2026-07-24, 15:00
Medlem
Lumbagos avatar
Kasselstrand medverkar hos Frihetsnytt, och kommenterar den senaste opinionsundersökningen:
Citat:
Historiskt starka stödet för AFS - är det nu allt vänder? - Gustav Kasselstrand kommenterar
Alternativ för Sverige har nått en ny milstolpe i den senaste opinionsmätningen. I den här intervjun kommenterar partiledaren Gustav Kasselstrand resultatet, varför 1 %-gränsen är så betydelsefull och hur den kan påverka partiets framtid.
https://youtu.be/bJ2v1gqWHKw?si=yUafoAiUbeDLbkNG
Citera
2026-07-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William77
Du gör det man brukar göra när man saknar svar, flyttar diskussionen till ordval.
Du radar upp ett antal observationer: utebliven kommunetablering, låga målsättningar, att Gustav beskriver AfS som en blåslampa, och behandlar dem som om de pekar mot en och samma förklaring. Men de gör de inte.

Samma observationer är fullt förenliga med enklare förklaringar: ett strategiskt misstag, bristande resurser, felprioriteringar eller ett parti som både ville växa och samtidigt sätta press på SD. Inget av detta kräver antagandet att SD skapade eller kontrollerade AfS. Att fungera som blåslampa innebär inte att man i hemlighet önskar misslyckas. Du väljer en långtgående förklaring trots att det du hänvisar till passar bra med mindre dramatiska scenarier.

Och nej jag påstod inte att ”hypotes” och ”spekulation” är synonymer. Jag konstaterade att din hypotes är spekulativ, eftersom du saknar belägg för den. Det är en fullständigt begriplig mening faktiskt. Att du avslutar med ”jag vill påstå att jag har rätt” är ju väldigt ärligt - du vill ha rätt. Men du har fortfarande inte visat att du har det.

De som saknar svar, förskjuter diskussionen, precis som du gjorde i ditt inledande inlägg till mig. Det är det mest vanliga retoriska grepp som finns. Vad jag gjorde, var inte att förflytta diskussionen till ordval, utan konstatera att kommunikation inte är möjlig med någon som använder ord felaktigt. Det är ganska självklart. Och det märks även i detta inlägg, att du därutöver inte behärskar pronomen. Sammantaget medför detta inte bara kommunikationsproblem, utan en begränsad förmåga att tillgodogöra sig och analysera information.

Du förbiser helt vilka som följde med Gustav till AfS och den omfattande partipolitiska kompetens och erfarenhet de besitter. Ingen har begått några misstag. Tvärtom. Och jag har inte beskrivit misslyckande som ett önskemål, utan att själva syftet kan ha varit att inte lyckas. Det är många observationer, som jag inte nämner här. Jag började som AfS-anhängare och uppfattade att Gustav förde min talan. Men så började jag se saker och, eftersom jag anser att varje röstberättigad medborgare bör betrakta det som sin plikt att granska politiker som eftersträvar att påverka vår omvärld, gjorde jag det. Jag har aldrig förstått mig på blind lydnad av och tillit till politiker. Min slutsats har inget självändamål. Det verkar däremot ditt försvar av Gustav och AfS ha. Du är helt okritisk och det kan ju ha sina förklaringar. Vi kommer inte längre.
Senast redigerad av arbetegerfrihet 2026-07-24 kl. 15:09.
Citera
2026-07-24, 15:20
Medlem
Eoppoyzs avatar
Kasselstrand lade upp en video där han berättade att han hade gjort en video tillsammans med Den arge utlandssvensken. Vi får se när den dyker upp. Jag vet inte om det är en intervju eller om de samtalar fritt.
Citera
2026-07-24, 16:17
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Kasselstrand medverkar hos Frihetsnytt, och kommenterar den senaste opinionsundersökningen:

https://youtu.be/bJ2v1gqWHKw?si=yUafoAiUbeDLbkNG
En väldigt intressant intervju.

Vet du eller någon annan här om Nordisk opinion kommer att komma ut med någon mer valundersökning innan valet den 13 september?
Citera
2026-07-24, 16:32
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Gustav Kasselstrand om att Alternativ för Sverige får 1,0 procent i Nordisk opinions julimätning:

https://www.youtube.com/watch?v=EtgPoFchUlQ

Övriga mätningar då?
Eller tittar han bara på en?
Citera
2026-07-24, 16:42
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Övriga mätningar då?
Eller tittar han bara på en?
Det är väl inte så många opinionsinstitut som mäter enskilda partier utanför riksdagen? Vilka mer än Nordisk opinion finns det som gör det?
Citera
2026-07-24, 16:59
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det är väl inte så många opinionsinstitut som mäter enskilda partier utanför riksdagen? Vilka mer än Nordisk opinion finns det som gör det?

Saken är den att NO ger ett mycket högre resultat för partierna utanför riskdagen än vad andra mätningar gör. I NO får alla partier utanför riskdagen 3.0 procent. I Novus får dessa partier dock bara 1.0 procent, och i Sentio 2.2 procent.

Om vi då utgår från att andelen för Afs är likadan i alla tre, så betyder det detta:

Novus: Afs 0.33 procent
Sentio: Afs 0.7 procent
Citera
2026-07-24, 17:02
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

Men ändå. Man borde ju få mer mätningar om AfS får 1%.
Detta känns inte seriöst att tokfira för att AfS har fått 1% i en okänd mätning.

Påminner lite som Trump när han sa att vi kommer vinna valet, bara för att GOP fick EN mätning att dom var 1% större än korrupta DEMS.
Citera
2026-07-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men ändå. Man borde ju få mer mätningar om AfS får 1%.
Detta känns inte seriöst att tokfira för att AfS har fått 1% i en okänd mätning.

Påminner lite som Trump när han sa att vi kommer vinna valet, bara för att GOP fick EN mätning att dom var 1% större än korrupta DEMS.

Nej det är inte seriöst att "tokfira" efter en enda mätning, men det är heller inte seriöst att tro att ett litet parti som AfS gör stora avtryck i mainstream-mätningar även om de skulle ligga runt omkring en procent just nu. Det borde en sådan som du veta med tanke på SDs historik med opinionsundersökningar före riksdagsinträdet där de konstant underskattades av diverse skäl i mätningar. En procent är dock fortfarande bara en procent, och kan bortförklaras som brus/slump om opinionsinstituten inte känner för att redovisa det.
Citera
2026-07-25, 05:16
Medlem
Jag köpte lite flygblad och klistermärken jag delar ut i mitt område och klistrar upp!

Känn er fria att göra likadant!

Citera
2026-07-25, 08:53
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Kasselstrand lade upp en video där han berättade att han hade gjort en video tillsammans med Den arge utlandssvensken. Vi får se när den dyker upp. Jag vet inte om det är en intervju eller om de samtalar fritt.
Den 28 juli kommer Gustav Kasselstrands sommartal på Swebbtv att publiceras också.

https://www.instagram.com/reel/DaoB67BR5S5/
Citera
2026-07-25, 19:29
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Den filmen laddades upp i dag:
Citat:
Samtal med Gustav Kasselstrand inför riksdagsvalet 2026
https://youtu.be/BzF-nvAAmHA?si=A4yqPfNij5ZAtBf3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här