2026-07-22, 16:28
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har AfS någon kommun där de är störst? Typ chans att komma in i kommunfullmäktige?
I det senaste valet (kyrkovalet) var Perstorp den kommun där Alternativ för Sverige fick störst stöd.

Lista över de kommuner där Alternativ för Sverige i kyrkovalet 2025 fick starkast valresultat:

1. Perstorp, Skåne län, 8,19%
2. Svedala, Skåne län, 5,37%
3. Skurup, Skåne län, 5,32%
4. Olofström, Blekinge län, 5,05%
5. Töreboda, Västra Götalands län, 4,78%
6. Klippan, Skåne län, 4,65%
7. Trelleborg, Skåne län, 4,22%
8. Hagfors, Värmlands län, 4,19%
9. Vellinge, Skåne län, 4,18%
10. Hjo, Västra Götalands län, 4,13%
11. Arjeplog, Norrbottens län, 4,00%
12. Sjöbo, Skåne län, 3,85%
13. Håbo, Uppsala län, 3,77%
14. Heby, Uppsala län, 3,69%
15. Haparanda, Norrbottens län, 3,63%
16. Lekeberg, Örebro län, 3,62%
17. Markaryd, Kronobergs län, 3,61%
18. Munkedal, Västra Götalands län, 3,57%
19. Åstorp, Skåne län, 3,53%
20. Östra Göinge, Skåne län, 3,50%
21. Värnamo, Jönköpings län, 3,47%
22. Kumla, Örebro län, 3,46%
23. Upplands-Bro, Stockholms län, 3,45%
24. Hylte, Hallands län, 3,43%
25. Ljungby, Kronobergs län, 3,38%

https://alternativforsverige.se/har-ar-kommunerna-dar-afs-fick-storst-stod/
Citera
2026-07-22, 20:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Tack men det tycker jag inte är viktigt. Mycket få deltar i det valet och folk röstar lite mer slumpmässigt för de vet att det spelar liten roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
I det senaste valet (kyrkovalet) var Perstorp den kommun där Alternativ för Sverige fick störst stöd.
Lista över de kommuner där Alternativ för Sverige i kyrkovalet 2025 fick starkast valresultat:
Citera
2026-07-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William77
”Hela tiden varit syftet” Om de i tidigare val hamnat på 0.3% är väl 1% att vara förhållandevis ambitiös. 2018 trodde man på och sa 4%, att efter två val av att fortsatt varit långt ifrån, uttala sig om 4% detta val, funkar ju inte då om man kan förutspå att man med stor sannolikhet hamnar under, då är ju 1% ett delmål.

Jag har inga invändningar emot ditt resonemang i sig. Jag tycker det är riktigt om förhållandet varit ett annat. Men det var inte det jag avsåg med det du citerar. Du skjuter över målet.
Gustavs uttalande om AfS existensberättigande såsom blåslampa, jämte hans tama ambition, tror jag alltså hela tiden kan ha varit partiet AfS syfte. M.a.o. var det aldrig tänkt att AfS skulle lyckas. AfS är en utopi. Tänker man efter lite, hade partiledningen ursprungligen isf haft en helt annan strategi, t.ex. prioriterat etablering och profilering i kommunerna ist för att som helt nybildat, okänt parti med svag marknadsföring direkt satsa på rd-valet. 20.000 röster i en mindre kommun hade varit en verklig grundsten. Men det valdes bort. Och därefter har AfS försvagats ytterligare. Inför sitt tredje rd-val betraktar man hypotetiska 1% som en seger.

Gustav, som ägnar stor del av sin rd-valkampanj att tala om SD på bekostnad av AfS, berättar själv att han som SD:are hamnade i partitoppen Janssons krets i SD och gjorde rekordsnabb karriär i ungdomsförbundet. Jag uppfattar honom som utvald. SD såg tidigt potential i honom. Sedan skapades konflikter, dvs förevändningar för honom och Jansson att lämna SD och bilda AfS. Och SD-profilen Ma tikainen gavs också en ny funktion inom AfS, samtidigt som han etablerade sig i SD-dominerad media. Detta nya parti, menar jag att det inte är osannolikt att tro, att SD skapade i syfte att fånga upp och få kontroll över mer "radikala" väljare, som fått nog av utvecklingen i Sverige. Väljare som var missnöjda med SD. Istället för att riskera att dessa samlades i en ny, genuin gräsrotsrörelse kring en oberoende ledare ur gräsrotsleden, som blev ett verkligt hot mot SD, gav man SD:aren Gustav i uppdrag, med stöd av SD-"ringräven" Jansson, att organisera en hemvist för dessa väljare, en s.k. SD-blåslampa/motvikt. SD har därmed full kontroll över sin opposition AfS:s utveckling, jämte dess partiledare Gustavs personliga varumärke.
Citera
2026-07-22, 20:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Enligt AI: "Partiet Alternativ för Sverige fick sin högsta andel av rösterna i kommunvalet 2022 i Gullspångs kommun. Där fick partiet 1,2 procent av rösterna."

