2026-07-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Börja leta och läs fler all då.

Om du är intresserad av ämnet så tänker jag att denna video kan vara en bra börja. Ett riksdagsseminarium om samtyckeslagen. Där beskrivs bland annat just detta att ett samlag kan ha varit högst frivilligt och hållit på 1 timme men tjejen säger att det är ca 30 sekunder som inte var frivilligt för att det ska räknas som och kunna dömas som våldtäkt.

https://www.youtube.com/watch?v=3_jwz9MDf1w

Tack men så jäjävla intresserad att jag sätter mig och kollar igenom den timme+ långa powerpointpresentationen är jag inte.

Yes, det säger sig självt att 30 sekunder ofrivilligt sex fortfarande borde räknas som ofrivilligt sex. Klassiker är ju när nån växlar upp från ettan till tvåan eller fortsätter trots att bruttan säger nej. Spelar ingen roll om hon vart papp på att ligga fram tills dess.
Citera
2026-07-24, 18:04
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Vad? Det finns inget nedanstående fall.

Och ja, om du har grundläggande kunskaper i juridik så vet du att det alltid är pklagarens jobb att bevisa brott bortom rimligt tvivel.

En sådan där jättedum kommentar. igen Du borde utom rimligt tvivel veta vilket typ av fall vi diskuterar. Om inte är det skrämmande. Och om du med flit gör dig dum för att föröka förlöjliga mig är det också väldigt onödigt.

Så här skrev jag.
Gäller nedanstående i dessa fall?

Citat:
Det är alltid åklagaren som måste bevisa att den misstänkte är skyldig, inte den anklagade som måste bevisa sin oskyldighet.

Och det var oskuldspresumtionen som var det nedanstående.
Och med dessa fall menar jag naturligtvis den typ av fall vi diskuterar. Det hade nog ett barn i 1:an hängt med på.
Citera
2026-07-24, 18:05
Medlem
Citat:
Nu tror jag nog nästan att ingen av de som dömts i något av de så kallade "nya" fallen är gift och att det ska ha skett mellan makar. Kan säker finnas något sådant fall men ytterst få.

1. Jag tror mycket handlar om förväntningar. Killar förväntas vara de som tar initiativ. Och det är den som tar initiativ som löper en risk. Så är det bara. Den som inte tar initiativ utan bara tar emot löper ingen risk.
2. Jag tror att det ska mycket mer till att en kille anmäler våldtäkt än att en tjej gör det. Det är t.ex. likadant med våld i relationer. Det finns studier som visar på att det typ nästan är lika vanligt att män utsätts för våld i relationer som kvinnor men män anmäler otroligt sällan det.
3.Jag tror faktiskt bara att det faktum att killen har en snopp ger killen en större risk. Det är snoppen som penetrerar. Killen blir sällan penetrerad och bara i och med det så tror jag det ligger en skillnad.
4.Jag tror det finns en ganska stark syn på att en kille i mångt och mycket inte kan bli våldtagen av en tjej. Det tror jag lever kvar. TomatKungen har själv uttryckt det tidigare i tråden.
5.Porren. Ungdomar influeras mycket av sociala medier och annat vad de ser. Att många unga killar och tjejer tittar på porr är vi nog alla överens om. Om killarna och tjejerna då influeras av porren och tror att det är så sex ska gå till så löper killar per automatik en högre risk att hamna i trubbel än tjejerna. Ta t.ex. det här med strypsex som verkar blivit ganska vanligt. Var kommer det ifrån? Jag antar att det i allra största utsträckningen är killar/män som tar stryptag på kvinnor/tjejer i filmerna.

Tror du missförstod mig.

Så är det nog till mångt och mycket. Ska man köra in kuken i nån så får man försöka vavara lite lyhörd och ta det säkra före det osäkra.
Citera
2026-07-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
100%

Och det här med frysreaktionen som de störda männen vill få till att det bara är nåt tramsigt skit som kvinnor håller på med för att jävlas med dem.

Frysreaktionen är en väldigt väldokumenterad överlevnadsstrategi/skademinimering bland schimpanshonor pga ständiga våldsamma attacker och våldtäkter från aggressiva hanar. Det är en anpassning honorna har fått göra efter schimpanshanarnas parningsstrategi. Stresshormonerna är skyhöga hos dessa honor och hade de kunnat hade de troligen flyttat långt åt helvete bort från hannarna.

Det är en ren överlevnadsstrategi och troligen triggas den igång snabbare och lättare hos vissa än hos andra pga tidigare trauman osv. En anpassning som troligen nedärvt från generation till generation iallafall bland homo sapiens. Men detta har vi diskuterat så jag ska inte gagga vidare om det. Men det här behovet av att förminska och förlöjliga kvinnor som de här störda männen verkar ha är så jävla avtändande så jag vet inte. Tror de verkligen att kvinnor går igång på deras beteende?

Kan inte annat än att hålla med. Det är tragiskt att dessa troligen ytterst osäkra individer med svag självkänsla tycker att de är häftiga när de vräker ut sin ynkedom i tryggheten bakom sin skärm.

Får känslan av att de i princip aldrig haft ett fungerande socialt liv. Vad annars kan skapa så externt tätt stickade offerkoftor?
Citera
2026-07-24, 18:06
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Tack men så jäjävla intresserad att jag sätter mig och kollar igenom den timme+ långa powerpointpresentationen är jag inte.

