2026-06-29, 13:59
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackadAvBrock
Hej på er grabbar.

Jag har har några frågor till er gällande som har lågt testosteron.

Hur har ert tex driv varit innan ni påbörjat behandlingen?

Den där tävlingsinstinkten, viljan att utvecklas på jobbet eller passionen för gamla hobbys svalnar. Mål som förr kändes spännande och motiverande väcker ingen som helst känslomässig respons längre.

Det är så jäkla spoton för mig. Verkligen 0 driv.

Män med lågt testosteron drar sig ofta undan, vilket lätt misstolkas av omgivningen som att de har blivit kalla, tråkiga eller arroganta. I själva verket handlar det om en total mental och social dränering.
​
Här är hur umgänget och relationerna påverkas:

Social tillbakadragenhet ("Isolering")
​Mannen slutar ofta ta initiativ till att ses. Att tacka ja till en AW, en middag med vänner eller att hälsa på släkten känns plötsligt som ett enormt projekt. Efter en arbetsdag har han absolut noll social energi kvar, vilket gör att han helst bara vill sitta i soffan, titta in i en skärm och vara ifred.

Samma med detta stycket...exakt mitt i prick.

Känner ni igen er? Blev det bättre med behandlingen?

Mvh

Det behöver inte vara på grund av testosteronet.
Vem som helst kan känna igen sig i det ovan.

Testo:32
Bioaktivt:16.
Citera
2026-06-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det behöver inte vara på grund av testosteronet.
Vem som helst kan känna igen sig i det ovan.

Testo:32
Bioaktivt:16.

Tror jag hade runt 3nmol om jag inte minns fel.
Fick även hjälp vid puberteten med injektioner.
Har även gjort utredning som inte visar på vaf som är fel.
Citera
2026-06-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Du kommer troligen inte få TRT och ärligt tror jag inte du behöver det. MEN, berätta gärna mer om hur du blev erbjuden TRT som barn. Det kan ju tyda på att du är intersex eller har Klinefelters syndrom eller liknande. Du borde i sådana fall få remiss till en endokrinolog för att få en helhetsbild över alla dina hormoner.

Titta på saker som vitamin D(ta 5000IE/dag). Testa att ta 10mg med zink varje dag, 300mg magnesium.

Ha i åtanke att Cymbalta är väldigt jobbigt att sluta med.

För din migrän finns det profylaxer såsom candesartan. Du kanske ska titta på sådana? De gånger jag gått på SSRI får jag ofta förjävlig huvudvärk av onani för det är nästan omöjligt att komma. Se om det finns ett liknande mönster även för dig.

Det här måste vara det mest trötta svaret jag sett i den här tråden. Vad baserar du ens det på?
Han skrev själv att han låg på 12 nmol/L i testosteron. Det är bokstavligen gråzonen hos rewell och där kan man absolut bli aktuell för TRT behandling.
Senast redigerad av korbakor 2026-06-29 kl. 16:43.
Citera
2026-06-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korbakor
Det här måste vara det mest trötta svaret jag sett i den här tråden. Vad baserar du ens det på?
Han skrev själv att han låg på 12 nmol/L i testosteron. Det är bokstavligen gråzonen hos rewell och där kan man absolut bli aktuell för TRT behandling.

Rewell, jadu. Ett företag som verkligen arbetar med gråzoner.
Citera
2026-06-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Rewell, jadu. Ett företag som verkligen arbetar med gråzoner.
”Rewell, jadu” är inget argument. Faktum kvarstår att 12 nmol/L är gråzon, särskilt med symptom. Svenska vården skickar hem folk med usla nivåer.
Rewell är dessutom i princip den enda privata kliniken i Sverige som faktiskt hjälper män med lågt testosteron. Alla har inte turen att få behandling via regionen trots låga värden och tydliga symptom. Det är ju exakt därför kliniker som Rewell existerar från första början🤦‍♂️
Senast redigerad av korbakor 2026-06-29 kl. 18:27.
Citera
2026-07-02, 15:11
Medlem
Hej!

Har Tostrex utskrivet via vårdcentralen (låg på ca 9.5 nmol innan med så gott som samtliga symtom)

Har kört sen i slutet av September förra året och har ett lite märkligt "problem"

Kortfattat:

på 6 pump Tostrex låg mitt peakvärde på 50+ nmol 2h efter applicering. (Testet visar bara upp till 50, så om det i själva verket var 50 eller betydligt mer vet jag inte, det stod bara 50+)

Det tyckte min doktor var alldeles för högt, så vi sänkte till 5 pump och skulle istället testa dalvärdet, vilket 23h efter applicering blev 5.2 nmol vilket då istället känns alldeles för lågt.

Smörjer förövrigt in på axlarna för det var det jag blev tillsagd att göra.

Jag mår betydligt bättre än innan, har lyckats lägga på mig lite muskler, känner inte samma trötthet som innan då jag kände ett behov av att ta en tupplur i soffan varje dag runt lunch, nattliga erektioner har kommit tillbaka efter flera år osv.

Har inte märkt någon som helst biverkning, ingen akne osv.

Däremot blir jag fortfarande rätt trött och seg mot kvällen, libidon har jag egentligen inte märkt någon förbättring av heller men överlag så mår jag ändå betydligt bättre skulle jag säga.

Frågan är väl egentligen då bara:

Är det någon annan här som verkar absorbera testosteronet väldigt fort med gel, som också får väldigt höga toppvärden och låga dalvärden?

Om ja, fortsatte ni som det var bara, eller bytte ni till Nebido eller en annan gel?

Hemoglobin ligger på 166, PSA på ca 0.5, ifall det kan vara relevant.
Citera
2026-07-02, 17:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakout
Hej!