Valmyndighetens sida är svårsökt för man får söka i varje valdistrikt separat?

Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja

Citera
2026-07-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetegerfrihet
Jag har inga invändningar emot ditt resonemang i sig. Jag tycker det är riktigt om förhållandet varit ett annat. Men det var inte det jag avsåg med det du citerar. Du skjuter över målet.
Gustavs uttalande om AfS existensberättigande såsom blåslampa, jämte hans tama ambition, tror jag alltså hela tiden kan ha varit partiet AfS syfte. M.a.o. var det aldrig tänkt att AfS skulle lyckas. AfS är en utopi. Tänker man efter lite, hade partiledningen ursprungligen isf haft en helt annan strategi, t.ex. prioriterat etablering och profilering i kommunerna ist för att som helt nybildat, okänt parti med svag marknadsföring direkt satsa på rd-valet. 20.000 röster i en mindre kommun hade varit en verklig grundsten. Men det valdes bort. Och därefter har AfS försvagats ytterligare. Inför sitt tredje rd-val betraktar man hypotetiska 1% som en seger.

Gustav, som ägnar stor del av sin rd-valkampanj att tala om SD på bekostnad av AfS, berättar själv att han som SD:are hamnade i partitoppen Janssons krets i SD och gjorde rekordsnabb karriär i ungdomsförbundet. Jag uppfattar honom som utvald. SD såg tidigt potential i honom. Sedan skapades konflikter, dvs förevändningar för honom och Jansson att lämna SD och bilda AfS. Och SD-profilen Ma tikainen gavs också en ny funktion inom AfS, samtidigt som han etablerade sig i SD-dominerad media. Detta nya parti, menar jag att det inte är osannolikt att tro, att SD skapade i syfte att fånga upp och få kontroll över mer "radikala" väljare, som fått nog av utvecklingen i Sverige. Väljare som var missnöjda med SD. Istället för att riskera att dessa samlades i en ny, genuin gräsrotsrörelse kring en oberoende ledare ur gräsrotsleden, som blev ett verkligt hot mot SD, gav man SD:aren Gustav i uppdrag, med stöd av SD-"ringräven" Jansson, att organisera en hemvist för dessa väljare, en s.k. SD-blåslampa/motvikt. SD har därmed full kontroll över sin opposition AfS:s utveckling, jämte dess partiledare Gustavs personliga varumärke.

Det blir ett falskt dilemma - antingen var AfS ett seriöst försök att lyckas, eller så var hela partiet från början bara en ”blåslampa”. I verkligheten kan båda vara delvis sanna. Ett parti kan ha låga realistiska förväntningar, samtidigt som man faktiskt försöker växa och påverka debatten.
“Inte är osannolikt att tro” blir spekulation. Att en hypotes är möjlig gör den inte sannolik. Om man ska säga att SD medvetet skapade eller styrde AfS behövs konkreta belägg interna dokument, vittnesmål eller liknande. Om SD verkligen ville skapa en kontrollerad opposition vore det dessutom riskfyllt, man skulle ju medvetet skapa en konkurrent som kan ta röster, medlemmar och medial uppmärksamhet.
De som följt Kasselstrand sedan SDU och tumultet efter, som lyssnat på hans podd under dess år och följt partiet från att det lanserades upplever nog det som mindre sannolikt.
Senast redigerad av William77 2026-07-22 kl. 22:18.
Citera
2026-07-23, 00:21
Medlem
Är det bara mina algoritmer, eller känns det inte som att AFS på bara senaste månaderna skapat ett mycket större momentum än ÖP?

Ser knappt nånting från Allard senaste tiden.
Citera
2026-07-23, 04:14
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playoffnight
Är det bara mina algoritmer, eller känns det inte som att AFS på bara senaste månaderna skapat ett mycket större momentum än ÖP?

Allard sitter i beslutande församling och där är det semestertider. Alltså inget ”kåntänt” därifrån.

Afs, eller rättare sagt Kasselstrand, kör hårt under sin semester och åker land och rike runt. Styrkan men också svagheten med Afs 2018 var att man var fler med ansiktet utåt. 2026 är det mycket att tänka på för Gustav men han slipper skandaler som andra korkade medlemmar kunnat ställa till med.

Egentligen är Allard och Kasselstrand väldigt lika då de båda är en one man army. Kan ni nämna några andra representanter från respektive partier? Matikainen… hmm… i ÖP Springare eller vad han nu hette. Sen blir det tomt.

