2026-07-24, 15:49
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Konstnären Marja-Leena Sillanpää har skapat en rishög som Örebro-kommun pröjsat 93,000kr för. V-politikern Jesper Levin försvarar köpet så här:

Nog är det trösterikt att veta att Sveriges kommuner är så välmående att de har råd att strö tusenlappar omkring sig och bränna pengar på rishögar? Så här poetiskt beskriver konstnären själv sitt storartade verk:

https://www.friatider.se/forsvarar-kopet-av-rishog-93000-kronor-en-droppe-i-havet

Tycker ni också att det är bra att svenska tonårstjejer våldtas av invandrare samtidigt som konst av så här hög kvalitet presenteras för allmogen som kan dra åt helvete och suga negerkuk?

Vänstersidan strösslar sina pengar som de alltid gjort. Skattebetalarnas pengar. Pengar kommer i strid ström och fattas det så höjer de bara skatten. Att hushålla med befintlig sparbössa kan inte vänstern.
Citera
2026-07-24, 15:59
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Frågan är väl snarare vad som faktiskt är "slöseri". 93 000 kronor motsvarar ungefär 0,00065 % av Örebro kommuns budget. Om man anser att det är fel prioriterat kan man argumentera för det, men att kalla det för en "jävla massa pengar" i kommunens totala ekonomi blir svårt att motivera.

93.000 som hade kunnat läggas på att ålderdomshem får fika, eller lärare kaffe

eller ett par tusenlappar till för att locka personer som inte är helt jävla dumma i huvudet som https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/duschade-hennes-dementa-pappa-med-iskallt-vatten-och-filmade

Ifall detta anses litet, vad mer i denna kommun pissas bort för inget?
Citera
2026-07-24, 16:03
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Tack, då är vi överens. Du har precis förklarat varför 93 000 kronor är en skvätt i havet för en kommun av Örebros storlek.

han förklarade att det bor 160.000 personer där, kolla snarare mot personer som faktiskt jobbar och betalar skatt.
Citera
2026-07-24, 16:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Fakta är att det idag ingår. Faktum är också att en överväldigande majoritet av medborgare inte överhuvudtaget upplever dessa påkostade inköp som "konst" eller vill betala skatt för det. De som vill uppleva konst handlar själv tavlor. Eller målar egna. Lyssnar på egenvald musik. Eller skriver egen osv. Finns inget som säger att random puckon i kommunen ska lägga miljoner på att välja konst för alla, bara för att vi redan gör så. Saker ändras. Saker går att ändra på. Och de flesta vill ändra på detta.

Jag är säker på att du har fel. De flesta någorlunda utbildade människor vet vad en konstinstallation är och kan förhålla sig till den och förstå den som konst. Det är ingen direkt nyhet inom konsten för gemene men. Sedan kanske de iofs inte gillar den och tycker de klarar sig utan den personligen.

Du tar säkerligen också miste om hur många som vill att stat och kommun skall understödjad konsten med att köpa in konst och använda konst till medborgarnas gagn.
Citera
2026-07-24, 16:27
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Har du någon gång varit och bedömt OpenArt som tydligen funnits i tio år?

Nej, jag har inte besökt OpenArt i Örebro personligen. Men det betyder inte att man inte kan ha en åsikt om hur offentliga medel används. När kommunen lägger stora summor på verk som många uppfattar som en hög med pinnar, kylskåp eller andra provokationer tycker jag att det är rimligt att ifrågasätta prioriteringarna. För mig handlar det inte om att konst inte får utmana, utan om att skattefinansierad konst också bör ge ett tydligt värde för allmänheten.
Citera
2026-07-24, 16:37
Medlem
Glödskals avatar
Jag tror det krävs en kraftfull ändring av budget för allmän konst för att påminna om pengars värde. En halvering är lagom men jag är med på neddragning till noll för att få trilskande viktigpettrar att fatta.
Citera
2026-07-24, 17:21
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är bara hälften av vad Jimmy Åkesson tar ut i månaden.

Klassiskt whataboutism. I stället för att bemöta kritiken om hur kommunen använder skattepengar drar du in Jimmy Åkessons lön. Om han är överbetald är en helt separat diskussion. Två saker kan vara fel samtidigt.
Citera
2026-07-24, 17:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Nej, jag har inte besökt OpenArt i Örebro personligen. Men det betyder inte att man inte kan ha en åsikt om hur offentliga medel används. När kommunen lägger stora summor på verk som många uppfattar som en hög med pinnar, kylskåp eller andra provokationer tycker jag att det är rimligt att ifrågasätta prioriteringarna. För mig handlar det inte om att konst inte får utmana, utan om att skattefinansierad konst också bör ge ett tydligt värde för allmänheten.

Jag tänkte på det där med att Örebro misslyckad gång på gång. Det kan ju vara så att OpenArt generellt har ett värde för allmänheten, i alla fall den konstintresserade delen, medan just det här verket inte var så lyckat.
Citera
2026-07-24, 17:29
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Jag lovar att ingen av dessa fittor skulle ta 93000 av sina egna pengar till detta.
Citera
2026-07-24, 17:30
Avslutad
Citat:
Jag tänkte på det där med att Örebro misslyckad gång på gång. Det kan ju vara så att OpenArt generellt har ett värde för allmänheten, i alla fall den konstintresserade delen, medan just det här verket inte var så lyckat.
Sett till uppmärksamhet och provokation är det ju extremt lyckat. En jävla "rishög" som får så här mycket uppmärksamhet?! Snacka om att spela kostnären rakt i händerna.
Citera
2026-07-24, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Jag lovar att ingen av dessa fittor skulle ta 93000 av sina egna pengar till detta.
Ingen av dessa "fittor" hade inte heller lagt flera hundra miljoner på Örebro kommuns avfallsverksamhet av sina egna pengar.

Idiot.
Citera
2026-07-24, 17:56
Medlem
Harrybs avatar
Citat:

Det är en rättvis invändning. Jag borde nog ha skrivit att jag tycker att många av de verk och inköp jag har sett och läst om är dåliga prioriteringar, snarare än att hela OpenArt misslyckats. Jag har inte besökt utställningen och kan därför inte bedöma alla verk. Min kritik handlar främst om de exempel som kommunen själv lyfter fram och de kostnader de innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in