2026-07-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weather
Eftersom att ett suveränt företag Swedbank tillverkat idén, bankid så kommer det formodligen att finnas kvar i framtiden.

Bankid är ju gratis, men borde det fortsätta vara gratis i framtiden? Och hur pass bra kommer det att utvecklas, teknologin osv, av swedbank.

Borde Sweden dessutom få pengar av Svenska staten för bankid, eller är det bara så det skall vara.

Bankid hade kunnat generera swedbank miljarder mer, men den är ju helt gratis just nu, regeringen borde bistå med pengar åt swedbank anser jag, så att bankid utvecklas i framtiden inom Sverige.

Vilka brister har ni märkt med bankid? Utöver att det är helt gratis.

Det här inlägget är ju ett rent konstverk i missuppfattningar. För det första var det inte Swedbank som "uppfann" BankID, utan det ägs av ett konsortium av flera storbanker. För det andra är BankID absolut inte gratis, det är bara gratis för dig. Varje gång du loggar in på Försäkringskassan eller e-handlar håvar bankerna in avgifter från företag och myndigheter och tjänar redan miljarder på kalaset. Att föreslå att staten ska pumpa in våra skattepengar till storbankerna för att "rädda" en privat guldgruva som de redan tjänar grova pengar på är nästan gulligt, men mest helt hål i huvudet. Bankerna bedriver inte direkt välgörenhet, så du behöver inte oroa dig för deras plånböcker.
Citera
2026-07-23, 10:34
Medlem
Även om själva BankID-appen är gratis att ladda ner och använda, innebär det i praktiken en kostnad om din bank tar ut en årsavgift för det konto eller internetbankspaket som krävs för att du ska få tillgång till tjänsten.
Citera
2026-07-23, 11:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Nja, det är ju inte gratis med idkort eller körkort, nog kan man få betala 400 kr för att lägga upp bankid.

Bankid har ännu inte hackats men det kommer att komma spyware eller annat på mobiler som gör att man fjärrstyr bankid och i så fall kan man ta över en människas liv helt och hållet när bankid-funktionaliteten sprider sig.

Finns TV-program där telefonskurkar i Turkiet ringer upp gamla och de överför 200.000 kr med bankid till skurkarnas konto. Resultatet blev stramare hantering hos bankerna och numera kan jag knappt överföra pengar själv och det har blivit SÄMRE än innan bankid.

När bankid var nytt kunde man med ett klick överföra en bil till en ny ägare. Superservice och så praktiskt! Bara det att några skurkar lurade säljare att göra detta och därmed var bilen deras och de struntade då i att betala. Så fordonsregistret fick ändra och numera måste man ha en kod som står på det årliga registreringspappret. Dvs ingen vinst, bankid var för farligt.

Den dagen absolut allt styrs av bankid så kommer bankid-servern att hackas eller gå ner och då fungerar ingens liv. Finns ingen backup till bankid.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-23 kl. 11:24.
Citera
2026-07-23, 12:39
Medlem
Det blir statligt digitalt-ID i dec. Det kommer ta tid att genomföra. Det är EU som ligger bakom.
Citera
2026-07-23, 13:54
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weather
Eftersom att ett suveränt företag Swedbank tillverkat idén, bankid så kommer det formodligen att finnas kvar i framtiden.

Bankid är ju gratis, men borde det fortsätta vara gratis i framtiden? Och hur pass bra kommer det att utvecklas, teknologin osv, av swedbank.

Borde Sweden dessutom få pengar av Svenska staten för bankid, eller är det bara så det skall vara.

Bankid hade kunnat generera swedbank miljarder mer, men den är ju helt gratis just nu, regeringen borde bistå med pengar åt swedbank anser jag, så att bankid utvecklas i framtiden inom Sverige.

Vilka brister har ni märkt med bankid? Utöver att det är helt gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Det här inlägget är ju ett rent konstverk i missuppfattningar. För det första var det inte Swedbank som "uppfann" BankID, utan det ägs av ett konsortium av flera storbanker. För det andra är BankID absolut inte gratis, det är bara gratis för dig. Varje gång du loggar in på Försäkringskassan eller e-handlar håvar bankerna in avgifter från företag och myndigheter och tjänar redan miljarder på kalaset. Att föreslå att staten ska pumpa in våra skattepengar till storbankerna för att "rädda" en privat guldgruva som de redan tjänar grova pengar på är nästan gulligt, men mest helt hål i huvudet. Bankerna bedriver inte direkt välgörenhet, så du behöver inte oroa dig för deras plånböcker.

Detta är en ren trolltråd, TS gjorde två värdelösa trådstarter som båda är ren lögn, sedan avslutade han sitt konto.
Citera
2026-07-24, 17:47
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuruppo
Så på sajter som Svenska spel, där man blir utslängd efter högst en timma, betalar man alltså gladeligen kostnaden för denna bankidterror av att behöva logga in många gånger per dag?

Jag vet inte hur det fungerar med sånt. Jag vet bara att mindre företag, butiker eller handlare får betala en "transaktionsavgift" eller vad de kallar det på nån krona eller fem för varje kortköp eller swishning, större butiker som typ Ica Coop osv. har andra avtal. Jag tror Svenska spel och ATG m.fl. betalar en avgift per år och sen inte mer.
Citera
2026-07-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
Jag vet inte hur det fungerar med sånt. Jag vet bara att mindre företag, butiker eller handlare får betala en "transaktionsavgift" eller vad de kallar det på nån krona eller fem för varje kortköp eller swishning, större butiker som typ Ica Coop osv. har andra avtal. Jag tror Svenska spel och ATG m.fl. betalar en avgift per år och sen inte mer.
Tråden handlar om Bank-id, inte om Swish eller kort.
Citera
2026-07-24, 17:49
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tråden handlar om Bank-id, inte om Swish eller kort.

Läs vad jag skrev, speciellt sista raden.
Citera
2026-07-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
Läs vad jag skrev, speciellt sista raden.
Vilket jag tolkar som att du menar för swish och kort. Varför annars blanda in det? Och transaktionsavgifter... Vad är det du överför när du loggar in med Bank-ID?

Det där du skrev tidigare i tråden, att det kostade typ 30 öre per inloggning med Bank-id, ska jag även ta det med en nypa salt?
Citera
2026-07-24, 17:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Vilket jag tolkar som att du menar för swish och kort. Varför annars blanda in det? Och transaktionsavgifter... Vad är det du överför när du loggar in med Bank-ID?

Det där du skrev tidigare i tråden, att det kostade typ 30 öre per inloggning med Bank-id, ska jag även ta det med en nypa salt?
Så du ser det som absolut uteslutet att t ex svenska spel betalar en fast avgift till bank-id? Det tycker jag att låter ganska logiskt.
Citera
2026-07-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Så du ser det som absolut uteslutet att t ex svenska spel betalar en fast avgift till bank-id? Det tycker jag att låter ganska logiskt.
Absolut inte, och det har jag inte heller sagt.
Citera
2026-07-24, 18:01
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:

Det är vad jag läste nånstans, tror att större aktörer har nån sorts flatrate på inloggningar, det kan nog komma upp i flera miljoner om året annars! Det jag ville ha fram är att det troligtvis beror på. Sorry om jag rörde till det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in