Yes, det säger sig självt att 30 sekunder ofrivilligt sex fortfarande borde räknas som ofrivilligt sex. Klassiker är ju när nån växlar upp från ettan till tvåan eller fortsätter trots att bruttan säger nej. Spelar ingen roll om hon vart papp på att ligga fram tills dess.

Förstod det. Du är inte intresserad av att höra när expertisen lyfter fram farorna med den här lagen och tycker att den måste ses över och göras om. Förtydligas. Ställa straffen i proportion till det som hänt m.m.
Citera
2026-07-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I praktiken är det 76% av alla som misstänks för brott män. 24% är kvinnor. Källa BRÅ.

Män är mer benägna än kvinnor att begå brott generellt och våldtäkt i synnerhet. Av de som misstänks för våldtäkt är 98-99% män/killar, 1-2% är kvinnor/tjejer.

Även övriga våldsbrott är män överrepresenterade.

Män är mer risktagande än vad kvinnor är, helt enkelt. Män gamblar mer med om samtycke finns eller inte finns, än vad kvinnor gör. Och detta handlar inte om att "ta initiativ", för i initiativ-tagande ska det givetvis finnas en inkännande sida om man har samtycke/inhämtande av samtycke. Vissa män och killar skiter dock i det och då går det ibland fel när de inte hade samtycke.

Män måste vara mer risktagande än kvinnor. Och att ta initiativ/vara drivande inom sex = risk

Kvinnor behöver aldrig ta den risken eftersom de lagt över det ansvaret på män.
Citera
2026-07-24, 18:10
Medlem
Citat:
OK så killen har samtycke till bakifrån sex. Tjejen blir naturligt mer "passiv" när hon står på alla 4 och tar emot, så anser du att det vore fel att en kille blir dömd för det?

Jag tycker att du ska ställa en fråga i tråden för att se vad dina kompisar tycker om att missionärsställningen och doggystyle inte är två olika sexuella handlingar som båda kräver samtycke.

Det skulle också vara intressant att veta hur lagen/rätten ser på det. Jag tror du har fel i din inställning.
Eh va? Lagen skiljer inte på ”snopp framifrån, bakifrån, från vänster, höger, uppifrån eller nerifrån” sa jag. Det är Snopp i Vagina som är det bärande. Hur många gånger kan du nu fråga samma sak?
Citera
2026-07-24, 18:11
Medlem
Citat:
Det närmaste jag kan komma på som jag har läst om var en tjej som naken satt ovanpå en naken kille som låg på rygg. Där konstaterade rätte att det räckte med att könsorganen rört varandra för att det skulle räknas som samlag.
Sedan vet jag inte om det här med "sex över datorn" räknas in men det kan ju bli våldtäkt där med.

Nu hittar du på igen. Endast hans version. Varför förändrar du kända fakta från fallet? GM skrev och verättade att BO var så berusad att han burit upp henne i lägenheten. Hon hade vaknat till nör han försökte penetrera henne.

Hans eget försvar till att börja med var att han bara fört in lite grann av kuken i henne och att han slutade när hon vaknade och frpgade vad fan han höll på med.
Citera
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Eh va? Lagen skiljer inte på ”snopp framifrån, bakifrån, från vänster, höger, uppifrån eller nerifrån” sa jag. Det är Snopp i Vagina som är det bärande. Hur många gånger kan du nu fråga samma sak?
Så om du har fel tar du tillbaka allt skit du kastar på mig och ställer dig och skäms i ett hörn?
Kanske t.o.m. håller käft?
Citera
Medlem
Citat:
Förstod det. Du är inte intresserad av att höra när expertisen lyfter fram farorna med den här lagen och tycker att den måste ses över och göras om. Förtydligas. Ställa straffen i proportion till det som hänt m.m.

Stämmer bra att jag inte är intresserad av att kolla igenom nån powerpointpresentation. Tänker att såna som är intresserade borde ha gott om riktiga fall att dra upp såhär x antal år efter att lagen trätt i kraft men folk verkar mest sitta och snacka om hypotetiska fall när jag bläddrar runt i tråden.
Citera
2026-07-24, 18:14
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nu hittar du på igen. Endast hans version. Varför förändrar du kända fakta från fallet? GM skrev och verättade att BO var så berusad att han burit upp henne i lägenheten. Hon hade vaknat till nör han försökte penetrera henne.

Hans eget försvar till att börja med var att han bara fört in lite grann av kuken i henne och att han slutade när hon vaknade och frpgade vad fan han höll på med.

Nu är det du som ljuger. Båda var väldigt fulla, sant. Tjejen hade samtyckt till sex. Tjejen hade till del varit drivande. Tjejen satt ovanpå killen och eventuellt hade en del av ollonet varit innanför blygdläpparna.

Rätten skrev att det inte spelade någon roll att hon varit drivande, spelade ingen roll att hon sagt ja, spelade ingen roll om penis varit inne eller ej för det räcker enligt rättens bedömning att könen vidrört varandra för att det ska räknas som samlag.
Citera
2026-07-24, 18:14
Medlem
Citat:
Så om du har fel tar du tillbaka allt skit du kastar på mig och ställer dig och skäms i ett hörn?
Kanske t.o.m. håller käft?
Och du gör detsamma antar jag om du inte kan visa att lagen skiljer på Snopp framifrån, bakifrån, från vänster, höger, uppifrån och nerifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in