2026-07-22, 23:35
Medlem
Kör win 11 på min plex/emu server hemma. Funderar på att använda nextcloud/Docker istället för google drive har en 1 TB jag kan lägga på detta. Nu till problemet. Använder NordVPN och denna blockar alla portar för docker/nextcloud. Så nu funderar jag på att bara installera Linux men aldrig använt detta tidigare och känner en lätt rädsla. Vet att jag bara kan stänga ner vpn då den egentligen inte behövs i min setup. Har väl ett par månader kvar på sub och kommer titta på någon vpn med portforwarding efter detta (förslag? Måste vara snabb helst över 500Mb eller närmare 1 Gb.)

Hur enkelt kan jag få en Linux dist idag för plex, retroarch/Cemu och nextcloud med vpn som inte dödar alla portar?

Plex och retroarch används på lan inte remote.

Specs:
i5-8500t
24 GB ddr4 2600Mhz
1TB m.2 gen 4
1Gb Ethernet / 1 Gb fiber.
Citera
2026-07-23, 11:39
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Provat med annan VPN?
Citera
2026-07-23, 14:58
Moderator
memymos avatar
Då TS inte will ha Windows längre passar den bättre här

Samt rubrik ändrad.

Programvara: Windows --> Programvara: övriga operativsystem
/Moderator
Citera
Igår, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Kör win 11 på min plex/emu server hemma. Funderar på att använda nextcloud/Docker istället för google drive har en 1 TB jag kan lägga på detta. Nu till problemet. Använder NordVPN och denna blockar alla portar för docker/nextcloud. Så nu funderar jag på att bara installera Linux men aldrig använt detta tidigare och känner en lätt rädsla. Vet att jag bara kan stänga ner vpn då den egentligen inte behövs i min setup. Har väl ett par månader kvar på sub och kommer titta på någon vpn med portforwarding efter detta (förslag? Måste vara snabb helst över 500Mb eller närmare 1 Gb.)

Hur enkelt kan jag få en Linux dist idag för plex, retroarch/Cemu och nextcloud med vpn som inte dödar alla portar?

Plex och retroarch används på lan inte remote.

Specs:
i5-8500t
24 GB ddr4 2600Mhz
1TB m.2 gen 4
1Gb Ethernet / 1 Gb fiber.
Du får väl byta O istället och installera Linux?
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Melange5738s avatar
Nuförtiden verkar alla köra Proxmox i botten, sen kan du installera vilka operativsystem du vill som moduler ovanpå.
Citera
Igår, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nuförtiden verkar alla köra Proxmox i botten, sen kan du installera vilka operativsystem du vill som moduler ovanpå.
Jo läst på lite om Proxmox men är väl bara en Linux dist?
Citera
Igår, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Du får väl byta O istället och installera Linux?
Läs igen...
Citera
Igår, 23:52
Medlem
Citat:
Läs igen...
Ja, du undrar om vilket O du ska ha för server?
Citera
Idag, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ja, du undrar om vilket O du ska ha för server?
Nej inte riktigt...
Citera
Idag, 07:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo läst på lite om Proxmox men är väl bara en Linux dist?

Nej det är ett modulärsystem som du kör i botten så att du kan växla OS och andra serversystem typ som virtuella boxar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in