2026-07-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Att Thomas Edison uppfann glödlampan. I själva verket var det en längre process där Edison komma att förfina glödlampan.
Att förfina något tills det blir otroligt användbart låter som en uppfinning i mina öron.
Edison KÖPTE patent, som han förfinade.
Om det hade varit en uppfinning hade han inte behövt köpa patent...
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Att Tyskland var ensamt ansvariga för första världskrigets utbrott
Österrike-Ungern ville ta Serbien, provocerade dem för att få en "orsak" att anfalla dem. Då de gjorde det, gav Serbiens allierade in i kriget och då blev det kedjereaktion med att även Tyskland behövde gå med.
(Enligt en självbiografi skriven av en dåtida Österrike-Ungersk officer, som jag läst.)
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Regel 1.03 behandlar Hets mot folkgrupp.
Fast det är ju inte hets mot folkgrupp att uppskatta mängden dödade judar (utom möjligen om du försöker förringa det mycket.)
Citera
2026-07-24, 16:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Det är precis så det inte är. Det var helt väntat att de skulle gå förbi den, det var hela syftet med linjen. Däremot räknade fransmännen med att Ardennerna var ogenomträngliga och fungerade som en förlängning av linjen. Att en del av den tyska attacken kom därifrån var det som överraskade både fransmännen och BEF.

Vilket är precis vad jag skrev. Varför upprepar du samma sak?

Citat:
Min erfarenhet är att det är rätt många som tror just att tyskarna lurade fransoserna genom att kringgå deras fina linje.

Vete tusan om det är särskilt vanligt.

Min erfarenhet är att folk snarare säger "jag vet inte" än "hö hö, fransmännen fattade inte att man bara kan gå runt".
Citera
2026-07-24, 16:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Om det hade varit en uppfinning hade han inte behövt köpa patent...
Österrike-Ungern ville ta Serbien, provocerade dem för att få en "orsak" att anfalla dem. Då de gjorde det, gav Serbiens allierade in i kriget och då blev det kedjereaktion med att även Tyskland behövde gå med.
(Enligt en självbiografi skriven av en dåtida Österrike-Ungersk officer, som jag läst.)
Fast det är ju inte hets mot folkgrupp att uppskatta mängden dödade judar (utom möjligen om du försöker förringa det mycket.)
Vart går gränsen till "förringning?
Ringa förringning?
Citera
2026-07-24, 16:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Det handlar väl ändå i slutet av dagen om nivån på förfiningen?
Citera
2026-07-24, 16:55
Medlem
Citat:
Det handlar väl ändå i slutet av dagen om nivån på förfiningen?
Ja. Om det kan bli ett eget patent eller inte.
(Men om man även använder en del av någon annans patent för slutprodukten, behövs även rättighet att använda det andra patentet, så det var klokt av Edison att köpa det andra

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vart går gränsen till "förringning?
Ringa förringning?
Defitivt då någon mycket allvarligt försöks framställas som inget allvarligt. Om det sägs en mycket lägre siffra än den riktiga men fortfarande allvarligt, då är det en diskussionsfråga var gränsen går.
Citera
2026-07-24, 17:12
Medlem
guderis avatar
Citat:

Ja visst var det kanske så, men här har vi kanske ytterligare en någonting som många ser som en enkel sanning.

Första världskriget må ha startat genom ett lönnmord och en konflikt på Balkan, men det var mycket mer komplicerat än så.

De Tyska provinserna enades under Preussens ledning 1871 till Tyska riket efter en avgörande seger mot Frankrike. Därefter så lyckades man skapa Europas starkaste ekonomi, man gick om både Frankrike och England, det var egentligen bara USA som lyckades skapa en starkare ekonomi.

Dessutom så hade Tyska riket börjat konkurrera om kolonier, både i Afrika och Stilla havet, man hade dessutom börjat bygga världens starkaste flotta som hotade Storbritanniens makt på haven.

Första världskriget är främst ett krig mellan Imperier, de gamla (Storbritannien, Frankrike och Ryssland) som ville behålla sin egen suveräna makt över världen, och den nya (Tyskland) som under århundraden ansett sig varit en pjäs i de europeiska stormakternas spel, och nu hade möjligheten att själva bestämma sitt öde. Och nu faktiskt hade resurserna att göra det möjligt.
Citera
2026-07-24, 17:15
Medlem
Oj! Det var många frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Talar du för dig själv nu? Eller varför skulle det vara jobbigt att acceptera att en själv hade kunnat vara lägervakter eller på andra sätt deltaga i förintelsen?
Korrekt, det är något som de flesta har svårt att acceptera.

