerna.
Dessutom handlar hur man mår inte bara om total testosteronnivå. Även fritt testosteron, SHBG, östradiol, sömn, stress, livsstil och andra faktorer kan påverka hur stor skillnad man känner.
Eftersom ditt värde redan är högt efter dosen hade jag personligen inte fokuserat för mycket på att byta appliceringsställe efter bara 6 veckor, utan snarare gett behandlingen mer tid och följt upp med nya prover där man tittar på helheten och inte bara ett enskilt testosteronvärde.