2026-07-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Fundera du på det och kolla runt lite vad de flesta som pratar om det menar. Kom tillbaka när du fattar.
Men jag förstår inte vad du menar, så du får förklara.
Citera
2026-07-22, 16:04
Medlem
PurpleHaze-Ganjabreeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peopleareretarded
Trodde du bankID var gratis? Haha

Du betalar för det fastän du inte ser det direkt på fakturan
Så kan du ju inte heller resonera. Enl mig ÄR BankID gratis och även mitt bankkonto är gratis att ha och jag kan göra mina månatliga bankbetalningar gratis. Dvs jag betalar inget för det. Sedan om allt detta bekostas på grund av något lägre ränta på sparade slantar eller något högre ränta på mina lån, som iof sig drabbar alla som har något med banker att göra är ju en annan sak.
Citera
2026-07-22, 16:06
Medlem
Kuruppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
Enligt information så kostar det mellan 10 och 30 öre per gång.

Så på sajter som Svenska spel, där man blir utslängd efter högst en timma, betalar man alltså gladeligen kostnaden för denna bankidterror av att behöva logga in många gånger per dag?
Citera
2026-07-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuruppo
Så på sajter som Svenska spel, där man blir utslängd efter högst en timma, betalar man alltså gladeligen kostnaden för denna bankidterror av att behöva logga in många gånger per dag?
Du får personligen ingen räkning.
Citera
2026-07-22, 17:09
Medlem
5549s avatar
Rolig trådstart.

Självklart så ska den här tjänsten tillhandahållas av staten, inte av bankerna. Kostnaderna sväljs av skattemedel.

Dock blir jag ändå lite orolig över säkerheten. Har det outsourcats exempelvis kodning eller "molntjänst" till utlandet som har skett tidigare? Det här vill man ju ska utvecklas och drivas helt inom Sverige på ett nästan militäriskt vis.

Bankerna vet man ju ändå att dom är både mäktigare och mer sluga än något sorts demokratiskt valt styre vi har. Ingen okunnig 60-talist skulle få basa över en banks IT-avdelning, men i vår regering/riksdag är det okej.
Senast redigerad av 5549 2026-07-22 kl. 17:35.
Citera
2026-07-22, 17:30
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weather
Eftersom att ett suveränt företag Swedbank tillverkat idén, bankid så kommer det formodligen att finnas kvar i framtiden.

Bankid är ju gratis, men borde det fortsätta vara gratis i framtiden? Och hur pass bra kommer det att utvecklas, teknologin osv, av swedbank.

Borde Sweden dessutom få pengar av Svenska staten för bankid, eller är det bara så det skall vara.

Bankid hade kunnat generera swedbank miljarder mer, men den är ju helt gratis just nu, regeringen borde bistå med pengar åt swedbank anser jag, så att bankid utvecklas i framtiden inom Sverige.

Vilka brister har ni märkt med bankid? Utöver att det är helt gratis.

Swedbank ett suveränt företag
Tillåt mig små le 😉
Citera
2026-07-22, 19:21
Medlem
Salama-Blixts avatar
Riksdagen borde göra som Norge och Tjeckien och införa FIDO2 auktorisering på de nya EU ID-korten, så slipper vi special- BankID lösningen.
Citera
2026-07-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Riksdagen borde göra som Norge och Tjeckien och införa FIDO2 auktorisering på de nya EU ID-korten, så slipper vi special- BankID lösningen.
Hur fungerar det praktiskt för användaren?

Läste något om att det nya digitala id:t skulle motsvara... "Diggs tillitsramverk på tillitsnivå 4"... Är Norge och Tjeckiens på samma nivå? https://www.digg.se/om-oss/nyheter/digital-identitet/nyheter/2026-04-21-den-statliga-e-legitimationen-sverige-id-godkand-av-digg
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-22 kl. 19:25.
Citera
2026-07-22, 19:24
Medlem
VoktorDodkas avatar
Finns det någon chans att det kommer att gå att rösta digitalt med det statliga e-leget i framtiden? Röstdeltagandet skulle skjuta i höjden något så makalöst.
Citera
2026-07-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Finns det någon chans att det kommer att gå att rösta digitalt med det statliga e-leget i framtiden? Röstdeltagandet skulle skjuta i höjden något så makalöst.
Problemet där är att man inte vet om den som har identifierat sig är samma person som lägger rösten.
Citera
2026-07-22, 19:33
Medlem
Citat:
Nej. Eller kanske som legitimation i vallokalen.

Men det där med att rösta "på distans" kan vi glömma. Det finns alldeles för mycket som kan bli fel där. Röstar gör man under kontrollerade former.
Citera
2026-07-22, 20:04
Medlem
5549s avatar
Citat:
Man vill ju ha ha ett högt röstdeltagande, men inte för högt. Det ska liksom inte gå att slentrianrösta medans en kollar paradise hotel och scrollar insta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in