Citat:
Att "vanliga människor" kan acceptera eller till och med delta i grymheter är ju knappast något som vi människor hymlar med, utan lyfts genomgående i historiebeskrivning och i kulturella skildringar av grymheter.
Jo, vi hymlar med det. Det är alltid den andre som gör grymheterna - aldrig du själv. Ja, det lyfts upp i historieskrivningen - korrekt.

Citat:
Jag känner nog ingen som har sagt, eller skulle säga, att det inte finns förutsättningar i vilka de hade accepterat nazismen, och jag skulle inte påstå det själv. Om din upplevelse av dina människor är annorlunda kanske du borde vidga ditt umgänge?
Tack för omtanken!

Citat:
Jag tycker det är märkligt att du i en tråd som handlar felaktiga saker många tror på har så fel i något som det är så enkelt att läsa på om.
Jag har dock inte fel, utan tvärt om helt rätt:
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Att Hitler var en alltigenom ond människa och att det saknas en rationalitet bakom koncentrationslägren. (Och av denna anledning kan nutidsmänniskan inte lära sig något av historien).
Detta har till och med bevisats av svaren i tråden.

Många får direkt en känslomässig reaktion på 'triggers' som "Adolf Hitler" eller "koncentrationsläger". Reaktioner de inte själva vet om varför de får. Vår kultur har valt syndabock att projicera all ondska på (för att slippa erkänna vår egen), precis som alla kulturer gjort sedan urminnes tider.
Citera
2026-07-24, 17:21
Medlem
Baimeis avatar
Citat:
Retard. Ett år är kopplat jordens bana runt solen och tideräkningen beroende av människor. Så bara en idiot skulle prata om år noll i förhållande till universum

Idioter brukar prata om att dinosaurierna levde 65 miljoner år "före kristus"…
Citera
2026-07-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Oj! Det var många frågor.

Korrekt, det är något som de flesta har svårt att acceptera.

Jo, vi hymlar med det. Det är alltid den andre som gör grymheterna - aldrig du själv. Ja, det lyfts upp i historieskrivningen - korrekt.

Tack för omtanken!

Jag har dock inte fel, utan tvärt om helt rätt:
Detta har till och med bevisats av svaren i tråden.

Många får direkt en känslomässig reaktion på 'triggers' som "Adolf Hitler" eller "koncentrationsläger". Reaktioner de inte själva vet om varför de får. Vår kultur har valt syndabock att projicera all ondska på (för att slippa erkänna vår egen), precis som alla kulturer gjort sedan urminnes tider.

Du försöker inte ens belägga vad det är du säger. Vilka är alla dessa människor som blir "triggade" av Adolf Hitler? Och finns det en enda person som anser att Hitler är den enda onda personen här i världen?
Citera
2026-07-24, 17:30
Medlem
Citat:
Du försöker inte ens belägga vad det är du säger. Vilka är alla dessa människor som blir "triggade" av Adolf Hitler? Och finns det en enda person som anser att Hitler är den enda onda personen här i världen?
Jag vet inte vilka alla människor är, du kanske är en av dem? Det verkar lite så.

Citat:
Och finns det en enda person som anser att Hitler är den enda onda personen här i världen?
Det har jag svårt att tro, det låter absurt.
Citera
2026-07-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Första världskriget är främst ett krig mellan Imperier, de gamla (Storbritannien, Frankrike och Ryssland) som ville behålla sin egen suveräna makt över världen, och den nya (Tyskland) som under århundraden ansett sig varit en pjäs i de europeiska stormakternas spel, och nu hade möjligheten att själva bestämma sitt öde. Och nu faktiskt hade resurserna att göra det möjligt.
Ja. Men enligt boken sa officeren själv, fastän han var i Österrike-Ungerska kavalleriet, att det var Österrike-Ungern som drog igång det. Det var länge sedan jag läste den så kommer inte ihåg, men tror han tyckte det var övermodigt, korkat, men boken skrev han iofs efter kriget. .
Citera
2026-07-24, 17:44
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ja. Men enligt boken sa officeren själv, fastän han var i Österrike-Ungerska kavalleriet, att det var Österrike-Ungern som drog igång det. Det var länge sedan jag läste den så kommer inte ihåg, men tror han tyckte det var övermodigt, korkat, men boken skrev han iofs efter kriget. .

Ja det faktiska krigsutbrottet berodde på det, men det hade egentligen kunnat starta hur som helst, nu var det skotten i Sarajevo som var den utlösande faktorn, men kriget var oundvikligt oavsett.

Det är själva grejen med första världskriget, det finns inga onda eller goda, det var ett fullständigt onödigt krig som tvingades fram av båda sidor, och resultatet av den fullständigt oacceptabla freden har präglat europa fram till nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in