Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Nej. Denna studie är i särklass bäst gjord.
Och det säger en hel del. Läs vad de faktiskt säger. De efterlyser större och starkare forskning eftersom retrospektiva studier aldrig är staka nog.
Den är endast gjord för att se ifall det finns en signal eller inte.
Jag är inte utbildad I medicin. Utan I psykologi.
Och en tydlig svaghet i studien är obalansen i antal vad gäller vaccinerade och ovaccinerade.
En vill att grupperna ska vara ungefär lika stora.
I det här fallet ca 16 000 i varje grupp. Inte 16 000 i en grupp och 2000 i den andra.
Sen verkar de ha följt de ovaccinerade för kort tid.
3 år räcker inte för att få ett vettigt resultat. Framförallt inte vad gäller adhd och autism.
Många kan inte diagnostiseras sina första år.
Vi talar om grava fall av autism eller intellektuell funktionsnedsättning. Eller en kombination av flera diagnoser. Generellt sätts diagnoser när barn börjar i skolan.
Men jag har inte tillgång till studien. Och de flesta länkar i trådstarten leder ingenstans.
Den här typen av forskning är komplicerad. Och vid den här typen av studie bör en följa deltagarna i minst 15 år. Troligtvis längre. Och studien bör vara mycket större för att kunna dra slutsatser.
Det är sannolikt att den inte blivit publicerad för att den inte håller tillräckligt hög standard.
Du får gärna uppdatera länkar. Jag är öppen för att vetenskapen kan ha missat något. Det händer mellan varven inom medicin och andra ämnen.