Har Tostrex utskrivet via vårdcentralen (låg på ca 9.5 nmol innan med så gott som samtliga symtom)

Har kört sen i slutet av September förra året och har ett lite märkligt "problem"

Kortfattat:

på 6 pump Tostrex låg mitt peakvärde på 50+ nmol 2h efter applicering. (Testet visar bara upp till 50, så om det i själva verket var 50 eller betydligt mer vet jag inte, det stod bara 50+)

Det tyckte min doktor var alldeles för högt, så vi sänkte till 5 pump och skulle istället testa dalvärdet, vilket 23h efter applicering blev 5.2 nmol vilket då istället känns alldeles för lågt.

Jag mår betydligt bättre än innan, har lyckats lägga på mig lite muskler, känner inte samma trötthet som innan då jag kände ett behov av att ta en tupplur i soffan varje dag runt lunch, nattliga erektioner har kommit tillbaka efter flera år osv.

Däremot blir jag fortfarande rätt trött och seg mot kvällen, libidon har jag egentligen inte märkt någon förbättring av heller men överlag så mår jag ändå betydligt bättre skulle jag säga.

Är det någon annan här som verkar absorbera testosteronet väldigt fort med gel, som också får väldigt höga toppvärden och låga dalvärden?

Om ja, fortsatte ni som det var bara, eller bytte ni till Nebido eller en annan gel?

Använder du några andra mediciner, även receptfria?
Kosttillskott?
Citera
2026-07-02, 17:59
Medlem
mcmc?s avatar
Citat:
Hej!

Kortfattat:

Tostrex ska smörjas insida lår. Se till att vara rakad

Du bör få jämnare nivåer då.
Citera
2026-07-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Använder du några andra mediciner, även receptfria?
Kosttillskott?

Tadalafil 5mg/dag, förutom det tar jag daily greens från bodylab, 5g kreatin samt fiskolja, inget annat!

(Vet inte hur man citerar två olika inlägg så klistrar in här bara:

"Tostrex ska smörjas insida lår. Se till att vara rakad

Du bör få jämnare nivåer då.")

ja, jag märkte också att det stod att Tostrex ska smörjas på låren/buken så jag kanske borde testa det helt enkelt.

Är väl inte helt sugen på att behöva gå runt som Nalle Puh i 20 minuter eller så innan gelen torkat på morgonen, men får stå ut haha.

Tack för svar till er båda!
Citera
2026-07-02, 21:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tadalafil 5mg/dag, förutom det tar jag daily greens från bodylab, 5g kreatin samt fiskolja, inget annat!

(Vet inte hur man citerar två olika inlägg så klistrar in här bara:

"Tostrex ska smörjas insida lår. Se till att vara rakad

Du bör få jämnare nivåer då.")

ja, jag märkte också att det stod att Tostrex ska smörjas på låren/buken så jag kanske borde testa det helt enkelt.

Är väl inte helt sugen på att behöva gå runt som Nalle Puh i 20 minuter eller så innan gelen torkat på morgonen, men får stå ut haha.

Tack för svar till er båda!

Det tar inte 20 minuter för gelen att torka in, det går på några minuter, du kan kolla mailen under tiden.
Gelen är klar innan du är klar med mailen.
Citera
2026-07-03, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innumerable
Hej, någon här som kombinerar antidepressiv medicinering med trt eller har kunnat sluta med antidepp tack vare trt?

Jag har haft problem med ångest, trötthet, depression i stora delar av mitt liv. Åt SSRI (Sertralin + Mirtazapine) i 10 år innan jag för ca ett år sedan bytte till Duloxetine + Mirtazapine pga biverkningar (främst migränattacker, ofta). Duloxetine är en SNRI som ska vara snällare mot testot och Mirtazapine ska inte heller ha någon negativ påverkan i det avseendet.

Jag är i bestånd att sluta med åtminstone Duloxetinet då jag upplever att migränen inte förbättrades av bytet. Jag har spolat antideppen tidigare men alltid med resultatet att jag gått tillbaka till mitt gamla jag med ångest och trötthet osv. Bortsett från migränattackerna upplever jag att antideppen gör mig väldigt gott och jag är en helt annan människa innan jag började med dem.

Till saken hör att jag kollade mitt testo via testmottagningen tidigare i år och kom in enligt följande

Testosteron: 12 nmol/L
Lutropin/LH: 1.7 IE/L
SHBG: 29 nmol/L
Fritt testosteron (S-testosteron bioaktiv) 6.2 nmol/L
Östradiol: 109 pmol/L

Fick ett läkarutlåtande med som förstås sa att allt var toppen.

Jag sneglar lite på TRT men vet inte riktigt om jag är redo att hoppa i båten än med tanke på att det troligtvis blir en livslång behandling. Jag lever ett bra liv och det mesta fungerar, dock mycket tack vare antideppen.

Går nu i tankarna att antideppen i själva verket varit symtomlindring på ett underliggande lågt testo i hela mitt liv. Blev efter utredning erbjuden testo som barn för att sätta igång puberteten men tackade nej, och den kom i tid ändå.

Är 36 år, tränar 4 ggr i veckan, sover bra, regelbunden och hälsosam kost, BMI på 22.2, låga stressnivåer.

Alla är olika och reagerar på olika sätt. Jag är 49 och börjat min TRT behandling för ca 4 sedan.
(mitt bästa beslut). Min Testosteron gick från 11-13 till 25-27.
Ångest , depression och allt liknande försvann sakta men säkert. Efter ca 2 år Jag slutade med alla antidepressiva mediciner !
Citera
2026-07-09, 08:21
Medlem
Kan det finnas ett värde i att kolla dalvärdet när man står på gel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in