Blir svårt att laga sjurätters med så få kockar, tror jag.
Citera
2026-07-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William77
Det blir ett falskt dilemma - antingen var AfS ett seriöst försök att lyckas, eller så var hela partiet från början bara en ”blåslampa”. I verkligheten kan båda vara delvis sanna. Ett parti kan ha låga realistiska förväntningar, samtidigt som man faktiskt försöker växa och påverka debatten.
“Inte är osannolikt att tro” blir spekulation. Att en hypotes är möjlig gör den inte sannolik. Om man ska säga att SD medvetet skapade eller styrde AfS behövs konkreta belägg interna dokument, vittnesmål eller liknande. Om SD verkligen ville skapa en kontrollerad opposition vore det dessutom riskfyllt, man skulle ju medvetet skapa en konkurrent som kan ta röster, medlemmar och medial uppmärksamhet.
De som följt Kasselstrand sedan SDU och tumultet efter, som lyssnat på hans podd under dess år och följt partiet från att det lanserades upplever nog det som mindre sannolikt.

Du använder ordet "dilemma" fel. Blåslampa eller seriöst försök är inget dilemma. Falska dilemman har jag aldrig hört talas om. Då ingen motsättning råder kan båda vara sanna samtidigt. Att de skulle vara "delvis sanna" är en märklig reservation. Därutöver är spekulation och hypotes är inte synonyma begrepp. "Att en hypotes är möjlig gör den inte sannolik". Ja, du, nu förlorade du mig, i alla fall. Jag vet inte om det är till den här politikerns fördel, att du dyker upp till hans försvar. Jag vill påstå att jag har rätt.
Citera
2026-07-23, 14:22
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Allard sitter i beslutande församling och där är det semestertider. Alltså inget ”kåntänt” därifrån.

Afs, eller rättare sagt Kasselstrand, kör hårt under sin semester och åker land och rike runt. Styrkan men också svagheten med Afs 2018 var att man var fler med ansiktet utåt. 2026 är det mycket att tänka på för Gustav men han slipper skandaler som andra korkade medlemmar kunnat ställa till med.

Egentligen är Allard och Kasselstrand väldigt lika då de båda är en one man army. Kan ni nämna några andra representanter från respektive partier? Matikainen… hmm… i ÖP Springare eller vad han nu hette. Sen blir det tomt.

Blir svårt att laga sjurätters med så få kockar, tror jag.

Nog kommer du väl ihåg och känner till Mikael Jansson i AfS, före detta partiledare för SD?
Citera
2026-07-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetegerfrihet
Du använder ordet "dilemma" fel. Blåslampa eller seriöst försök är inget dilemma. Falska dilemman har jag aldrig hört talas om. Då ingen motsättning råder kan båda vara sanna samtidigt. Att de skulle vara "delvis sanna" är en märklig reservation. Därutöver är spekulation och hypotes är inte synonyma begrepp. "Att en hypotes är möjlig gör den inte sannolik". Ja, du, nu förlorade du mig, i alla fall. Jag vet inte om det är till den här politikerns fördel, att du dyker upp till hans försvar. Jag vill påstå att jag har rätt.

Du gör det man brukar göra när man saknar svar, flyttar diskussionen till ordval.
Du radar upp ett antal observationer: utebliven kommunetablering, låga målsättningar, att Gustav beskriver AfS som en blåslampa, och behandlar dem som om de pekar mot en och samma förklaring. Men de gör de inte.

Samma observationer är fullt förenliga med enklare förklaringar: ett strategiskt misstag, bristande resurser, felprioriteringar eller ett parti som både ville växa och samtidigt sätta press på SD. Inget av detta kräver antagandet att SD skapade eller kontrollerade AfS. Att fungera som blåslampa innebär inte att man i hemlighet önskar misslyckas. Du väljer en långtgående förklaring trots att det du hänvisar till passar bra med mindre dramatiska scenarier.

Och nej jag påstod inte att ”hypotes” och ”spekulation” är synonymer. Jag konstaterade att din hypotes är spekulativ, eftersom du saknar belägg för den. Det är en fullständigt begriplig mening faktiskt. Att du avslutar med ”jag vill påstå att jag har rätt” är ju väldigt ärligt - du vill ha rätt. Men du har fortfarande inte visat att du har det.
Senast redigerad av William77 2026-07-24 kl. 00:40.
Citera
2026-07-24, 10:33
Medlem
Offerviljas avatar
Gustav Kasselstrand om att Alternativ för Sverige får 1,0 procent i Nordisk opinions julimätning:

https://www.youtube.com/watch?v=EtgPoFchUlQ
Citera
2026-07-24, 11:20
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playoffnight

Det postas AFS-relaterat material dagligen, så det är nog inte bara algoritmerna som spelar dig ett spratt.
Utöver de program som Kasselstrand redan har varit med i, så är fler nya på gång.

Många sitter och postar saker på Tiktok också. Inget som jag själv kikar på. Men denna lilla film kan man offra några sekunder på:
Citat:
Så här kan det se ut den dagen som Alternativ för Sverige inviger landets viktigaste myndighet: Återvandringsverket.
https://x.com/AFS_riks/status/2080315442778849570

Ja, det är en gåta vad ÖP sysslar med.
Nästa månad öppnar förtidsröstningen, och ÖP har ännu inte offentliggjort något valprogram inför valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in